کتاب ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام pdf

پاسخگوی موانع فقهی و حقوقی پیوند عضو محکومین به ازهاق نفس

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
150,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام

کتاب ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام نوشته سیدحامد عوض‌ پور توسط انتشارات کلید پروژه منتشر شده است.

مجازات مجرم نوعی ضمانت اجرای اعمال یا ترک اعمالی است که از انسان رخ می‌دهد و قانون آن را جرم دانسته است. قانون مجازات‌ها را مشخص می‌کند و انواع آن‌ها را روشن می‌سازد و هم چنین نحوه‌ی اجرای آن‌ها را اعلام می‌دارد. سیدحامد عوض‌پور نویسنده کتاب ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام؛ در مورد تغییر شیوه‌ی سلب حیات از زندانیان محکوم به اعدام (از شکل سنتی آن به شیوه‌ای جدید و کم رنج‌تر) با توجه به آیات قرآن و روایات و نظر فقها و حقوق‌دانان پرداخته است.

گزیده کتاب ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام

مبانی و موانع فقهی تبدیل اعدام به اهداء و پیوند عضو
از آن‌جا که مسأله‌ی برداشت، اهداء و پیوند اعضا از جمله‌ی مسایل مستحدثه و جدید می‌باشند فقها و صاحب‌نظران نسبت به آن موضع‌گیری‌های متفاوتی دارند که ثمره‌ی آن‌ها در قالب دو حکم اولیه و ثانویه نمود می‌یابد، البته موضوع بحث در این بخش، حکم اولیه‌ی شرعی برداشت عضو از میت، بدون پدید آمدن شرایط اضطراری می‌باشد. سوالی در اینجا مطرح می‌باشد که آیا در شرایط اختیاری، برداشت عضو از بدن میت برای پیوند به بیماران جایز است یا خیر؟

گروهی از فقها بر وجوب رعایت این احکام در همه حال و غیر قابل اسقاط بودن آن‌ها تأکید نموده‌اند و جز در حالت ضرورت و اضطرار، پیوند اعضاء را جایز نمی‌شمارند؛ یعنی در واقع حکم اولیه را حرمت و حکم ثانویه را جواز دانسته‌اند.

گروه دیگر با قایل شدن به نبود اطلاق و
شمولیت برخی از این احکام و قابلیت اسقاط آن‌ها در برخی موارد، حکم اولیه پیوند اعضاء را جواز دانسته‌اند. از سوی دیگر نیازمند توجه به شرایط روحی و خواست میت پیش از مرگ نیز می‌باشد، زیرا که میت پیش از مرگ خود یا اعلام رضایت یا وصیت به برداشت عضو کرده و یا این‌که در این خصوص سکوت کرده و دلیلی بر رضای او وجود ندارد و یا این‌که به صراحت مخالفت خود را اعلام داشته است.

صفحات کتاب :
442
کنگره :
BP۱۹۸/۶
دیویی :
۲۹۷/۳۷۹
کتابشناسی ملی :
۹۵۶۵۷۱۸
شابک :
978-622-8001-44-9
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه ایجاد مرگ مغزی به عنوان اعدام