نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اخلاق اجتماعی

اخلاق اجتماعی به نوبه خود به دو بخش «اخلاق اجتماعی عام» و «اخلاق اجتماعی خاص»، قابل تقسیم است. در «اخلاق اجتماعی خاص»، آن دسته از ارزش‌­های اخلاقی که در حیطه خاصی از ابعاد زندگی اجتماعی انسان، مثل اقتصاد، تعلیم و تربیت، خانواده و سیاست کاربرد دارد، بحث می‌‎شود و در «اخلاق اجتماعی عام» ارزش­‌های فراگیری چون تواضع، خیرخواهی، عدالت و حلم بررسی می‌­شود. کتاب پیش­رو در تبیین این گونه از ارزش‌های اخلاق اجتماعی سامان یافته است و در هر بخش، مفهوم‌شناسی، اهمیت و راهکار آراستگی به یک یا چندین فضیلت تبیین شده است. می­‌توان بیان راهکارهای مختلف در التزام به هریک از ارزش­‌ها را از امتیازهای این پژوهش به شمار آورد.

با توجه به محدودیت ساعات درسی اختصاص یافته و لزوم تنظیم درس‌ها متناسب با این ساعات، برخی از ارزش‌های اخلاقی تناسب بیشتری با یکدیگر دارند که در یک درس سامان یافته‌اند و این به معنای هم پوشانی این مباحث با یکدیگر نیست.

محتوای این اثر بر پایه استناد به منابع وحیانی و میراث روایی شیعه پی­ریزی شده است. برای ترسیم این اخلاق ناب، از آیات قرآن کریم و منابع اصلی روایی، مانند؛ «کافی»، «کتاب من لایحضره الفقیه»، «نهج البلاغه» و دیگر منابع  روایی شیعه در قرون اولیه، نکاتی ارزشمند انتخاب شده است.

همچنین تلاش شده بحث­‌ها بر اساس الگوی کتاب درسی نگارش شود، و از عناصر آموزشی چون: اهداف، پیش‌سازمانده، چکیده درس، پرسش و تمرین جهت آموزش بهتر و ایجاد انگیزه و رغبت فراگیر بهره گرفته شده است.

بخشی از کتاب اخلاق اجتماعی

با تأمل در آنچه گذشت، آشکار می‌شود که تواضع، حالتی درونی است که در شناخت صحیح و واقع­‌بینانه از جایگاه انسان در جهان هستی، ریشه دارد و چگونگی رابطه و تعامل انسان با دیگران، بر اساس میزان شکل‌گیری این حالت در اوست. اگر کسی به جای شناخت ابعاد حقیقی خود، اسیر خودبینی و خودشیفتگی باشد، در تعامل با دیگران به جای تکریم آنان، انتظار تکریم دارد و به نداشته‌­های خود خرسند است و از رسیدن به بسیاری از خوبی‌ها و فضائل اخلاقی، به سبب احساس بی‌نیازی کاذبی که در او وجود دارد، محروم خواهدشد. او خود را از دیگران برتر می‌داند و هیچ­گاه نخواهد توانست از صمیم جان به دیگران احترام بگذارد.

 خودشیفتگی نه تنها رابطه فرد را با دیگران دچار مشکل می‌کند، بلکه ممکن است به سرکشی  او در برابر پروردگار نیز بینجامد. ازاین‌رو در آموزه‌­های دینی، در موارد زیادی، به تواضع در رابطه بین انسان و خدا پرداخته شده است و قرآن کریم سعادت سرای آخرت را به کسانی بشارت می‌دهد که در زمین برتری‌جویی و فساد نکنند:

<تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَ رْضِ وَ لا فَساداً وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقین>.(قصص: 83)

 آن سرای [پرارزش‏] آخرت را برای کسانی قرار می‌‏دهیم که در زمین هیچ برتری و تسلط و هیچ فسادی را نمی‌‏خواهند؛ و سرانجام [نیک‏] برای پرهیزگاران است.‏

بنابراین تواضع، گونه‌­ای از اصلاح بینش است که سعادت دنیا و آخرت انسان در گرو آن است.  از اینجا روشن می‌­شود که چرا تواضع، عامل بلندمرتبگی انسان و رسیدن او به مقامات رفیع اخلاقی برشمرده شده است.

صفحات کتاب :
۲۸۸
کنگره :
BP۲۵۴‬
دیویی :
‏‫‬‭‬‭۲۹۷/۶۵‬‬
کتابشناسی ملی :
۸۹۹۱۵۱۴
شابک :
978-600-378-317-1
سال نشر :
۱۴۰۱

کتاب های مشابه اخلاق اجتماعی