نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روایت قرن

کتاب روایت قرن روایت قوای نظامی ایران در قرن14شمسی بررسی داستان‌گونه ماجرای روی کار آمدن حکومت پهلوی و سرگونی آن، ماجرای انقلاب با دست خالی مردم ایران و پیشرفت کشوری از نقطه صفر به اوج است. این مجموعه توسط آقایان علی گلی‌نام و رضا قیومی‌پور گردآوری شده و به وسیله موسسه انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) به چاپ رسیده است.

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهبرد دشمن در برابر انقلاب  اسلامی ایران، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای تسلط بر افکار عمومی مردم است.دشمنی که در میدان واقعیت‌ها بازنده شده است، مجبور شده جنگ را به میدان ذهنیت‌ها ببرد. در چنین شرایطی، ضرورت و اهمیت تبیین و روایت واقعیت‌‌های فعلی و گذشته کشور برای اقشار مختلف جامعه دوچندان می‌باشد.

در واقع در دورانی که شاهد بمباران تبلیغاتی برای تحریف واقعیت‌ها هستیم، تولیدات و کتاب‌های مراکز دانشگاهی باید بتوانند ارتباط بیشتری با طیف‌های گسترده جامعه برقرار کنند تا از این طریق پیام خود را به آن‌ها منتقل کنند.

کتاب روایت قرن، برای برقراری این ارتباط، از ابزار مهم و اثرگذار به نام روایت که حالتی داستا‌ن محور دارد باعث جذب بیشتر خواننده در هر طیفی می‌شود؛ استفاده کرده است. روایت قرن رویدادهای تاریخی قرن14شمسی ایران در حوزه عملکرد قوای نظامی، را به صورت مجموعه‌ای از خرده روایت‌های داستان‌گونه، براساس منابع مستند و معتبر تاریخی گردآوری و تدوین نموده است. این خرده روایت‌ها ابتدا در قالب پرده‌های مختلف موضوعی و سپس در سه بخش پلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی ایران تقسیم‌بندی شده است.

گزیده کتاب روایت قرن

شروع تلخ ماجرا:

قرن پرماجرای 14شمسی برای مردم ایران با یک اتفاق تلخ آغاز می‌شود. سوم اسفند1299شمسی، کودتایی در ایران انجام می‌شود که بخش اعظم قرن14را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. کودتایی که نقشه آن را حکومت بریتانیا طراحی می‌کند و اجرایش را به سیدضیاءالدین طباطبایی(بازوی سیاسی کودتا) و رضاخان میرپنج(بازوی نظامی کودتا) می‌سپارد. قضیه از این قرار است که ایران در خلال جنگ جهانی اول(1914_1918) توسط بریتانیا، روسیه و عثمانی اشغال می‌شود. با وقوع انقلاب اکتبر1917در روسیه، روس‌ها که حالا شوروی شده‌اند نیروهای خود را از ایران خارج می‌کنند و به این ترتیب ایران از شر روس‌ها خلاص می‌شود.

بریتانیا که رقیب سنتی خود را خارج از میدان می‌بیند، از فرصت بدست آمده نهایت استفاده را می‌برد و با انعقاد قراردادی موسوم به (قرارداد1919)با دولت ایران، تلاش می‌کند تا تمام نهادهای حاکمیتی ایران را تحت نفوذ مستقیم خود درآورد. آن ها این کار را قبلاٌ در مصر تجربه کرده‌اند و موفق هم بوده‌اند.

اما با انتشار متن توافق، بلوایی در ایران به پا می‌شود که عملا تصویب و اجرای قرار داد1919 را غیرممکن می‌سازد. انگلیسی‌ها که طرح اول را شکست خورده می‌بینند، طرح دوم یعنی کودتا را روی میز می‌گذارند. بدین ترتیب پرونده ایران از وزارت خارجه بریتانیا تحویل گرفته و به وزارت جنگ بریتانیا سپرده می‌شود.

صفحات کتاب :
335
کنگره :
DSR119
دیویی :
355/0955
کتابشناسی ملی :
9203462
شابک :
9786222861490
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه روایت قرن