امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
90,300
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دانشنامه فاطمی (س) - جلد دوم

کتاب دانشنامه فاطمی (س) - جلد دوم  به بررسی حیات، منزلت و شخصیت فاطمی(س) می پردازد. یکی از موثرتریت شیوه های تربیت، ارائه الگوهای شایسته و تاکید بر پیروی از ایشان است.

اسوه‌ بودن فاطمه(س) چنان است که حضرت مهدی موعود (عج) ـ که با ظهورش الگوی کامل کمال و تعالی در همه امور و شئون حیات آدمی را به منصه ظهور خواهد نشاند ـ می‌فرماید: «وَ فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لِی أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» (همانا دختر رسول خدا(ص)برای من الگویی شایسته است) (طبرسی، الاحتجاج، ۲/ ۲۷۹).

درباره زندگی، فضایل و مصائب حضرت زهرا(س) کتابهای فراوانی نوشته شده، اما تاکنون اثر جامعی که همه ابعاد شخصیتی آن حضرت را دربرگیرد، تألیف نشده است. با توجه به لزوم اسوه‌پذیری از آن حضرت و تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی، شخصیت و منزلت الهی حضرت فاطمه(س)، و به‌منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی و تاریخی و نیز روشنگری و تحلیل درباره تحریفات و انحرافات و نبود کتاب مرجعی که در بحران فکری و فرهنگی عصر حاضر، به‌ویژه در حوزه مطالعات زنان، به تبیین مبانی حقوق و حرمت زن در اسلام با ارائه الگوی عینی زن مسلمان بپردازد، تدوین دانشنامه فاطمی در دستور کار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفت.

مجموعه شش جلدی دانشنامه فاطمی، تلاشی است علمی و پژوهشی در راستای معرفی سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه(س) و نیز پاسخ به سوالات و شبهات مطروحه در این باره که در آن شاهد ۱۱۷ مدخل کلان هستیم. این کتاب در واقع دائره‌المعارفی است با ساختار موضوعی مشتمل بر شش جلد که در آنها یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده شامل 1: تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوی عینی زن مسلمان و نیز 2: تحلیل علمی و نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده مورد توجه قرار گرفته است.

از ویژگی‌های این  مجموعه گرانسنگ و ارزشمند آن است که در آن به منابع اندیشه دینی و آرا جدید و نیازهای دوره معاصر نیز توجه ویژه ای شده و لذا برای محققین و پژوهشگران به خصوص بسیار کارآمد است. از دیگر شاخصه‌های مهم این اثر می‌توان به تلاش هدفمند در جهت تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی صدیقه کبری (س) در راستای رفع ابهامات و پاسخگویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز پاسخگو جامع و کامل به تحریفات اشاره کرد، ضمن آنکه در این مجموعه شاهد توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش حضرت به مثابه نمونه‌ی انسان کامل هستیم که در این بخش سعی شده مؤلفه‌های الگوی عینی زن مسلمان بر اساس کلام و سیره نورانی ام ابیها (س) مورد توجه و عنایت باشد. همچنین ناگفته نماند که در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل سنت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی- همان گونه که بوده- پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیر مستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز به عمل آمده است.

براساس اهداف فوق مباحث این دانشنامه در  ساختار علمی موضوعی ، در ۱۱۷ مدخل و در دو بخش کلان ترتیب یافت :

1-بخش اصلی

بخش اصلی دانشنامه که در قالب ۶۸ مدخل اصلی به  زندگی، منزلت، سیره ، آثار و معارف  حضرت فاطمه(س) در قالب سه جلد می پردازد:

جلد اول: حوادث زندگی حضرت از ولادت تا شهادت و همه اشخاص مرتبط با ایشان.

جلد دوم: اسماء و اوصاف، فضایل و ویژگی های شخصیت حضرت از عصمت و علم و شفاعت و بررسی ابعاد مختلف سیره ایشان ، جایگاه حضرت نزد دیگران ؛ کتاب شناسی حضرت؛

 جلد سوم: معارف فاطمی (س)، معرفی آثار برجای مانده از آن حضرت از احادیث و خطبه ها و اشعار به عنوان منابع معارف فاطمی (س)؛ طرح و تحلیل اندیشه و تعالیم فکری ایشان در مباحث حکمی و معارف دینی ؛

2- بخش ملحقات

بخش ملحقات دانشنامه در دو محور مباحث فقهی و حقوقی، و مباحث اجتماعی راجع به زن و خانواده سامان یافته و در قالب سه جلد و ۴۹ مقاله تألیف شده است.

جلد چهارم: زن و خانواده – مباحث حقوقی

جلد پنجم: زن و خانواده – مباحث حقوقی

جلد ششم: زن و خانواده – مباحث اجتماعی

گزیده کتاب دانشنامه فاطمی (س) - جلد دوم

در روایات فراوانی آمده که حضرت فاطمه (س) همچون دیگر اهل‌بیت (ع) از مقام شفاعت برخوردار است و در قیامت برای بسیاری از افراد شفاعت می‌کند. در روایتی، نبی‌اکرم (ص) خطاب به فاطمه (س) فرموده است: «مژده باد تو را که نزد خداوند مقام محمود (جایگاه ستوده) داری که با آن برای دوستان و شیعیانت شفاعت می‌کنی» (کراجکی، 63- 64؛ مجلسی، 73/ 355). در روایتی از امام باقر (ع) به نقل از جابربن‌عبدالله انصاری آمده است که رسول خدا فرمود: «روز قیامت بعد از آنکه خدای متعال به فاطمه می‌فرماید: از من بخواه تا عطا شود و شفاعت پذیرفته شود.

فاطمه (س) می‌گوید: ای خدا و سرورم! ذریه‌ام و شیعیانم و شیعیان ذریه‌ام و دوستداران من و ذریه‌ام. در این هنگام ندایی از جانب خداوند می‌آید که کجایند ذریه فاطمه و شیعیان و دوستداران او و ذریه‌اش؟ در این هنگام آنان روی می‌آورند، در حالی‌که فرشتگان رحمت، ایشان را دربرگرفته‌اند و فاطمه (س) در پیشاپیش به راه می‌افتد تا آنان را به بهشت وارد کند» (صدوق، الامالی، 69- 70؛ مجلسی، 43/ 219- 220).

کنگره :
1392 2د/ 2/ 27 BP
دیویی :
297/973
کتابشناسی ملی :
3195196
شابک :
9786001082351
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
596

کتاب های مشابه دانشنامه فاطمی (س) - جلد دوم