امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
76,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جستارهایی از مسائل حقوقی - نظامی خلیج‌ فارس و دریای‌ عمان 

اهمیت زئوپلتیکی خلیج فارس و دریای عمان همواره موجب برخی چالش‌های نظامی در مناطق مختلف دریایی این آب‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر شده است. ایران به‌عنوان یکی از کشورهای ساحلی که بیشترین سواحل را در این ناحیه دریایی دارد، با مسائل حقوقی- نظامی قابل‌توجهی مواجه بوده که اهمیت چگونگی واکنش‌های نظامی، مشروعیت و عدم مشروعیت این واکنش‌ها در پرتو موازین حقوق بین‌الملل را به‌عنوان یک تفحص مطالعاتی دوچندان کرده است.

البته به طریق اولی این موضوع، ابتدا بررسی رژیم حقوقی حاکم بر خلیج‌فارس و دریای‌ عمان را می‌طلبد که در کتاب جستارهایی از مسائل حقوقی - نظامی خلیج‌فارس و دریای عمان به این مسئله در ترازوی قوانین و مقررات داخلی و حقوق بین‌الملل پرداخت شده است. بنابراین مسئله پیش‌روی این کتاب این است که اصولاً جمهوری اسلامی ایران در این آب‌ها با چه چالش‌های حقوقی- نظامی مواجه است و چگونه می‌توان با اعمال قوانین داخلی در کنار تطبیق آن با اسناد بین‌المللی به این چالش‌ها پاسخ حقوقی داد.

کتاب جستارهایی از مسائل حقوقی - نظامی خلیج‌فارس و دریای عمان یکی از دستاوردهای کلان پروژه «ارتقاء ظرفیت‌های قانون اساسی» در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است که توسط وحید دهنوی و نوید زمانه‌قدیم به نگارش درآمده است.

گزیده کتاب جستارهایی از مسائل حقوقی - نظامی خلیج‌ فارس و دریای‌ عمان 

درباره زیردریایی‌ها و سایر وسایل نقلیه زیردریایی در ماده 20 کنوانسیون مطرح شده است که «باید بر سطح آب حرکت کرده و پرچم خود را به اهتزاز درآورند» و در قانون مناطق دریایی ج.ا. ایران، علاوه بر شرط فوق، عبور این زیردریایی‌ها را به موافقت قبلی مقامات صالحه ایران منوط می‌داند.

بنابراین درباره حرکت این نوع وسایل نقلیه در سطح آب و با پرچم برافراشته، قانون مناطق دریایی با کنوانسیون مطابقت می‌کند، اما درباره کسب موافقت قبلی مقامات کشور ساحلی این چنین نیست.

کتابشناسی ملی :
9409083
شابک :
9786222861865
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
313
کنگره :
‏‫‬‮‭KMH۹۷۰
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۴۱/۴۵۰۹۵۵

کتاب های مشابه جستارهایی از مسائل حقوقی - نظامی خلیج فارس و دریای عمان