نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رابطه عمل و جزا 

کتاب رابطه عمل و جزا اثر عزت‌ الله جودکی‌ نژاد می باشد و سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرده است.

پاداش و مجازات‌های اخروی به نحو عینیت است؛ یعنی ظهور حقیقت اعمال، اخلاق، اعتقادات و نیات آدمی در نشئه اخروی خواهند بود، اما نه ظهوری مباین و جدای از وجود نفس، بلکه ظهوری در دایره وجود نفس انسانی و ملازم با آن. از این رو پاداش و کیفر اخروی، تجسم عین عمل بوده که به صورت‌های گوناگون در آمده و مجسم آن‌ها خدای متعال خواهد بود.این کتاب از سه فصل تشکیل و هر فصل حاوی یک یا چند مبحث و هر مبحث مشتمل بر چند گفتار است.

فصل اول مشتمل بر یک مبحث در رابطه با مفاهیم اصلی بحث بوده که در ضمن یک گفتار به آن‌ها پرداخته می‌شود. نگارنده در فصل دوم به مبانی فلسفی لازم در بحث پرداخته، با طرح پنج مبحث در این فصل به تبیین پنج اصل از اصول حکمت متعالیه صدرایی می‌پردازد.

گزیده کتاب رابطه عمل و جزا 

ازآنجایی که عمل در مقابل جزای اخروی در اعمال ظاهری انسان منحصر نمی‌گردد، لذا با حفظ قیود و معنایی که برای واژه عمل بیان گردید، می‌توان یک گستره معنایی برای واژه عمل در نظر گرفت.

به این بیان که علاوه بر اعمال ظاهری، تمام آنچه را که انسان در درون خود به کار می‌گیرد، حتی نیات و اندیشه های او را عمل نامید؛ بنابراین با توجه به گستره معنایی عمل، منظور از معنای عمل در این کتاب، معنایی اعم بوده و شامل اعمال ظاهری و باطنی انسان می‌گردد، یعنی علاوه بر اعمال ظاهری ارادی انسان، به فراتر از آن هم اطلاق شده و شامل ملکات نفسانی و نیات باطنی او نیز می‌گردد.

صفحات کتاب :
292
کنگره :
‏‫‭BP۲۲۲/۶‏
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۴۴
کتابشناسی ملی :
8848572
شابک :
978-600-108-536-9‬‬‬
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه رابطه عمل و جزا