نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مکانیک سنگ در نفت

کتاب مکانیک سنگ در نفت، اثر ارلینگ فایر و دیگران؛ به عناوین و موضوعاتی نظیر الاستیسیته، مکانیک شکست، جنبه‌های زمین‌شناسی مرتبط با مکانیک سنگ نفت، تنش در اطراف چاه _ شکست دیوار چاه، انتشار امواج الاستیک در سنگ‌ها، مدل‌های رفتاری سنگ‌ها، تخمین ویژگی‌های سنگ و تنش‌های برجا با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی، تخمین ویژگی‌های مکانیکی سنگ و تنش‌های برجا با استفاده از روش‌های میدانی و غیره پرداخته و به تحلیل و بررسی آن‌ها می‌پردازد.

گزیده کتاب مکانیک سنگ در نفت

1-2- مفاهیم پایه

چنانچه بخشی از سنگ تحت تنش‌های به اندازه کافی بزرگ قرار بگیرد، یکی از انواع شکست در آن رخ خواهد داد. این یعنی اینکه که سنگ دچار تغییر شکل دایمی خواهد شد و البته ممکن است به طور کلی، دچار از هم گسیختگی شود. در این حالت، توانایی سنگ برای تحمل بار کاهش می‌یابد.

شکست سنگ پدیده‌ی بسیار مهمی در مکانیک سنگ نفت است؛ زیرا می‌تواند منشأ مشکلات متعددی همچون ناپایداری دیواره چاه و تولید ذرات جامد باشد؛ بنابراین، دانستن این نکته که تحت چه شرایطی سنگ دچار شکست احتمالی می‌شود بسیار مفید خواهد بود. در این فصل درباره‌ی بیشتر مدل‌های اصلی و شناخته شده‌ی شکست سنگ بحث خواهد شد، اما خواننده باید توجه داشته باشد که مدل‌هایی که ارائه می‌شوند تنها توصیف ساده‌ای از رفتار واقعی سنگ را ارائه می‌دهند.

شکست سنگ پدیده بسیار پیچیده‌ای است که ابعاد مختلف آن هنوز به طور کامل، شناخته نشده است. بیشتر روش‌های مورد استفاده برای بررسی مسئله‌ی شکست به جای اینکه از قوانین اصلی فیزیکی استنتاج شوند، بر اساس تحلیل‌های ریاضی بسیار ساده بنانهاده شده‌اند؛ بنابراین، ممکن است برخی از مباحثی که در این فصل عنوان شده، مانند مبحث شکست، تعریفی ضعیف یا احتمالا نامناسب داشته باشند. در بیشتر مباحث این فصل باید فرض شود که سنگ‌ها همکن و همسان هستند.

صفحات کتاب :
617
کنگره :
TN870/5
دیویی :
553/28
کتابشناسی ملی :
9475246
شابک :
978-622-286-205-3
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه مکانیک سنگ در نفت