نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ببر هیرکانی

کتاب ببر هیرکانی نوشته علی گلشن و در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. کتاب ببر هیرکانی با روایت و تصویر، توضیحاتی دربارهٔ ببر هیرکانی ارائه می‌دهد.

در گذشته، مردم برخی مناطق ایران که ببر را از نزدیک ندیده بودند، آن را با شیر اشتباه می‌گرفتند. شیر و ببر هر دو گربه‌سانانی بزرگ و قدرتمند هستند. در بعضی از مناطق ایران ببر را «قزل‌شیر» یا «شیر قرمز» می‌نامیدند. در این کتاب پیشینهٔ ببر هیرکانی از هزاران سال پیش تاکنون بررسی شده است. نوجوانان در این کتاب با مشخصات ظاهری ببرها از شکل، رنگ و نقش بدن و دیگر موارد از جمله خلق‌و‌خو، تغذیه، شیوه‌ٔ شکار، شباهت‌های ببر هیرکانی با ببر سیبری و سرزمین‌هایی که ببرها در آن زندگی می‌کنند، آشنا می‌شوند. در این کتاب، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری خانواده‌ٔ گربه‌سانان نیز بررسی می‌شود. ببر هیرکانی با نام‌های مختلفی از جمله «ببر خزر»، «ببر مازندران»، «ببر کاسپین» و «ببر ایرانی» شناخته می‌شود.

گزیده کتاب ببر هیرکانی

نقش ببر را بر ظرف‌های طلا و نقره‌ی دوره‌ی ساسانی و در بسیاری از نقاشی‌های دوره‌ی اسلامی هم می‌توان دید. این گربه‌سان بزرگ برای ایرانیان، نماد قدرت، شجاعت و درندگی بوده است. به همین سبب، به پهلوانان و جنگجویان لقب ببر می‌دادند.

آن‌ها نیز برای مبارزه و جنگ، لباسی از پوست ببر می‌پوشیدند. به باور ایرانیان، پوست ببر خاصیت جادویی دارد، در آتش نمی‌سوزد، هیچ ضربه‌ای به آن آسیب نمی‌رساند و هرکس آن را بپوشد در آب غرق نمی‌شود.

سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
66
کنگره :
‫‬‮‭QL۷۳۷‭‬
دیویی :
‫‭۵۹۹/۷۴‬[ج]
کتابشناسی ملی :
۷۳۹۷۵۳۱
شابک :
9786000109714

کتاب های مشابه ببر هیرکانی