امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی ماهنامۀ گاه نقد شمارۀ 5


پنجمین مجلۀ «گاهِ نقد» که در دی ‌ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است، دومین جلد از مجموعۀ سه‌ جلدی گاهِ نقد علوم اجتماعی است که به موضوع جریان‌های چپ و منتقد سرمایه‌داری پرداخته است و با بررسی انتقادهای وارد بر اقتصاد راست‌گرا و تحلیل آن دسته از نسخه‌های اقتصادی و سیاسی که کشورهای توسعه‌یافته برای دیگر کشورها تجویز می‌کنند، برای یافتن راهی جایگزین و غیراستعماری تلاش می‌کند. شمارۀ پیشین گاهِ نقد که نخستین جلد از مجموعۀ علوم اجتماعی بود، بر الگوهای توسعۀ نئولیبرال تمرکز کرده بود و به بررسی و تحلیل توسعه و الگوهای گوناگون آن در فضای نشر کشور پرداخت و با تمرکز بر الگوهای نئولیبرال و کمّی‌نگر، ویژگی‌های آن‌ها و الگوهای جایگزین را نقد و بررسی کرد.

در این شماره مهم‌ترین و اصلی‌ترین ناشران حوزۀ نقد سرمایه‌داری واکاوی شده‌اند و کتاب‌های هرکدام از این ناشران نقد و بررسی می‌شود. گفتار، دیدار، رهیار و نقدوار بخش‌های گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویه‌ای ویژه به جریان چپ و ویژگی‌های آن در آینۀ کتاب‌ها نگریسته‌اند. در بخش «گفتار»، علیرضا حدادی، سردبیر مجموعۀ علوم اجتماعی گاهِ نقد، به رویارویی دوبارۀ جریان چپ و راست می‌پردازد و چگونگی قدرت‌نمایی مجدد جریان‌های چپ در سال‌های گذشته را واکاوی می‌کند. در بخش «دیدار»، اکبر محمدی، تاریخچۀ مختصر و سودمندی از سوسیالیسم را بیان کرده و فراز و فرودهای آن در سده‌های گذشته را نقد و بررسی می‌کند.

در بخش «رهیار»، ظرفیت‌های جریان چپ و نقاط قوت و ضعف آن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و ... واکاوی می‌شود و مقایسه‌ای تطبیقی میان رویکردهای جریان راست و چپ صورت می‌گیرد. در بخش «نقدوار» مهم‌ترین ناشرانی که به اقتصاد و توسعه نگاهی چپ و منتقد سرمایه‌داری دارند، معرفی و بررسی شده و اصلی‌ترین کتاب‌های آنان به‌صورت دقیق نقد و بررسی می‌شوند. در این بخش به ناشرانی همچون آگاه، شیرازۀ کتاب ما، اختران، طلایۀ پرسو، گل‌آذین، ترجمان علوم انسانی و ... پرداخته شده و انتقادهای وارد بر اقتصاد سرمایه‌داری و راه‌های جایگزین آن از نگاه هرکدام از این ناشران بررسی می‌شود.

صفحات کتاب :
464
شماره :
5
تاریخ نشر :
1399/10/15
قیمت نسخه چاپی :
500000

کتاب های مشابه گاه نقد شمارۀ ۵