امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
135,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ امیرالمومنین علیه السلام (جلد اول)

کتاب تاریخ امیرالمومنین علیه السلام (جلد اول)، اثر ع‍ب‍اس‌ ص‍ف‍ائ‍ی‌‌ح‍ائ‍ری‌، تلاشی است در نمایاندن گوشه‌ای از ستم‌هایی که از همان آغاز بر علی (ع) روا داشته شد و با قلمی ساده و بی‌پیرایه پرده از توطئه‌های دشمنان با استناد به کتاب‌های اهل تسنّن و با تأکید بر روایات مخالفین برداشته و مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) را برای آگاهی و هدایت آنان به تصویر کشیده است. 

قصه پرغصه مظلومیت مولا علی (ع)، قصه «مظلومیت انسان» و «غربت اسلام» است. خانه‌نشینی او، تبیین «خانه‌نشینی قرآن» و «عزلت ایمان» است. با این مظلومیت و خانه‌نشینی فقط او نبود که از حق مسلّم خویش محروم ماند، بلکه همه تاریخ بشری از نعمت رهبری و حکومت او بی‌بهره شدند. با انتخاب این کتاب برای مطالعه، گامی برداریم برای شناخت بهتر و بیشتر مولای‌مان امیرالمؤمنین امام علی (ع)، باشد که این گام خاری شود در چشم دشمنان ایشان و خاندن پاک‌شان، ان‌شاءالله.  

گزیده کتاب تاریخ امیرالمومنین علیه السلام (جلد اول)

گفتگوی عمر با ابن عباس
ابن ابی‌الحدید از أمالی ابوجعفر محمد بن حبیب، از ابن عباس نقل نموده است: ابن عباس گوید: روزی نزد عمر رفتم، گفت: ای پسر عباس! این مرد از بس مشغول به عبادت شده، او را ریاکار می‌شناسم. گفتم: چه کسی را می‌گویی؟ گفت: پسر عمویت علی(ع). گفتم: برای چه ریا کند؟ گفت: برای اینکه زمینه خلافت را برای خود فراهم آورد.

گفتم: او چه نیازی به این کار دارد؟ پیامبر خدا (ص) زمینه خلافت را برای او آماده کرد؛ ولی از او رو گردانیدند. گفت: او جوان و کم سن و سال بود. عرب سن او را کم شمردند؛ ولی فعلاً سن او کامل شده، مگر نمی‌دانی خدا هیچ پیامبری را پیش از چهل سال مبعوث ننمود؟ گفتم: مردمان با عقل همیشه او را کامل می‌دانند؛ ولکن در عین حال محروم می‌شناختند.

عمر گفت: به زودی او به خلافت می‌رسد؛ ولی پس از آنکه او را ضعیف شمرده و از او متفرق شوند، پس قدم او می‌لغزد و به حاجت خود نمی‌رسد، تو آن روز را خواهی دید و خواهی دانست که حق از اول با مهاجرین بود که او را از خلافت دور کردند. آ ن‌گاه گفت: ای عبدالله! حرص موجب محرومیّت است، هر چه به دنیا بیشتر بچسبی از تو دور می‌شود.. .

صفحات کتاب :
518
کنگره :
‏‫‬‭‬‭‬‭‬‭BP۳۷/۳۵‏‫‬‭‬‭‬‭‭/ص۷ت۲ ۱۳۷۹‬
دیویی :
۲۹۷/۹۵۱
کتابشناسی ملی :
‭م‌۷۸-۱۲۲۲۹
شابک :
978-964-6705-28-9
سال نشر :
1379

کتاب های مشابه تاریخ امیرالمومنین علیه السلام (جلد اول)