امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,200
نظر شما چیست؟

کتاب دریچه ای به عالم پنهان با رویکردی معرفتی-دینی، نوشته ی محمدحسن وکیلی می باشد و توسط موسسه جوانان آستان قدس منتشر شده است.

معرفی کتاب دریچه ای به عالم پنهان

«مجموعــۀ برتریــن آرزو»، نــام سلســله کتاب هــایی اســت که با رو یکــرد دینـی_معرفتی و به هــدف برطرف کردن نیازهــای فکری در نسل جوان تألیف شده است.
مهمتریــن بخــش ایــن مجموعــه، دورۀ هفت جلــدی معــارف کاربردی است که اصول مسائل اعتقادی را در بر می گیرد. در کنار
آن، کتاب های مکملی در موضوع های گوناگون درنظر گرفته شــده است که هرکدام بخشی از پرسش های نسل جوان را پاسخ می دهد و همچنین، برخی گره های ذهنی نوجوان و جوان را می گشاید.
کتاب حاضر «دریچه ای به عالم پنهان»، با بیانی متقن و روان و به زبان ساده، به توضیح و بررسی مسائل مهمی چون چیستی عالم پنهان، فلســفه و هدف خلقت، داســتان هبــوط حضرت آدم(ع)، عشق و... می پردازد.
محتوای اثر را به دلیل روانی و سادگی، به راحتی می توان خواند و پی گیری کرد و این کتاب برای کســانی که به دنبال اطلاعات دقیق و اســتوار در این زمینه ها هستند، مفید است.
پایــۀ محتوای کتــاب همچون دورۀ معارف کاربردی، آثار مرحوم علّامه طباطبایی (ره) است و در کنار آن، از آثار شاگردان این عالم جلیل القدر نیز به شایستگی استفاده شده است.

خلاصه کتاب دریچه ای به عالم پنهان

تاریــخ علــم نشــان داده اســت حقایــق بســیار زیــادی در عالــم وجــود دارد کــه انســان ها از آن بی خبر بوده اند و دانشــمندان پس از سال ها تلاش علمی، آن را کشف کرده اند. در چند سدۀ گذشته، کســی از انــواع انرژی هــا، امــواج، ذرات بنیادیــن و کهکشــان های دوردســت و نیز سلول های بنیادی و ذرات حیاتی مطلع نبود؛ این پیشــرفت علم و دانش بود که ما را به شــناخت این حقایق رساند؛ حقیقت هایی که حس ما به تنهایی و بدون کمک فکر و اندیشه، نمی توانــد برای یافتــن آن ها راهی بیابــد. ازاین جا می فهمیم ممکن است بازهم چیزهایی در این عالم باشد که ما از آن بی خبر باشیم.
آری! راه ارتبــاط مــا با واقعیت های جهان هســتی به طور کامل، بسته نیست؛ به عبارت دیگر، ابزارهایی برای شناخت جهان پیش روی ما وجود دارد که هرچه بیشــتر از آن اســتفاده کنیم، بیشــتر به واقعیت نزدیک می شــویم. با این حال، بازهم چیزهایی هســت که نمی شناسیم؛ بنابراین:
1. حــواس پنجگانۀ ما همه چیز را ادراک نمی کند. پس نمی توان وجود چیزی را به دلیل دیده نشدن یا به حس درنیامدن انکار کرد؛
2. تفکــرات مــا نیــز به راحتــی به فهم همــۀ حقایق عالم دســت نمی یابد و همچنان بخشی از واقعیت های عالم، از دسترس فهم ما خارج مانده است. 
کتاب دریچه ای به عالم پنهان دارای هفت فصل با عناوین و ریز عناوین زیر به بررسی این قضیه می پردازد:
فصل اول: چیستی عالم پنهان؛ الف. آیا همه چیز را می دانیم؟ ب. آیا به همه لایه های آن چه فهمیده‌ایم، دسترسی داریم؟ ج. عالم غیب و شهادت چیست؟
فصل دوم: دریچه ای به عالم پنهان؛ الف. نظم عالم و نیاز به ماورا، ب. تغییر پیوسته و نیاز به ماروا و ج. وجود محدود و نیاز به ماورا
فصل سوم: من و خدای من؛ الف. انواع نسبت ها در عالم محسوسات، ب. سفری به عالم درون، ج. کشف یک نسبت جدید، د. توحید در ربوبیت و ه‍. یگانه در همه خوبی ها
فصل چهارم: دریای بی کران؛ الف. عالم محدود اجسام، ب. وجود محدود و متناهی انسان و ج. وجود نامحدود خداوند
فصل پنجم: فلسفه و هدف خلقت؛ الف. فلسفه و هدف به چه معناست؟ ب. خداوند چرا خلق کرده است؟ ج. خداوند چرا این‌چنین آفرید؟ د. خداوند، ما را به چه هدفی دعوت فرموده است؟
فصل ششم: هبوط حضرت آدم علیه السلام و شیطان؛ الف. نطول و صعود عمومی موجودات، ب. نزول انسان، ج. فلسفه نزول انسان، د. خلیفه الله و سوال ملائکه، ه‍. داستان سجده ملائکه، و. شیوه پایین کشیدن انسان، ز. وسوسه شیطان و خوردن از میوه درخت بهشتی-زمینی، ح. ورود به عالم دنیا و ط. پیام های داستان حضرت آدم علیه السلام
فصل هفتم: عشق؛ الف. منبع محبت، ب. محبت اصلی و عارضی، ج. عشق به هم نوع، د. عشق و تمرکز، ه‍. راه عاشق شدن، و. عشق مثبت و منفی، ز. عشق به خدا و ح. معشوق یکتا

برشی از متن کتاب دریچه ای به عالم پنهان

خداونــد بــه ملائکه فرمــود: «اینک بــر آدم به دلیــل این حقیقتی که در او هســت، ســجده کنیــد»؛ حقیقتی کــه در آدم(ع) و برخی
فرزندان آن به فعل می رسد و کامل ترین تجلی آن در کامل ترین افراد نســل آدم (ع) یعنــی پیامبر اکــرم (ص) و اهل بیــت (ع) آن حضرت اســت. ابلیــس از طایفۀ جن بود، ولــی مدت ها بود به عالم ملائکه صعــود کــرده و در کنــار ملائکه به یاد و ذکر خداوند مشــغول شــده بود. عالم نور و طهارت، به گونه ای اســت که هرکه وارد آن می شــود تا زمانی که در آن جاست هم چون ملائکه در توجه به خداوند غرق می شــود و وجــودی شــبیه بــه مَلَــک و فرشــته می یابــد و از ملائکــه محسوب می شود.
امــر خداونــد، ابلیس را هم در بر گرفت و همگان موظف شــدند در برابر آدم (ع) که نماد حقیقت آدمی و نســل انســانی بود، تواضع کــرده و بــا تمام وجود عــرض ادب کنند. ملائکــه، همگی اطاعت کردند و چون در وجودشــان جز نور چیزی نبود و اســتکبار و حســد نداشــتند، در برابر عظمت مقام انســان تعظیم کردند؛ ولی ابلیس کــه از طایفــۀ جــن بود، درونش آشــوبی از کشــمکش عقــل و جهل؛ و خیــر و شــر وجــود داشــت و بــه درد تکبر و حســد دچار بــود. او که هنــوز بــه کمال نهایی نرســیده و از خودبینی خود نگذشــته و فانی نشده بود، نتوانست تحمل کند و تسلیم نشد و سرکشی کرد؛ دلیل باطلی نیز برای اســتکبار خود تراشــید و گفت: «ســجده نمی کنم؛ زیرا من از انسان برترم؛ من از آتش خلق شده ام و او از گل.»
به محــض این کــه اســتکبار درونــی شــیطان کــه مکتــوم و پنهان بود، آشــکار شــد؛ ابلیس خود به خود از عالم قدس و طهارت یعنی عالــم ملائکه رانده شــد؛ زیــرا در آن عالم به هیچ روی، جایی برای تکبر ورزیدن نیســت. آتش حســادت در وجود ابلیس افروخته شد و او کینــۀ آدم (ع) و فرزندانــش را کــه خداونــد آینــۀ تمام نمــا را در وجودشــان امانــت نهــاده بــود، به دل گرفــت و عهد کــرد آدم (ع) و ذرّیه اش را گمراه کند، اسباب آزار و رنج ایشان را فراهم آورد و آن ها را از صراط مستقیم و راه عبودیت و قرب خداوند دور کند....

دریچه ورود به عالم غیب

برای این که بتوانیم به غیب دست یابیم، سه راه وجود دارد: راه اول، همــان تفکــر اســت. دانشــمندان به ویــژه فیلســوفان توانسته اند با تفکر، بخشه ای زیادی از عالم غیب را کشف کرده و از وجود آن آ گاه شوند.
برای دانستن دو راه دیگر می توانید به کتاب دریچه ای به عالم پنهان رجوع کنید.

دانلود کتاب های محمدحسن وکیلی

کتاب عشق خدا نیز در همین وادی های عشق و عرفان توسط محمدحسن وکیلی نوشته شده و توسط موسسه جوانان آستان قدس منتشر شده است. نسخه الکترونیک این کتاب را می توانید در نرم افزار فراکتاب بیاید.
از دیگر کتاب های دیگر وی کتاب روح نماز و کتاب برترین آرزو و کتاب معمای خیر و شر که در فراکتاب نیز موجود می باشند، می توان نام برد.

بهترین کتاب های معرفت شناسی

کتاب های معرفت شناسی بسیاری از نویسندگان بی شمار به چاپ رسیده است. می توان گفت کتاب حاضر یکی از بهترین کتاب های معرفت شناسی است که به چاپ رسیده. البته کتاب های دیگری نیز وجود دارد که می توانید با بک سرچ ساده در فراکتاب به آن ها دسترسی پیدا کنید و از آن ها بهره مند گردید.

دانلود کتاب دریچه ای به عالم پنهان

نسخه الکترونیک کتاب دریچه ای به عالم پنهان را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب دریچه ای به عالم پنهان

مشخصات کتاب دریچه ای به عالم پنهان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: موسسه جوانان آستان قدس
نویسنده: محمدحسن وکیلی
تعداد صفحه: 102
موضوع: دین پژوهی
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
102
کنگره :
BF۱۴۱۸‭
دیویی :
‏‫‬‮‭۱۳۳/۹۱
کتابشناسی ملی :
6136097
شابک :
9786227281194
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه دریچه ای به عالم پنهان