نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب هبوط در کویر، نوشته ی دکتر علی شریعتی متفکر معاصر ایرانی است که توسط انتشارات سپیده باوران نیز منتشر شده است.

معرفی کتاب هبوط در کویر

کتاب هبوط در کویر، از مجموعه کتاب های سی و پنج نسخه ای «دکتر شریعتی» می باشد که در دو قسمت هبوط و کویر و دارای داستان هایی مخصوص به خود می باشد.

خلاصه کتاب هبوط در کویر

کتاب حاضر که در قسمت اول هبوط نام دارد، به روایتی نمادین از آدم و هبوط وی از بهشت می پردازد که در حقانیت حکمت تاریخ آن است و در قسمت دوم  به نام کویر؛ این نام را برای ایران میهن خویش انتخاب می کند و با  توصیف آن، رخداد های آن روزگاران ایران را نمایش می دهد.
کتاب هبوط در کویر به موضوعات و عناوینی نظیر؛ کاریز، نامه ای به دوست، دوست داشتن از عشق برتر است، معبودهای من، تراژدی الهی، در باغ ابسرواتوار، عشق فرزند، معبد، نوروز، آدم ها و حرف ها، سرود آفرینش، توضیحی درباره سرود آفرینش، انسان، خداگونه ای در تبعید و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

برشی از متن کتاب هبوط در کویر

بر کرانه کویر، به تعبیر حدود العالم، «شهرکی» است که شاید با همه روستاهای ایران فرق دارد. چشمه آبی سرد که، در تموز سوزان کویر، گویی از دل یخچالی بزرگ بیرون می آید، از دامنه کوه های شمالی ایران به سینه کویر سرازیر می شود و از دل ارگ مزینان سر بر می دارد، از دل این دیواره های عبوس و مرموزی که قرن های گمشده ای را که اسلام به اساطیر کشاند در آغوش خویش نگاه داشته اند و خود، علی رغم تاریخ، همچنان استوار ایستاده اند. از این جا درختان کهنی که سالیانی دراز سر بر شانه هم داده اند، آب را تا باغستان و مزرعه مشایعت می کنند و بدین گونه، صفی را در وسط خیابان مستقیمی که ستون فقرات این روستای بزرگ را تشکیل می دهد، پدید می آورند و از دو سو، کوچه هایی هم اندازه و روی در روی هم و راسته و همگی در انتها، پیوسته به خیابانی کمربندی که محتوای ده را از باروی پیرامون آن جدا می سازد.
درست گویی عشق آباد کوچکی است و چنان که می گویند، هم بر انگاره عشق آبادش ساخته اند، صد سال پیش، که مزینان کهنه را سیل از بنیاد بر می کند و می برد و ناچار، همه چیز از نو ساخته می شود. حدودالعالم از «مرد» و «انگور» مزینان نام می برد و از هزار و صد سال پیش، هنوز بر همان مهر و نشان است که بود. مردانش نیرومند و مغرور که سبزواری ها را دهاتی می دانند و مشهدی ها را گدایان گوش بر و مردان تهرانی را زنانی ریشدار! و در شگفتند که چرا غالباً این تنها برگه معتبر را هم از میان می برند!؟
و باغ های انگورش که هنوز -علی رغم مادیتی که بر روستاها تاخته و باغ ها را همه غارت کرده است- برجا و آبادند و خوشه های عسکر و لعل و شست عروسش هم چون چراغ می درخشند.
و تاریخ بیهق از شاعران و دانشمندان و مردان فقه و حکمت و شعر و ادب و عرفان و تقوایش یاد می کند، در آن روزگاری که باب علم بر روی فقیر و غنی، روستایی و شهری باز بود و استادان بزرگ حکمت و فقه و ادب، نه در «دارات»، که در غرفه های مساجد یا مدرس های مدارس می نشستند و حضور در محضرشان نه پرداخت مبلغ و مدرک و شرایط می خواست و نه دریافت غبغب و کبکب و دبدب و شمایل! که هنوز «اداره نمی دانم چی های عالیه ویژه تبدیل نسخ چاپی به نسخه های خطی» تأسیس نشده بود و این بود که آن بچه دهاتی دهقان زاده ضعیفی که از بی نانی در ده نمی توانست بماند می توانست در شهر با یک نظامی قدک و یا لاقبای کرباس، بی هیچ شرط و شروطی، وارد مدرسه ای شود و اطاقی بگیرد و بورس تحصیلی یی و هر استادی را هم که پسندید خود انتخاب کند. استاد، ابلاغ به دست، ناگهان بر سر شاگرد نازل نمی شد؛ شاگرد بود که هم چون جوینده تشنه ای می گشت و می سنجید و بالاخره می یافت و سر می سپرد، نه بزور «حاضر و غایب»، بل به نیروی ارادت و کشش ایمان.

خرید کتاب هبوط در کویر

نسخه چاپی کتاب هبوط در کویر را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری نمایید و از خواندن آن لذت ببرید.

کتاب هبوط در کویر pdf رایگان

نسخه الکترونیک کتاب هبوط در کویر را می توانید به صورت رایگان از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس به مطالعه ی آن در کتابخوان فراکتاب بپردازید.

کتاب هبوط در کویر pdf رایگان

مشخصات کتاب هبوط در کویر در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سپیده باوران
نویسنده: علی شریعتی
تعداد صفحه: 643
موضوع: سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، دین پژوهی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

کنگره :
‫‭BP233/7‫‭/ش4 13.ج 1365
دیویی :
‫‭297/48
کتابشناسی ملی :
‭م‌65-1462
شابک :
964-90433-4-9
سال نشر :
1365
صفحات کتاب :
643

کتاب های مشابه هبوط در کویر