امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
110,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت

کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت نوشته علی نصیری می‌باشد و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است.

از نکات قابل توجه کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت نقد آرای بزرگان و ارایه نظریه یا نگاهی نو در تبیین رابطه کتاب و سنت یعنی «منبعیت و حجیت کتاب و سنت» است. به ویژه در روزگار ما که ضرورت تولید علم و نواندیشی با بهره‌گیری از مبانی متقن مورد تأکید همگان است.

به استناد حدیث شریف ثقلین که مورد اتفاق فریقین است، پیامبر اکرم(ص) از قرآن و عترت یعنی حاملان سنت به عنوان دو میراث گرانسنگ خود یاد کرده و بر چنگ زدن به آن‌ها برای رهنمونی به طریق سعادت تأکید کرده است. بر این اساس عالمان واندیشه وران مسلمان در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی از قرآن و سنت همواره به عنوان مهم‌ترین و معتبرترین منبع فهم و استخراج آموزه‌های دین شناخت یاد کرده‌اند.

به خاطر جایگاه بس رفیعی که قرآن و سنت در ترسیم نظام جمعی از دین دارند، هرگونه کنکاش و بازپژوهی آن‌ها و به ویژه رابطه و تعاملی که این دو منبع نسبت به یکدیگر دارند، از اهمیت بس والایی برخوردار است.

گزیده‌ کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت

قرآن اسم علم یا مصدر از ریشه قرأ به معنای کتاب خواندنی با خواندن نامی است که خداوند بر کتاب مقدس مسلمانان و معجزه جاوید پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم گذاشته است. این نام شصت و هشت بار عموماً با الف و لام و گاه بدون آن و به شکل قرآناً (ده بار) به‌عنوان نام خاص این کتاب آسمانی برده شده است؛ از این تعداد قرآن دو بار به معنای نماز و دو بار نیز به صورت پیوسته در معنای مصدری به کار رفته است: «إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآلَهُ * فَإِذَا قرآناه فالیغ قرآنه» در تمام کاربردهای این واژه از آن مفهوم اسم و نه توصیف اراده شده است. به عکس سایر اسامی ادعا شده برای قرآن که حتی اگر نامی از موصوف برده نشده باشد از باب توصیف به کار رفته اند. "

کنگره :
‏‫‭BP۶۵/۳‏‫‭/ن۶ر۲
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۱۵
کتابشناسی ملی :
58-34070م
شابک :
‬‏‫‭964-8352-69-0
سال نشر :
1385
صفحات کتاب :
694

کتاب های مشابه رابطه متقابل کتاب و سنت