نظر شما چیست؟

کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی نوشته ی محی الدین حائری شیرازی می باشد که حکمت های نابی را بیان می کند. این کتاب توسط دفتر نشر معارف منتشر و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی 

نویسنده برای این که بتواند فضائل و رذائل اخلاقی را بهتر توضیف کند و ارتباط معنادار و تنگاتنگی بین مخاطب و این صفات برقرار کند از تمثیل بهره جسته است و توانسته به زیبایی و با قلمی روان و زیبا از عهده ی این کار بربیاید. هر کدام از دو جلد کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی به بیان تعدادی از این فضائل و رذائل پرداخته است.

خلاصه کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی جلد اول

کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی دارای دو جلد است که بعضی از عناوین جلد اول آن عبارت است از: فضائل و رذائل اخلاقی، ظرفیت و سعە ی وجودی، لزوم تناسب مسئولیت و ایمان، عفو و گذشت، کدام رنج آورتر است؟، مواجهه کوتاه مدت و بلندمدت در برابر ظلم دیگران، دعا، وسیلە ی کینه زدایی، صرب، شکر و رضا، رابطه صرب و شکر در زندگی، رضایت به نسخە ی خداوند برای زندگی، تسلیم در هر صورت اجر دارد، انصاف، لازمە ی انصاف، خروج از خودیت است، تعلقات، مانع انصافی، انصاف در قضاوت، کم انصافی ریشە ی قهرهای طولانی، سحرخیزی،  برنامه ویژە ی شیطان برای ممانعت از سحرخیزی، یأس و رجا، مراقبت از نفس در برابر زیادی یأس و رجا، «معرفت» و «نورانیت»، عامل «وسعت» و «شدت» خوف و رجا، آفت غرور و یأس، شوخی و مزاح، اندازە ی شوخی، حفظ زبان، بی پروایی در سخن؛ نشانە ی بی ایمانی، استفاده از زبان در خدمت اهداف الهی، احترام به عامل، ثمرە ی اجتماعی احترام به عالِم، سلام، سلام، وسعت زندگی، انفاق و احسان، افزایش علم در سایە ی انفاق علمی، کم توقعی، پیرایش روح از توقعات، محبت و ارتباط با مؤمنین، اثرات محبت و پیوند دل ها، ریاست طلبی، تفاوت کامل طلبی و ریاست طلبی، حسد، حسد، ظلم به نفس است، غضب و ... 

برشی از متن کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی

کدام رنج آورتر است؟
نوزاد و پدر: شخصی پیش من آمده بود و از حرفی که جایی درباره او به زبان رانده بودند، ناراحت بود. خواسـتم صحبتی برایش بکنم که تسلاّیی باشـد.
بـه او گفتـم حرفـی دربـاره تـو زده اند که دلت از آن حرف آتش گرفته اسـت. اما آیا دلت برای ظلمی که به «خودت» شـده بیشـتر می سـوزد یا برای ظلمی که به «آن ها» شده؟
گفتم، فرض کن تو در بلندی نشسـته ای و طرف دسـتش به تو نمی رسـد. هرچـه می کنـد، چیـزی گیـر نمی آورد زیر پا بگذارد تا دسـتش به تو برسـد. بچە ی شـیرخواره خودش را که در آن نزدیکی اسـت، برمی دارد و زیر پایش می گذارد تـا قـدّش بـالا بیایـد! یعنـی بـه انـدازە ی شـصت هفتـاد کیلـو بـار روی بچـە ی شـش ماهـه فشـار مـی آورد تـا سـه تـا مشـت بـه تو بزنـد. تـو در آن حالـت که بچـە ی او زیر پایـش دارد جـان می دهـد، بـه فکـر ایـن هسـتی کـه داری مشـت می خـوری یـا دلـت بـرای آن بچه می سـوزد؟
گفت: قطعاً بچە ی او که زیر پایش دارد جان می دهد، برای من رنج آورتر است.
پرسـیدم: بچـە ی آدم پیشـش عزیزتـر اسـت یـا ایمانـش؟ بچـە ی انسـان بـرای انسـان قیمتی تـر اسـت یـا ارتبـاط و انـس او بـا خـدا؟
وقتـی انسـان بـه بـرادر دینـی خـودش ظلـم و تعـدّی کـرد، لـذت مناجـات بـا خـدا از دلـش گرفتـه می شـود، و آن از بچـە ی انسـان، برایـش عزیزتـر اسـت. بـرو ببین آن که به تو نسبت ناروا داده، آیا در قلبش لذت مناجات با خدا مانده؟ دیگـر از اشـک شـب چیزی مانده؟ سـپس توصیـه کردم که: اگـر می خواهی از خـودت دفـاع کنـی، مبـادا پـا روی ارتبـاط خودت بـا خدا بگـذاری و چیزی به طرفـت بگویـی که شـرع اجازه نداده اسـت.
قرآن می فرماید: « وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَیٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ»؛ دلتنگـی، دلخـوری و بغـض کسـان دیگـر شـما را بـر آن نـدارد کـه از عدالـت خارج شوید. نه؛ عدالت را حفظ کنید؛ برای تقوای شما عدالت بهتر است: « اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ».
در وقـت دفـاع از خـود، چیـزی نگوییـد که بـه آن یقین ندارید والا شیطان کلاه سـرتان گذاشـته و ایمـان شـما زیـر پـا رفتـه و لـه شـده اسـت. اگـر بخواهید تـوی کوچـه و خیابـان بـا کسـی دسـت بـه یقـه شـوید، بچـه بـه بغـل دعـوا نمی کنیـد! چـون بچـه وسـط دعـوا لـه می شـود، مواظب باشـید ایمانتان وسـط ایـن دشـمنی ها لـه نشـود کـه از بچـه مهـم تـر اسـت.

خرید کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی

نسخه چاپی کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

دانلود کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی

نسخه ی الکترونیک کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی جلد اول را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی

مشخصات کتاب تمثیلات اخلاقی و تربیتی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: دفتر نشر معارف
نویسنده: محی الدین حائری شیرازی
تعداد صفحه: 158
موضوع: اخلاق، فلسفه و معرفت، دین پژوهی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
158
کنگره :
‭BP10/5‬
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
6210541
شابک :
978-964-531-123-8

کتاب های مشابه تمثیلات اخلاقی و تربیتی (جلد اول)