نظر شما چیست؟

کتاب گنجینه بی پایان شامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه در محافل مختلف می‌باشد که به همت انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.

معرفی کتاب گنجینه بی پایان

کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان» شامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه در محافل مختلف می‌باشد که به همت انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.

مکتب حیات‌بخش اسلام در کنار ارائه‌ی برنامه برای پیشرفت معنوی و مادّی فرد، نقشه‌ی راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرّفی حاکم طراز  _ معصومان(ع) در عصر حضور و ولیّ‌فقیه در عصر غیبت_ تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است؛ امّا پس از ارتحال رسول اکرم (ص)، جامعه‌ی اسلامی بر خلاف دستور الهی و تصریح رسول گرامی (ص)، خود را از نعمت حکومت امیرالمؤمنین(ع) محروم کرد و پس از 25 سال، دوباره به دامن تدبیر و سیاست آن حضرت، چنگ زد. دوره ی پرفراز و نشیب حکومت پنج ساله‌ی امیرالمؤمنین (ع) با نشان دادن الگوی سیاست اصیل اسلامی و سبک اسلامی مدیریّت، سرمشقی برای همه‌ی جوامع گردید.
علی‌رغم همه‌ی تلاشهایی که دشمنان آن حضرت برای جلوگیری از انتقال معارف علوی انجام دادند، باز هم بخشی از آن دریای عظیم معرفت، به ادوار بعدی تاریخ منتقل گردید. یکی از مهم‌ترین و بهترین منابع در این زمینه، کتاب شریف نهج‌البلاغه است که توسّط سیّدرضی(ره)، فقیه و ادیب بزرگ قرن پنجم، جمع‌آوری شده و از دیرزمان تاکنون، علما و متفکّران شیعه و سنّی با درک عظمت این کتاب، به شرح و توضیح آن پرداخته‌اند. 
در عصر حاضر نیز با افزایش نیاز به معارف اجتماعی و سیاسی اسلام، اقبال دانشمندان و اساتید و جوانان به نهج‌البلاغه افزایش یافته و شروح متعدّدی نیز در قرن حاضر بر این کتاب نگاشته شده است. خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به نهج‌البلاغه افزایش یافت و مؤسّسات مختلفی در محافل علمی حوزه و دانشگاه تشکیل و رشته‌ی تحصیلی تخصّصی نهج‌البلاغه در این دو حوزه ی علمی ایجاد گردید.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّ ظله) که از دوران جوانی با این کتاب ارزشمند، انس داشته است، از دیرباز به شرح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های آن در محافل مختلف _ خصوصاً در حضور جوانان طلبه و دانشجو _ پرداخته‌اند که سلسله درس‌های نهج‌البلاغه در سال های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ و 1359 و همچنین شرح فقراتی از نهج‌البلاغه در دیدارهای پس از آغاز دوران رهبری ایشان با هیئت دولت در ماه مبارک رمضان از این دست جلسات است.
ایشان همواره بر اهمّیّت انس با کتاب شریف نهج البلاغه و تعمیق و گسترش معارف آن در جامعه تأکید نموده اند؛ تا آنجا که در خلال یکی از جلسات شرح نهج البلاغه این گوهر ارزنده را به عنوان آیین نامه ی انقلاب اسلامی معرّفی نموده و میفرمایند: «نهج البلاغه یک کتابی است که... حکایت میکند از همین چندبُعدی بودن اسلام و چندبُعدی بودن انسان و بالنّتیجه، چندبُعدی بودن انقلاب اسلامی. خود نهج‌البلاغه هم که کتاب تدوین شده ی انقلاب اسلامی است و آئین‌نامه‌ی این انقلاب می‌توان به حسابش آورد، دارای همین خصوصیّت است.» 
کتاب «گنجینه‌ی بی‌پایان» که مشتمل بر شش گفتار از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّ ظله) می‌باشد، به طور مشخّص به شناخت و بررسی جایگاه، اهمّیّت و ویژگی‌های نهج‌البلاغه پرداخته است.

گزیده کتاب گنجینه بی پایان

امروز در غرب یک چیزی وجود دارد به نام انسان‌دوستی و بشردوستی؛ حالا اگر برای هیچ‌کس دیگر در دنیا معلوم نباشد که چقدر این بشردوستی و انسان‌دوستی و حمایت از حقوق انسان مسخره است، برای ما مردمِ ایران بخصوص با توجّه به قضایای چندساله‌ی اخیر کاملاً واضح و روشن است؛ جای هیچ ابهامی برای ما نیست؛ خیلی واضح است، خیلی روشن است که ارزش و قیمت بشردوستی آقایان غربی چقدر است. چیزی که در آنها وجود ندارد، احترام به انسان و احترام به بشر است.

امّا ادّعایش هست، یک پزهایی هم در خارج دارد. در حالی که کرامت‌های انسانی پامال می‌شود، در حالی که آزادی انسان به معنای واقعی کلمه به هیچ گرفته می‌شود و در حالی که انسان نه از جهتِ سوددهی مادّی، بلکه از جهت انسان بودن، هم در فلسفه، هم در عمل و متن زندگی مورد تحقیر قرار می‌گیرد، پُز احترام به انسان، تزهای احترام به انسان، ادّعاهای احترام‌آمیز نسبت به انسان، با صدای بلند که گوش همه را کَر می‌کند، از این‌ها صادر است. ما حالا سعی کنیم که در جامعه‌ی خودمان و در انقلاب خودمان همان‌جور انسان‌دوستی را در اینجا پیاده کنیم؟ این مصلحت است؟ این درست است؟ و متأسّفانه کسانی کوشش می‌کنند که انسان‌دوستی و احترام به انسان را با مفهوم و معنای غربی‌اش در این جامعه پیاده کنند و اجرا کنند؛ و این خطر بزرگی است و اگر ادامه پیدا کند و یا آگاهانه صورت بگیرد، خیانت بزرگی است...

دانلود کتاب گنجینه‌بی‌پایان

دانلود نسخه الکترونیک این کتاب را در نرم افزار فراکتاب انجام دهید.

کتابشناسی ملی :
6689342
شابک :
9786225503489
سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
128
کنگره :
38/0423 BP
دیویی :
297/9515

کتاب های مشابه گنجینه بی پایان