نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ولایت فقیه

کتاب ولایت فقیه پیاده سازی سخنرانی شهید دیالمه حول محور ولایت فقیه است. شهید دیالمه برای نخستین بار در سطح دانشگاه، به جای طرح مباحثی مانند «جامعۀ بی طبقۀ توحیدی» و «خودسازی انقلابی» که عناوین رایج آن روز بودند، از «صیرورت انسان بر صراط مستقیم» سخن گفت و با طرح ضوابط حرکت در این راه، از جمله زهد، آزاد اندیشی، صبر، توکل، شفاعت، فقر، قضا و قدر، امام و انتظار، مفاهیم اصیل و دقیق شیعی و تفاوت آن با مفاهیم دیگر را بازخوانی کرد، تا نشان دهد دغدغه ها و دل مشغولی های او از سنخی دیگر است و می کوشد نقشۀ راهی را که قرآن کریم برای سعادت انسان بیان داشته، ترسیم نماید.

آنچه ضرورت ژرف اندیشی در زندگی شهید دیالمه را بیشتر می کند آن است که «مطالعات دینی»، تخصص دانشگاهی او نبود. او دانشجوی رشتۀ الهیات و گرایش های مرتبط یا طلبۀ حوزۀ علمیه نبود تا تلاشهای او حرکتی در راستای فعالیت های علمی - تخصصی او به شمار آید، بلکه آنچه دیالمه را واداشت تا به «مباحث دینی» وارد شود، احساس تکلیف دینی به عنوان یک مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود. به باور او، فهم دقیق دین و مسئولیت ترویج آن به قدر توان، تکلیف همۀ مسلمانان است؛ از این رو با سبک زندگی خود، افقی فراروی نسل جوان گشود که در آن، مسئولیت دینی، فراتر از هر تخصص و رشتۀ علمی، محور همۀ تلاش ها و معنای زندگی است.

گزیده کتاب ولایت فقیه

به خاطر دارم که در تابستان سال گذشته، پیش از شکل گرفتن نهضت و شروع این حرکت، ضمن صحبتی با دوستان، گفتم: «به عقیده من مردم ما هنوز شایستگی قبول حکومت اسلامی و ولایت فقیه را ندارند». آن روز نمی دانستم زمانی می رسد که باید جمله ام را تصحیح کنم و بگویم:«روشنفکران ما لیاقت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و حکومت اسلامی را ندارند». در این مدت و پس از رأی مثبت مردم، روشنفکران با ردّ آرای آنها، وحشتی را که ولایت فقیه در ذهنشان ایجادکرده بودبه خوبی نشان دادند. شاید تعجب آور باشد، اما کسانی که در زمان اختناق، کتاب ولایت فقیه امام را ترویج می‌کردند و با وجود خطرات بسیاری که پخش آن داشت، آن را به عنوان کتابی همگانی و قابل فهم عموم پخش می کردند، امروز مخالف همان کتاب شده اند. تا زمانی که ولایت فقیه به عنوان تئوری مطرح بود، آن را قبول داشتند، اما اکنون که وقت عمل رسیده، مانده اند که این دیگر چه معجونی است! این در حالی بود که مردم در آن زمان چیزی در مورد ولایت فقیه و حکومت اسلامی نمی دانستند.
صفحات کتاب :
48
کنگره :
BP223/8
دیویی :
297/45‬‬
کتابشناسی ملی :
5803429
شابک :
978-600-441-244-5‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه ولایت فقیه