نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دانشنامه ی محیط زیست جلد دوم

کتاب دانشنامه محیط زیست جلد دوم به همت جمعی از علاقه‌مندان حفاظت محیط زیست نظیر هنریک مجنونیان، بهرام حسن‌زاده، شکوه حاجی‌نصرا... تهیه و توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

از دهه‌ی 1970 و برگزاری کنفرانس استکهلم تاکنون می‌توان گفت که کم‌تر موضوعی به اندازه‌ی محیط زیست در سطح جهان توانسته است تا این حد دغدغه‌آفرین باشد.

عمر توجیه بحران محیط زیست به عنوان موضوعی فنی یا عوامل فرعی دیگر  که اغلب، نقش نسبی دارند، به سرآمده است. مردم بالاخره به این آگاهی دست یافته‌اند که بحران کنونی محیط زیست یک موضوع اجتماعی است.

کشور ما نیز از بحران محیط زیست مصون نمانده است و بسیاری از پدیده‌های بحرانی را کم یا بیش، و گاه به صورت حاد تجربه کرده است.

در راستای تنویر افکار عمومی برای فراگیر کردن دانش محیط زیست در سطح جامعه، مجموعه دانشنامه ‌ی محیط زیست به کوشش و همکاری داوطلبانه‌ی جمع کثیری از علاقه‌مندان به حفاظت محیط زیست تدوین شده است.

در این دانشنامه407 مقاله به صورت الفبایی تنظیم شده است و هر مقاله به طور معمول متناسب با موضوع، درجه اهمیت موضوع و کمیت و کیفیت اطلاعات موجود درباره‌ی موضوع تهیه و تنظیم شده است.

گزیده کتاب دانشنامه ی محیط زیست جلد دوم

تاثیرات اثر گلخانه‌ای بر محیط زیست

گازهای گلخانه‌ای برای پرتوهای گرمازای خورشید در جو زمین دام می‌گسترانند، گرمای آن را محبوس می‌کنند، تعادل حرارتی زمین را در مقیاس فاجعه‌باری بر هم می‌زنند و موجب گرمایش جهانی می‌شوند. با افزایش دمای زمین پیش‌بینی می‌شود وسعت علفزارها، ساوان‌ها و مناطق بیابانی افزایش یابد و این مناطق نسبت به فرسایش، حساس‌تر و از نظر گیاهان علوفه‌ای فقیرتر می‌شوند. زیست توده(بیوماس) جنگل‌های شمالی، 20درصد کاهش یابد و بخش چشمگیری از توندارها(ناحیه‌ای در نیم‌کره‌ی شمالی واقع در شمال کمربند جنگل کاج) ناپدید شده‌، بازده‌ی مناطق نیمه خشک  مدیترانه‌ای بسیاری کاهش یابد و بیابان‌ها بیش از حد گسترش پیدا کنند. افزون بر این، تغییرات اقلیمی، تعداد و شدت وقوع حریق‌ها را در مراتع افزایش می‌دهد.

پدیده اثر گلخانه‌ای بر آب‌وهوای زیستگاه‌ها تاثیرات جدی دارد. گرم‌تر، خشک‌تر یا مرطوب‌تر شدن زیستگاه‌ها نیز بر حیات وحش تاثیر مستقیم می‌گذارد. با گرم‌شدن زمین اجتماعات گیاهی و جانوری رو به زوال می‌روند.

سال نشر :
1399
قیمت نسخه چاپی :
1000000
صفحات کتاب :
217
کنگره :
1396 2د3م/QE115
دیویی :
72 /333[ج]
کتابشناسی ملی :
5093836
شابک :
4_0872_01_600_978

کتاب های مشابه دانشنامه محیط زیست جلد دوم