کتاب از بندگی تا پادشاهی (چاپی و pdf)

شرح حدیث عنوان بصری

امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
75,000
خرید
150,000
10%
135,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب از بندگی تا پادشاهی

کتاب از بندگی تا پادشاهی نوشتهٔ سیدمحمدجواد وزیری در انتشارات رسم وفا چاپ شده است.

درباره کتاب از بندگی تا پادشاهی

حدیث شریف عنوان بصری همواره مورد توصیهٔ اساتید اخلاق و معنویت و عرفان برای سالکان و طالبان حقیقت بوده است. حدیثی که در آن امام صادق علیه السلام اساسی‌ترین مطالب توحیدی و حقایق علم را برای انسان‌های طالب کمال و حقیقت برشمرده‌اند.

کتاب «از بندگی تا پادشاهی» که در ۲۸۶ صفحه به چاپ رسیده است، شرحی از استاد وزیری‌فرد بر این حدیث گران‌بهاست. رویکرد مؤلف در این شرح، به‌جای پرداختن به مباحث لفظی یا شرح صرفاً علمی، مسائل مهم و تأثیرگذار در وادی عمل به معارف ناب این حدیث است.

با نگاهی اجمالی می‌توان گفت این کتاب ترکیبی است از تبیین و روشنگری و اصلاح نگاه توحیدی انسان به عالم و مخلوقات و در مرحلهٔ بعد بیان برخی آداب فکری و رفتاری انسان برای رشد و تکامل معنوی او.

گزیده کتاب از بندگی تا پادشاهی

رستگاری، هدف نهایی خلقت انسان

خداوند تبارک و تعالی در ابتدای سوره مومنون به فلاح و رستگاری مومنان و این‌که آن‌ها چگونه رستگار شدند، اشاره می‌کند و می‌فرماید: (قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون). مومنون رستگارند. رستگارند یعنی به آن جایی که برایشان ترسیم شده می‌رسند. کسی رستگار است که براساس نقشه‌ای که قبلا برای خودش مطرح کرده، عمل می‌کند و با رسیدن به انتهای آن طرح و نقشه، موفق می‌شود.

مهندس و معمار ساختمان نیز وقتی موفق می‌شوند که نقشه و پلان‌کار داشته باشند و قدم به قدم با همه جزئیات تا تمام شدن کار ساختمان پیش بروند. فلاح و رستگاری نیز به همین معنی است. هرجا کار برخلاف نقشه انجام شود و نقشه با موفقیت اجرا نشود، خلاف رستگاری است. در زبان ما به این مسأله، بازده، راندمان، کارآمدی و یا چیزهایی از این قبیل می‌گویند.

خداوند تبارک و تعالی انسان را براساس نقشه‌ای آفریده است. این‌گونه نیست که انسان روزی به‌دنیا آید، در این دنیا هر کاری دوست داشت انجام دهد و روزی هم از دنیا برود، کار خداوند تبارک و تعالی یک نقشه کلی و یک نقشه جزئی دارد.

نقشه کلی متعلق به همه عالم است؛ و نقشه جزئی متعلق به تک تک انسان‌ها است. اگر ما براساس نقشه عمل می‌کنیم، موفق و رستگاریم؛ در غیر این صورت رستگار نخواهیم شد. خداوند می‌فرماید(قد افلح المومنون) مومنان حتما رستگارند؛ یعنی حتما نقشه را پیاده می‌کنند و با موفقیت به آخر نقشه می‌رسند.

سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
284
کنگره :
BP145
دیویی :
297/214
کتابشناسی ملی :
8441417
شابک :
9876229791165

کتاب های مشابه از بندگی تا پادشاهی