امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نخبگان معنوی

نخبگان معنوی کتابی در مورد تربیت و پرورش نخبگان معنوی در مساجداست. در برنامه‌ریزی فرهنگی برای مساجد، آیا بهتر است به تربیت نخبگان معنوی بپردازیم، یا به جذب و پرورش دینی عموم مردم؟

به کدامیک از این دو گروه باید اهتمام بیشتری داشته باشیم؟

کتاب نخبگان معنوی برگرفته از سخنرانی‌های استاد پناهیان در پاسخ به سوالاتی نظیر الویت پرورش نخبگان به طور خاص یا پرورش عموم افراد، انواع برنامه‌ریزی فرهنگی برای پرورش نخبگان، هدف پرروش نخبگان، برنامه‌های تربیتی ویژه نخبگان معنوی و غیره می‌باشد. این سخنرانی‌ها در جمع مدیران، سیاست‌گذاران و فعالان فرهنگی مساجد و کانون‌های فرهنگی سراسر کشور در تابستان86 برگزار شده است و توسط موسسه بیان معنوی بازنویسی و منتشر شده است.

گزیده کتاب نخبگان معنوی

طرح سؤال: 
اولویت با خوب‌تر کردن خوب‌هاست یا خوب کردن همه؟

سوال مهم و مشهوری که در برنامه‌ریزی فرهنگی مساجد وجود دارد این است که آیا بهتر است در مساجد به تربیت نخبگان معنوی بپردازیم، یا به جذب و پرورش دینی عموم مردم؟سؤال کاملاً مشخص است. هرچند نباید از آن با پاسخ‌های سطحی عبور کرد و در واقع صورت مسأله را پاک نمود.

یک پاسخ سطحی به این سوال این است که بگوییم هم لازم است عموم مردم را به دین جذب کرد و هم لازم است خوب‌ها خوب‌تر شوند. همه این را می‌دانیم که نه تنها لازم است عموم مردم به مسجد جذب شوند و در دین‌داری پرورش پیدا کنند، بلکه بی‌دین‌ها، دین‌گریزها و حتی دین‌ستیزها نیز باید به مسجد و معنویت جذب شده و دین‌دار و دین‌باور شوند.

بی‌تردید کسانی که در مسیر توسعه معنویت حرکت می‌کنند، باید در اندیشه هر دو گروه باشند. گروه اول: دین‌گریزان، دین‌ستیزان و دین‌داران عوام،معمولی و ضعیف، و گروه دوم: دین‌داران خوبی که مثلاً اهل مسجد و هیات‌های مذهبی، و پایبند به تعهدات دینی و تکالیف شرعی هستند. برای هردو گروه باید برنامه داشته باشیم. ولی این واقعیت، پاسخ سؤال ما نیست.

صفحات کتاب :
80
کنگره :
0423/BP38
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
7289747
شابک :
978-600-94660-4-7
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه نخبگان معنوی