کتاب باغ های معلق

روایت هفت زن سوری از محاصره یک شهر

امتیاز
5 / 4.3
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 51,600
خرید چاپی
85,000
10%
ت 76,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب باغ های معلق، روایت هفت زن سوری از محاصره ی یک شهر، می باشد که توسط سمیه عالمی به رشته تحریر درآمده است که توسط انتشارات شهید کاظمی، روانه بازار شده است.

معرفی کتاب باغ های معلق

آدم ها به تناسب دوری و نزدیکی از میدان اصلی جنگ و ساحتی که از آن درک کرده اند، از جنگ تأثیر می پذیرند و تجربه اش می کنند: هرچه از معرکه دورتر، از واقعیت دورتر و بهحواشی آن نزدیک تر. ب ااین حساب، هرکدام از آدم های یک جغرافیای جنگ زده روایت خاص خودشان را از ماجرا دارند. این نفی واقعیت های تاریخی و اجتماعی نیست، بلکه لایه ای است شخصی و نازک از آن. همین روایت ها کنار هم می تواند شمایلی بسازند از رویدادی که اتفاق افتاده، از آنچه آن ها دسته جمعی بار آن را به دوش کشیده اند.
تجربۀ حضور زنان در جنگ‌‌ها هم دیرپاست و هم نیست. این حضور در روایت‌های کهن استثنا بوده است و از منظر تاریخ، زنان در جنگ‌‌های سده‌های اخیر، نقش اصلی را در جبهۀ خانگی داشته‌اند. جنگ جهانی دوم به‌دلیل حجم گستردۀ مجروحین و کشته‌ها، نقطه‌عطف حضور زنان در‌ بخش نظامی جنگ‌ بود و اسباب حضور صدها زن در واحدهای منظم ارتش‌‌ها شد. این حضور با نقش‌‌های دفتری شروع شد تا نیازی به تمرکز مردان در چنین مشاغلی نباشد و آن‌ها به جبهه اعزام شوند. بدتر در اتحاد جمالی شوروی آلمان و انگلیس نقش‌های محدود نظامی به زنان داده شد
کتاب‌های دعا فرنگیس و آینه‌های شکسته نمونه‌های موفق ثبت شده این نبرد از زاویه دید زن ایرانی‌اند.
با همین رویکرد، این کتاب روایتی است مکتوب به قلم زنانی زخم‌خورده از جنگ سوریه که یک روز چشم بازکرده‌‌اند و دیده‌‌اند هیچ‌چیز زندگی مثل قبل نیست. این زنان یک‌باره با تغییر نقش‌‌ها روبه‌رو شدند. در لحظه باید تصمیم می‌گرفتند از امروز به‌بعد پرستار، امدادگر یا مسئول تدارکات، راننده و یا حتی مسئول کفن‌ودفن جنازه‌‌ها و نگهبان خانه‌‌ها باشند؛ چون جنگ آن‌ها و همۀ هستی‌‌شان را «محاصره» و مسیر زندگی‌شان‌‌ را عوض کرده بود.

خلاصه کتاب باغ های معلق

ضحاک در بیت المقدس لانه کرده بود پس فریدون جهان آفرین را بخواند و از اروند گذشت زندگی قدرتمند است و حتی اگر نادیده گرفته شود، باز از هر زخم و رنجی جوانه می کند و برگ وبار می دهد. زن هایی که از مرگ برگشته اند و از گرسنگی نمرده اند و محاصره و بمباران و شایعه و ترس از تعرض آن ها را نکشته، فرزندانی می زایند، که هیچ کدام از این ها در حافظه شان نیست. دخترانی که تکه های عزیزانشان را از ویرانه های خانه هایشان بیرون کشیده اند و غسل داده اند، بزرگ و بالغ می شوند، عاشق می شوند، لباس بلند عروس می پوشند، برای دامادها ریز می خندند و چند سال بعد دخترانی به دنیا می آورند که کاستی ها را به انتخاب پدر و مادرشان پیوند می‌زنند، نه جنگی که بر آنها رفته و جای زخم‌های عمیقش را هنوز بر تن دارند. هر جراحتی داستانی دارد و زن‌ها خوب بلدند از جای زخم‌ها و ترمیم‌ها قصه بگویند. این رنج را بشنویم و انکار نکنیم، بلکه امیدهایشان فرصت کنند در این قصه‌ها جلوه کنند.
بماند برای آنهایی که سال‌ها بعد چیزی از این جنگ در حافظه نخواهند داشت...

دانلود کتاب باغ های معلق

نسخه الکترونیک این کتاب در فراکتاب در دسترس شماست و می‌توانید آن را در نرم افزار به صورت آنلاین و یا آفلاین مطالعه نمایید.

برشی از متن کتاب باغ های معلق

تا امروز آنچه از جنگ سوریه روایت یا ثبت شده، مردانه است. انکارناپذیر است که همه چیز در خط اول جنگ‌ها مردانه باشد و وابسته به قدرت جسمانی. قدرت مردانه منجر به سلحشوری است رویارویی‌های سخت و نفس‌گیر طرفین. مردان خط اول ایستاده‌اند تا برای آنچه و آن کس که پشت سرشان دارند، خون و جان بدهند که مبادا «شهر» و «زن» که در شهر ساکن است، تصرف شود. به قول فردوسی:
 شبستان ما گر به دست آورند  بر این نامداران شکست آورند
ناموس را اگر همان قانون و قواعد حاکم بر هستی بدانیم که همه چیز را منظم می‌کند و ذات پنهان هر شهر است، گویا در جنگ‌ها، آن ذات پنهانی و قاعده زن است. او حقیقتی است پوشیده، اما موقعیتی مرکزی دارد و باید مراقبت و حفظ شود.
در واقع، حرمی است که اگر از دست برود، همه چیز از بین رفته است. درست مثل روح که از دست برود، بدن هم ناگزیر از هم می‌پاشد. انگار زن عین برپایی کل شهر است و مرز انتقال شهر، تصرف اوست.
اولین صحنه ی پیروزی ضحاک در جمشید، تصرف شهناز و ارنواز، خواهران اوست. نماد پیروزی فریدون همف پس گرفتن آنها و جوش آوردن ضحاک و برگشتنش از هندوستان هم برای پس گرفتن آن دو زن است.

خرید کتاب باغ های معلق 

برای خرید کتاب باغ های معلق سمیه عالمی، بصورت الکترونیکی و چاپی، می توانید به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید. بعد از دانلود کتاب، فقط در اپلیکیشن فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

دانلود کتاب باغ های معلق

مشخصات کتاب باغ های معلقدر جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: شهید کاظمی
نویسنده: سمیه عالمی
تعداد صفحه: 208
موضوع: روایتی زنانه از جنگ سوریه
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
208
کنگره :
DS۹۸/۷
دیویی :
۹۵۶/۹۱۰۴۲۳۰۹۲۲
کتابشناسی ملی :
9213399
شابک :
978-622-285-219-1
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه باغ های معلق