امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
36,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تربیت ولایی 

کتاب تربیت ولایی "گزیده‌های اخلاقی و سلوکی از آثار آیت‌الله میرباقری"، منتخبی از مواعظ معنوی و مراقبات سلوکی و تربیتی است که از آثار و گفتارهای استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری استخراج شده است.

این مواعظ و اشارات، در پنج فصل دسته‌بندی شده‌اند: فصل اول) سلوک با توحید و ولایت؛ فصل دوّم) سلوک با بلاء و ابتلاء؛ فصل سوّم) ایّام و مواقف سلوک؛ فصل چهارم) سلوک اجتماعی و تمدّنی؛ فصل پنجم) مراقبه‌های طلبگی.

گزیده کتاب تربیت ولایی 

نقش بلاء در تهذیب
 سختی و خوشی، دو نردبان سلوک
«سختی»  نردبان سلوک است. «خوشی» هم نردبان سلوک است. در خوشی‌ها باید شاکر باشیم و در ناخوشی‌ها صابر و راضی. خدای متعال با دو بال انسان را در این دنیا راه می‌برد: <کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُون>، هر نَفْسی در عالم، مرگ را می‌چشد و شما را با شرّ و خیر آزمایش می‌کنیم و به ‎سوی ما بازگردانده می‌شوید. خداوند گاهی با خوشی‌ها آدم را امتحان می‌کند؛ جوانی و نشاط می‌دهد، همسر خوب می‌دهد، مال و ثروت می‌دهد، فرزند و آبرو می‌دهد.

گاهی اوقات هم با سختی‌هایش انسان را امتحان می‌کند؛ مال را می‌گیرد، فرزند را می‌گیرد، آبرویی که حجاب انسان شده، یک جا می‌ریزد. اما این‌ها هر دو، نردبان سلوک است؛ هم با نعمت می‌شود به طرف خدا بروی و هم  با سختی‌ها؛ آنجا باید شاکر باشی و اینجا باید صابر و راضی باشی. 
 بلاء، راهوارترین مرکب سلوک است
یکی از راهوارترین و بهترین مَرکب‌هایی که خدای متعال برای سیر و سلوک معنوی ما در وادی معرفت و محبّت الهی قرار داده است ابتلائاتی است که خود خدای متعال برای مؤمنین و دوستانش رقم می‌زند. این ابتلائات درجاتی دارد؛ ساده‌ترین ابتلائی که برای یک مؤمن پیش می‌آید، می‌تواند عامل طهارت و روی گردانی او از دنیا و توجّه او به خدای متعال شود. حتّی اگر توجّه هم نداشته باشد که در بطن این بلاء چه بر او می‌گذرد، این رزق به او می‌رسد. براساس برخی روایات، اگر خدای متعال کسی را به مصیبت از دست دادنِ فرزند جوانش مبتلا کند، این شخص حتّی اگر صبر هم نکند.. .

صفحات کتاب :
۳۱۰
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۱۰/۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۰۸
کتابشناسی ملی :
۹۱۷۴۰۸۴
شابک :
978-622-6270-45-8
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه تربیت ولایی