کتاب جواز اهدای گامت و اهدای جنین pdf

در قوانین موضوعه ایران

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جواز اهدای گامت و اهدای جنین

کتاب جواز اهدای گامت و اهدای جنین نوشته زهره جان محمدی با هدف تشریح تاریخچه و بیان قوانین مربوط به لقاح مصنوعی و اهدا تخمک و جنین تهیه و توسط انتشارات مانیان به چاپ رسیده است.

از ازل بنا بر غرائض طبیعی اشخاص اعم از زن و مرد آرزوی فرزنددار شدن را در سر می‌پرورانند، متاسفانه گاهی به دلایلی چون مادرزادی، حوادث، بیماری و غیره افراد قادر به باروری نیستند. به همین علت موضوع درمان ناباروری و روش‌های درمان آن از دیرباز مورد توجه پزشکان بوده است. در قرن شانزده میلادی موضوع ناباروری به شکل تخصصی و جدی‌تری پیگیری شد و با توجه به فناوری‌های آزمایشگاهی روش لقاح مصنوعی برای فرزنددارشدن مطرح شد و پس از گذشت چنددهه لقاح مصنوعی به کشورهای مختلف از جمله ایران رسید.

باتوجه به استقبال زوجین نابارور از پدیده لقاح مصنوعی و نو بودن این پدیده امکان بروز مشکلات و اختلافات حقوقی و معضلات اجتماعی و فردی زیاد است و همچنین تطبیق مسائل مختلف این روش و فرزندان حاصله از آن از نظر مبانی اسلامی نیز باید بررسی شود.آنچه در کتاب جواز اهدای گامت و اهدای جنین بررسی می‌شود این است که کودک حاصل از لقاح مصنوعی اساسا مشروع است یا نامشروع که در صورت مشرووعیت مسلما کلیه حقوق متعلق به اولاد طبیعی را دارا است.

گزیده کتاب جواز اهدای گامت و اهدای جنین

مفهوم 

مفهوم تلقیح مصنوعی: تلقیح در لغت به‌معنای باردار کردن و لقاح به‌معنای باردار شدن است و اصطلاح تلقیح مصنوعی عبارت است از اینکه زن را با وسایل مصنوعی و بدون اینکه نزدیکی صورت گیرد آبستن کنند.

روش‌های تلقیح مصنوعی

1_ تلقیح مصنوعی داخل رحم

2_ انتقال تخمک

3_ انتقال زایگوت

4_ باروری ازمایشگاهی یا تلقیح مصنوعی

تاریخچه

برای نخستین بار در سال 1765میلادی به منظور  اصلاح نژاد و تکثیر نسل حیوانات؛ یک دانشمند آلمانی بر روی ماهی‌ها آزمایش‌هایی انجام دادکه بسیار موفقیت‌آمیز بود؛ پس از نیل به این هدف برای تولیدمثل انسان نیز این روش مورد آزمایش قرار گرفت که در برخی کشورها مثل آمریکا این امر معمول گردید. با پیشرفت علم و استفاده از فناوری‌های برتر، نخستین نوزاد در سال (1978م یا1357ش) در لندن به نام لوئیز براون در آزمایشگاه با تلاش دکتر استپتو و همکارانش به دنیا آمد.

یک‌سال پس از آن، دانشمندان انگلیسی موفق به باروری خارج از رحمی به روش(IVF )شدند در نتیجه956کودک از طریق (IVF )متولد گردید. در ایالات متحده آمریکا نیز بیش از 40هزار سیکل انجام گرفت که درAssisted Reproductive  Technologies  منجر به تولد 8741 نوزاد گردید که5103 مورد آن‌ها از طریق لقاح مصنوعی بوده است.

صفحات کتاب :
37
کنگره :
KMH۴۱۰۸‬‬
دیویی :
۳۴۶/۵۵۰۱۷‬‬
کتابشناسی ملی :
۸۹۲۸۰۹۴
شابک :
978-622-310-201-1
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه جواز اهدای گامت و اهدای جنین