نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بیولوژی نص

کتاب بیولوژی نص (نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن) نوشته علیرضا قائمی‌نیا می‌باشد و انتشارات سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است.

این کتاب نه تحقیقی در باب نشانه شناسی و نه تفسیری بر قرآن است. بلکه باید آن را تحقیقی در باب ارتباط نشانه شناسی و تفسیر قرآن دانست.

از این رو بیولوژی نص تحقیقی بینارشته‌ای است که ارتباط دستاوردهای دو حوزه مختلف اما مرتبط یعنی دانش نشانه شناسی و تفسیر قرآن را بررسی می‌کند‌و بر اساس دستاوردهای این دانش به تأمل در تفسیر قرآن و تأثیر آن در این حوزه می‌پردازد. همچنین این اثر تلاشی بشری برای یافتن راهی برای فهم این کتاب آسمانی بر اساس روش‌های نوین است.

گزیده کتاب بیولوژی نص

واژه نشانه شناسی

نشانه شناسی را به عنوان معادل Semiotics( گاهی هم Semiotic بدون (s) )یا Semiology به کار می‌بریم؛ هر چند که میان این دو اصطلاح تفاوت‌هایی جزیی مشاهده می‌شود ولی ما این دو را یکی در نظر می‌گیریم.

گاهی هم آن را نظریه نشانه‌ها نامیده‌اند عرب‌ها معمولاً از معادل‌های «علم العلامات»، « العلاماتیات»، «السیمیولوجیا» و «السیمیوطیقا» استفاده می‌کنند. این دانش هنوز به صورت رسمی جزو رشته‌های تحصیلی در نیامده و واحدهای مشخصی برای آن تعریف نشده است. در عین حال در حوزه‌های بسیاری تأثیر گذاشته و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

ریشه بسیاری از مباحث آن در مباحثی که اندیشمندان مسلمان در باب الفاظ و دلالت مطرح کرده اند نیز مشاهده می‌شود.

صفحات کتاب :
640
کنگره :
‏‫‭BP۸۲/۲‭‮‬‏‫‬‭/ق۲ب۹ ۱۳۸۹‬
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۱۵۳‏‬‬
کتابشناسی ملی :
2028692
شابک :
978-600-108-028-9
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه بیولوژی نص