امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تطور عاشورا نگاری در منابع اهل سنت

کتاب تطور عاشورا نگاری در منابع اهل سنت نوشته علی خلیلی صیفار است که توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. بررسی فراز و نشیب‌های مربوط به تاریخ‌نگاری در زمینه واقعه عاشورا با توجه به منابع تاریخی اهل‌سنت از آغاز تا قرن هفتم هجری است. در این نوشتار تلاش شده است تطور عاشورانگاری در هجده منبع از منابع تاریخی اهل‌سنت و گرایش‌های مختلف مورخان سنی مذهب و ساختار و سبک نگارش آنان در این زمینه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مؤلفه‌های مختلف موجود در تاریخ ارایه شده از آنان در زمینه واقعه عاشورا برجسته شود.

 نگارنده به همین منظور به مطالعه کیفیت عاشورانگاری در منابع تاریخی اهل‌سنت از ابتدای قرن دوم هجری تا پایان قرن هفتم هجری پرداخته و مستندات تاریخی مورخان اهل‌سنت را در مورد ثبت کیفیت این واقعه، مورد بررسی قرار داده است. وی در مورد هر یک از این قرون، ضمن معرفی برخی از کتب تاریخی و مؤلفان آن‌ها در موضوع عاشورا، به سبک و سیاق این کتب و مؤلفان آن‌ها در زمینه نحوه گزارش این حادثه اشاره نموده و فراز و نشیب‌های صورت گرفته در زمینه عاشورانگاری را در این کتب در طول چند قرن نام برده شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.


گزیده کتاب تطور عاشورا نگاری در منابع اهل سنت

عاشورا نگاری ابن عبدربه در بخش معرفی یزید و حکومت او بیان شده است. این روایت در کلیات و جزئیات تقریبا مشابه همان روایتی است که پیش از او ابن قتیبه و پس از او ابوالعرب از آن استفاده کرده اند. در این روایات، روند حوادث بررسی نشده و تنها نتیجه‌ای که از حوادث به دست آمده، عرضه شده است.

شابک :
‭978-964-531-764-3
سال نشر :
‏‫1393
صفحات کتاب :
192
کنگره :
‏‫‬‮‭BP41/5‏‫‬‮‭/خ8ت6 1393
دیویی :
‏‫‬‮‭297/9534
کتابشناسی ملی :
‫3678626

کتاب های مشابه تطور عاشورا نگاری در منابع اهل سنت