نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فاعلیت خداوند

کتاب فاعلیت خداوند نوشته محمدحسن قردان‌قراملکی و منتشر شده در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

فاعلیت خدا در ابتدا چگونه آغاز شد؟ حقیقت آن چیست و چه عوامل و صفات الهی از قبیل علم، قدرت و عشق در آن نقش داشتند؟ فاعلیت و فعل خدا بعد از شروع، یکی است یا متعدد؟ فاعلیت الهی چگونه با نظام علیت و اختیار آدمی قابل تبیین و توجیه است؟

آیا خدا بعد از خلقت می تواند به نحو مستقیم در جهان تاثیر بگذارد؟ آیا فعل الهی خط پایان و شروع مجددی دارد؟ در کتاب فاعلیت خداوند جواب سئوالات فوق با رویکرد کلام عقلی ارائه شده است.

گزیده کتاب فاعلیت خداوند

بحث شناخت ذات‌الوهی و صفات ذاتی و فعلی آن از مباحث کلیدی دین‌پژوهی و کلامی است که ادیان، مذاهب و فرقه‌ها، حتی اندیشوران یک مذهب تبیین‌های مختلفی و چه بسا معارضی ارائه داده‌اند که این امر ضرورت بحث و تبیین دقیق و کامل بحث خداشناسی ا البته در عرصه‌ها و آثار تخصصی نمایان می‌کند.

یکی از این مباحث به فعل و فاعلیت الهی مربوط می‌شود که برخی منکر فعل الهی‌اند، برخی دیگر تفسیرهای مختلفی از آن (تفسیر فعل به خلقت از عدم و صدور تجلی) عرضه داشتند؛ همچنین درباره نقطه شروع فعل الهی برخی آن را ازلی(لازمه ذات‌الوهی) و برخی دیگر آن را لازمه اختیار خدا و به تبع آن حادث و نقطه معین شروع انگاشته‌اند که قول دقیق باید روشن شود.

صفحات کتاب :
360
کنگره :
‫‬‭‬‬‭BP۲۱۸/۵
دیویی :
297/42
کتابشناسی ملی :
۷۳۳۳۰۸۸
شابک :
9786001084881
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه فاعلیت خداوند