کتاب مرجع OKR ها

راهنمای گام به گام برای اهداف و نتایج کلیدی رهبری عملیات

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
65,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مرجع OKRها

کتاب مرجع OKRها تألیف بن‌لامورت است که با ترجمه اصغر فرمان و کریم ابوللو در انتشارات نسل‌نواندیش به چاپ رسیده است.

یکی از اصطلاحات جدید در فرهنگ‌های سازمانی OKR است. این اصطلاح به معنی اهداف و نتایج کلیدی است که در دنیای امروز  و استراتژی مدیریتی محبوبی به حساب می‌آید و به وسیله آن می‌توان اهداف یک سازمان را تعیین کرد.

هدف OKR‌ها اتصال تیم‌ها و کارکنان بخش‌های مختلف با اهداف کلی شرکت و تبدیل آن‌ها به نتایج قابل ‌اندازه‌گیری است که معمولاً به صورت فصلی (3 ماهه) و سالانه تعریف می­‌شود. این روش ابتدا در Intel ابداع شد. اما امروزه در شرکت­‌های بسیاری ازجمله گوگل، لینکدین، توییتر، اوراکل، زیگنا و ... به­ کار می­‌رود. در واقع این شرکت­‌ها از KPI، به OKR سوئیچ کرده­‌اند که عمومی هستند. بدین معنی که هر شخصی در شرکت باید قادر به دیدن این باشد که فرد دیگری در شرکت روی چه موضوعی کار می‌­کند (و کارها در گذشته چگونه انجام شده است). تدوین OKR از بالاترین سطح سازمان شروع می­‌شود و با OKR تک تک افراد سازمان خاتمه می­‌یابد. OKR افراد به پروفایل وی (شماره تلفن، ایمیل و ..) متصل است. علاوه بر اینکه OKR های این فصل، OKR های فصول قبل یا سال­‌های قبل نیز در دسترس می­‌باشد. 13 سال است که در گوگل از مکانیزم OKR استفاده می‌­شود.

مزایای OKR:

 نظم فکری در سازمان شکل می­‌گیرد. اهداف اصلی مسطح می­‌شوند. به تمامی افراد سازمان گفته می‌شود که چه چیزهایی مهم است. درنتیجه ارتباطات به ­طور صحیح و واضح برقرار می­‌شود.

شاخص­‌هایی برای اندازه­‌گیری پیشرفت سازمان ایجاد می­‌گردد که بر اساس آن‌ها مشخص می‌شود که تا چه اندازه از اهداف اصلی­ سازمان فاصله داریم. تلاش­‌هایی که در سازمان اتفاق می‌­افتد، متمرکز می‌شوند. درواقع کل افراد سازمان را در کنار هم نگه می­‌دارد.

در زندگی و حرکت به سوی اهدافمان، همواره نیاز به راهنمایی و پشتیبانی داریم. همانطور که شاید تا به حال در مسیر‌های مختلف زندگی‌مان از راهنمایی و مشاوره مربی‌ها و کوچ‌ها بهره برده‌ایم، در دنیای کسب‌وکار نیز این نیاز حس می‌شود. مربی OKR یکی از آن افراد است که با تجربه و دانش خود، به ما کمک می‌کند تا به بهترین شکل مدل OKR را در سازمان‌مان جاری کنیم و به سوی اهداف و چشم‌اندازهایمان حرکت کنیم. یک مربی OKR علاوه بر تسلط بر فرآیند OKR، با فرهنگ‌ها و محیط‌های مختلف سازمان‌ها آشناست. این آشنایی به وی کمک می‌کند تا به عنوان یک فرد بی‌طرف، ما را در اجرای موفقیت‌آمیز مدل OKR راهنمایی کند. با کمک یک مربی OKR، ما می‌توانیم بهترین راه برای جلو بردن سازمان خود را انتخاب کنیم و از تجارب وی بهره‌مند شویم.

کتاب مرجع OKRها برای مربیان نوشته شده است، زبان این کتاب کاملاً واضح است، مثال‌‌ها بسیار مرتبط هستند و تمرین‌‌ها یادگیری فعالی ارائه می‌‌دهند تا مطمئن ‌‌شوند شما برای عبور از موانع موجود در مسیر حرکت به‌‌سمت تعالی و توانمندسازی تیم‌‌ها، آماده هستید. اگر در حال کار با OKR هستید و سعی دارید به سایرین هم در این زمینه کمک کنید، مطمئن باشید که به این کتاب نیاز پیدا خواهید کرد. این کتاب درحقیقت اولین جعبه‌‌ابزار برای مربیان OKRها است و دیدگاهی از پشت‌‌صحنه و نحوه عملکرد مربیگری OKRها و اینکه چگونه در این زمینه کار می‌‌کنند، ارائه می‌‌دهد. این کتاب حاوی اطلاعات دقیقی است برای افرادی که هدف‌شان تبدیل شدن به یک مربی OKR است.

گزیده کتاب مرجع OKRها

برخی از مربیان OKR توصیه می‌‌کنند که به‌‌طور کامل از نتایج کلیدی نقطة عطف اجتناب کنید. جان دوئر در صفحه هفت کتاب OKRهایش، مشاهدات ماریسا مایر را تأیید می‌‌کند: «به نتایج کلیدی نقطه عطف، نمی‌‌توان یک نتیجه کلیدی گفت، مگر اینکه عددی داشته باشد». بااین‌‌حال، در همین کتاب، جان در ادامه به ارائه نمونه‌‌هایی از نتایج کلیدی نقطه عطف مانند «توسعه یک نمونه آزمایشی» می‌‌پردازد.

ماریسا ممکن است از این نتیجه کلیدی راضی نباشد! شما به‌‌عنوان یک مربی OKR، به مشتری خود کمک می‌‌کنید تا نحوه تبدیل نتایج کلیدی پیش‌‌نویس را که اغلب شبیه یک لیست انجام کار روزانه به نظر می‌‌رسند، به نتایج کلیدی اصلاح‌‌شده‌‌ای که منعکس‌‌کننده نتایج قابل‌‌اندازه‌‌گیری هستند فراگیرند.

صفحات کتاب :
275
کنگره :
‏‫‬‮‭HD۳۰/۴
دیویی :
‏‫‬‮‭۶۵۸/۴۰۷۱۲۴
کتابشناسی ملی :
9138189
شابک :
‏‏978-622-220-857-8
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه کتاب مرجع OKR ها