نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تجربه های ناب

کتاب تجربه‌های ناب نوشته عبدالحسین فخاری است که در انتشارات گوی به چاپ رسیده است. هر سخنران، معلم، نویسنده و مبلغ و اهل فرهنگ و هنر نیاز دارد که از دنیای ضرب‌المثل‌ها که چکیده تجربیات نسل‌های گذشته است با خبر باشد و از آن‌ها در انتقال فرهنگ به نسل حاضر وآینده در قالب داستان و حکایت، استفاده کند.

این شما و این داستان‌های مشهورترین ضرب‌المثل‌ها... در سال‌های دبیرستان، معلمی داشتم که زبان انگلیسی را به خوبی تدریس می‌نمود و در پایان وقت کلاس برای رفع خستگی و حکمت آموزی به ما، دفتری را از جیب بغل خود در می‌آورد و یک ضرب المثل برای ما می‌خواند و معنی می‌کرد.

او سال‌ها زحمت کشیده و ضرب‌المثل‌ها را از زبان فارسی و دیگر زبان‌ها جمع کرده و در آن‌ها اندیشیده بود و در آن دفتر گردآورده بود و حالا دوست داشت چکیده این گنجینه پر بها را در اختیار نسل جوان قرار دهد. او می‌گفت: ضرب‌المثل‌ها تجربه‌های انسان‌های پیش از ماست که با بهای عمر آنها به دست آمده و این تجربه‌های ناب می‌تواند چراغ راه آیندگان باشد. بعدها افسوس خوردم که چرا از آن معلم حکیم، دفتر گرانمایه‌اش را نگرفتم تا از آن رونویسی نموده و برای خود نگه دارم. سال‌ها بعد تصمیم گرفتم بعضی از آن جملات حکیمانه را پیدا و شرح کنم.

اکنون که پنجاه ضرب المثل را شرح کرده‌ام به یاد آن استاد فرزانه که نامش را در یادم نیست  و طبیعتا ً چهره در خاک کشیده است، آن‌ها را با شما به اشتراک گذارم تا اندازه‌ای راه او را دنبال کرده باشم.خدا را بر این نعمت، سپاسگزارم و امیدوارم برای زندگی شما مفید واقع شود.

گزیده کتاب تجربه های ناب

انسان‌های امروزی اگرچه زندگی کوتاهی دارند اما زندگی شان حاصل تجربه‌های انسان‌های پیشین در طول نشیب و فرازهای هزاران سال زندگی آنان است. آن‌ها چرخ چاه را دوباره اختراع نمی‌کنند؛ خانه‌های خود را به شکل آلاچیق و از پوشش درختان نمی‌سازند و غذای آن‌ها به شکل قبل از کشف آتش از میوه درختان نیست.

انسان امروزی که به مدد پیشرفت‌های تکنولوژی، ساخت تراشه‌ها و ریزپردازنده‌ها و هوش مصنوعی، شگفت‌ترین فناوری‌ها را در سریعترین زمان، رقم می‌زنند، سوار قطاری هستند که برایند همه تحولات گذشته است. هم موزه‌های تخصصی، دانش گذشته را پیش روی آنان گذاشته و هم معلمان، آنان را با سیر تدریجی پیشرفت‌های علمی آشنا می‌کنند. فضای نت هم تبادل اطلاعات بین اقشار جهانی را آسان ساخته است.

صفحات کتاب :
156
کنگره :
‫‭PIR۳۹۹۶‬‬
دیویی :
۳۹۸/۹‮فا‬‬‬
کتابشناسی ملی :
۹۵۶۴۰۹۳
شابک :
978-622-93607-4-3
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه تجربه های ناب