امتیاز
5 / 5.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
195,000
16%
ت 163,800

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب صعود چهل ساله 2، با عنوان فرعی در نزدیکی قله اثر آقای سیدمحمدحسین راجی و جمعی از پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا می باشد. کتاب صعود چهل ساله مروری دارد بر دستاوردهای چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین‌المللی.

معرفی کتاب صعود چهل ساله 2

دهه ۱۳۹۰ شمسی بود و انقلاب اسلامی ایران چهارمین دهه حیات خود را سپری می‌کرد. در همین روزها دشمن شعار «ناکارآمدی جمهوری اسلامی» را سر داد و بدین ترتیب هجمه ی شدیدی ضد «جمهوری اسلامی ایران» شکل گرفت. در آن دوران کتاب صعود ۴۰ ساله با هدف نمایاندن کارآمدی نظام اسلامی توسط نخبگان تالیف شد که در داخل و خارج از کشور با استقبالی حیرت آور روبرو گردید. این کتاب با تکیه بر آمارهای بین‌المللی اثبات نمود که جمهوری اسلامی با تمام فرازها و نشیب‌ها، راه پرافتخاری را طی کرده و در حال صعود به سمت قله‌هاست. 
با گذشت شش سال از تالیف آن کتاب و با وجود انتشار ویرایش جدید آن در سال ۱۳۹۹، دیگر بار پرسش‌های مهمی در ذهن مخاطب به وجود آمده است که پاسخ به آنها بسیار ضروری می‌نماید. برخی از این پرسش‌های اساسی عبارتند از: 
ریشه مشکلات کشور چیست؟
مسیر طی شده به سمت قله کدام است؟ 
به راستی، آیا قطار جمهوری اسلامی از ریل خارج نشده است؟ 
آیا مسائل پیش آمده از قبیل کاهش ارزش پول و ... طبیعی است؟ و ...
پاسخ گفتن به این پرسش‌ها نیازمند منظومه فکری جدیدی است که پردازش و نمایش آن در بستر ویرایشی جدید امکان نمی‌پذیرد؛ بلکه باید در پژوهشی نو و در قالب کتابی جدید نمود یابد. با همین نگاه پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا، پژوهش جدیدی را آغاز کرده و به مقایسه روند کشورهای ابرقدر دنیا از دره تا قله و تطبیق حرکت آنان با جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند:
در پژوهش یاد شده که به صورت کتاب حاضر مدون گشته است، مراحل صعود کشورها، بی راهه‌ها، موانع طبیعی و غیر طبیعی این مسیر بررسی شده و اثبات گردیده است که ریل گذاری جمهوری اسلامی ایران کاملاً صحیح و در راه رسیدن به اوج بوده است؛ یعنی همان چشم روشنی ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) از آن چنین یاد کردند: «ما فصل مشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قله‌ها نزدیک شده‌ایم».

خلاصه کتاب صعود چهل ساله 2

مولفان کتاب صعود چهل ساله 2 عنوان کرده اند: «پس از بررسی مسیر صعود کشورهای قدرتمند اقتصادی دنیا دریافتیم که ۸ مرحله برای صعود از حضیض وابستگی تا اوج اقتدار و استقلال اقتصادی وجود دارد. این کتاب با بررسی این ۸ مرحله برای کشورها به این سوال پاسخ می‌دهد که: آیا حرکت جمهوری اسلامی ایران در این مسیر بوده و در حال رسیدن به قله است یا خیر؟»
کتاب صعود چهل ساله 2 از چهار بخش کلی با عناوین زیر تشکیل شده است:
مراحل صعود ابر قدرت ها (بریتانیا – آمریکا – آلمان – و…)
مسیر طی شده توسط ایران
 افول ابر قدرت ها
 تفاوت های پیشرفت اسلامی ایرانی با توسعۀ غربی
هر کدام از این بخش ها، خود از چند فصل و سوتیتر تشکیل شد هاست که زیر عناوین فصل اول بخش اول را آورده ایم:
بخش اول: مراحل صعود ابرقدرت ها؛ فصل اول :هلند 
وابستگی و هزینه های غیر تحمل آن، انقلاب برای استقلال، تقویت نظامی و عبور از بحران ها
الف- جنگ خارجی، ب- ترور رهبران، ج- فشار و تحریم اقتصادی 
پیشرفت علمی و پر کردن شکاف فناوری، تولید محصول فناورانه با رویکرد جایگزینی واردات، حمایت از تولید داخلی و کاهش ناترازی تجاری، مدیریت نقدینگی و روز آمد سازی ساختارها: سوداگری دلالان و انتظارات تورمی 
صادرات محوری و گسترش بازارهای جهانی و سهم بالا از بازارهای جهانی و تبدیل شدن واحد پولی به ارز ذخیره جهانی
در سه فصل دیگر کتاب صعود چهل ساله 2 به بررسی کشورهای بریتانیا، ایالات متحده امریکا و آلمان پرداخته است.
در انتها نیز بخشی به نام پیوست با عنوان بی راهه ای به نام خام فروشی دارد که به تحلیل عربستان در این موضوع می پردازد.

برشی از متن کتاب

وابستگی و هزینه‌های غیرقابل تحمل آن 
کشور هلند تا سال ۱۵۶۸ میلادی تحت حاکمیت امپراطوری هابسبورگ اسپانیا قرار داشت. وابستگی هلند به اسپانیا در این سال‌ها ابعاد مختلفی داشت، از جمله وابستگی سیاسی، وابستگی نظامی، وابستگی اقتصادی و حتی وابستگی مذهبی. مردم هلند موافق ادامه حیات زیر پرچم اسپانیا نبودند، چرا که این وابستگی موجب تحمیل هزینه‌های متعددی بر آنها شده بود. هلندی‌ها حق تصمیم گیری درباره قوانین کشورشان را نداشتند و بارها برای تصویب قانون اساسی خود به امپراتوری اسپانیا درخواست داده بودند، اما این درخواست‌ها، با کارشکنی و مخالفت روبرو شده بود. مردم مسیحی هلند، مذهب پروتستان را برای خود برگزیده بودند، اما به دلیل حاکمیت مذهب کاتولیک در امپراتوری هابسبورگ اسپانیا، مسیحیان پروتستان هلند به شدت سرکوب می‌شدند. جان دی باکر، اولین فرد هلندی بود که در سال ۱۵۲۵ میلادی به جرم گرویدن به آیین پروتستان در حالی که به چوب بسته شده بود زنده زنده در آتش سوزانده شد. 
هزینه‌های وابستگی برای هلندی‌ها به اینجا ختم نمی‌شد. کشور هلند که از جهت اقتصادی به شدت به تجارت خارجی و وابسته بود و عمده درآمد خود را از محل تجارت دریایی با دیگر کشورهای وابسته به امپراتوری اسپانیا به دست می‌آورد، مجبور بود برای تداوم حیات اقتصادی خود، سیاست‌های اقتصادی تحمیلی از جانب اسپانیا را تحمل کند. هلندی‌ها همچنین مجبور بودند، برای امنیت سفرهای دریایی خود در دریای بالتیک، به نیروی دریایی اسپانیا نیز هزینه‌های سنگینی پرداخت کنند.
هلندی‌ها در نیمه دوم قرن ۱۶ میلادی برای پایان دادن به تحقیرها و تحمیل قوانین پرهزینه امپراتوری اسپانیا تصمیم به انقلاب گرفتند که این اقدام آنها به شورش هلند یا جنگ استقلال هلند معروف شد. انقلاب هلندی‌ها چهار مرحله را تا پیروزی کامل طی کرد.
امپراطوری هابسبورگ اسپانیا، بارها رهبران انقلاب هلند را به امید پایان دادن به قیام استقلال طلبانه هلندی‌ها به قتل رساند. مهم‌ترین رهبر انقلاب هلند، ویلیام اورانز، که در مرحله سوم انقلاب به عنوان حاکم و فرمانروای اتحادیه اوترخت شده بود، در سال ۱۵۸۴ میلادی ترور شد و به قتل رسید. اما از دست دادن عناصر اصلی انقلاب، حرکت هلندی‌ها را در مسیر استقلال متوقف نساخت و آنان انقلاب خود را تا پیروزی نهایی به پیش بردند.

کتاب دستاورد های چهل ساله انقلاب اسلامی

کتاب صعود چهل ساله آقای راجی در دو جلد به بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی پرداخته و به بسیاری از سوالات مطرحه در ذهن مردمان این مرز و بوم، علی الخصوص جوانان پاسخ داده است.

تحقیق در مورد کتاب صعود چهل ساله 

برای تحقیق در مورد این کتاب می توانید به خود کتاب مراجعه کنید؛ در انتهای کتاب خواننده را به منابع مورد استفاده در کتاب ارجاع می دهد و می توانید صحت و سقم منابع و آمار و ارقام را بدست بیاورید.

خرید کتاب صعود چهل ساله 2

نسخه چاپی کتاب صعود چهل ساله 2 را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب با تخفیف سفارش داده و خریداری کنید.

خرید کتاب صعود چهل ساله 2

مشخصات کتاب صعود چهل ساله 2 در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: اندیشکده سعدا
نویسنده: سید محمدحسین راجی
تعداد صفحه: 372
موضوع: علوم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
قالب: چاپی با تخفیف 
شابک :
9786229051139

کتاب های مشابه صعود چهل ساله 2