نظر شما چیست؟

معرفی کتاب غرب و تجدید حیات اسلام

کتاب غرب و تجدید حیات اسلام نوشته عباسعلی رهبر و منتشر شده در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

مهمترین واکنش‌های غرب نسبت به تجدید حیات اسلام (جهت تامین منافع مادی وحفظ هژمونی خود)درچهار عرصه مهم سیاست گذاری، برخورد استراتژیک،جدال ایدئولوژیک ومقابله رسانه‌ای مطرح می‌گردد که نویسنده در فصول مختلف به تبیین وتحلیل ان‌ها خواهد پرداخت. در ارتباط با بحث روش مورد نظر در این کتاب نیز میتوان گفت که«روش» راه و ابزاری است که ما را در جهت فهم و حل مسئله‌ها- بهتر- به مقصد می‌رساند و امروزه مباحث روش و روش شناختی در پسوند با مباحث ذهن و زبان و معرفت شناختی، به حدی پیچیده شده‌اند که خود به یک موضوع علمی تبدیل گشته‌اند. اگر پژوهشگران بخواهند بدون پرداختن به روش به مباحث تخصصی خود بپردازنداولاً نگرانی دارند که نکند مباحث‌شان دارای ضعف و نقصان باشد و ثانیاً از هر طرف مورد سرزنش قرار گیرند.

دغدغه و هدف اصلی نویسنده در این پژوهش این بود که در جهت تبیین، طراحی و تدوین روش مناسب در «موضوع غرب وتجدید حیات اسلام » گامی اساسی بردارد البته این کار بیشتر از این جهت دشوار بود که ما در مورد مطالعات سیاسی اسلامی فاقد مکاتب و نظریه‌های روشی هستیم و عمدتاً از فقر نظریه روشی و روش شناسی رنج می‌بریم در نتیجه جهت مطالعات سیاسی اسلام ناگزیریم به مباحث روش شناختی پرداخته تا مطالعات مورد نظر سر و سامانی یابد و عینی‌تر، دقیق‌تر و کاربردی‌تر شود.

گزیده کتاب غرب و تجدید حیات اسلام

جهان اسلام به لحاظ جغرافیایی، وسعت قابل ملاحظه‌ای از کره خاکی را دربرمی‌گیرد. گستره آن حدود یازده هزار کیلومتر طول جغرافیایی، از غربی‌ترین نقطه در شمال آفریقا تا جزایر جاوه اندونزی و حدود شش هزار کیلومتر عرض جغرافیایی، از شمال قزاقستان تا جنوب سودان را دربرمی‌گیرد. جمعیت جهان اسلام بر اساس برآوردهای خوش بینانه، بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر می‌باشد که عمده آن‌ها در گستره پیش گفته در قالب ملیت‌های مختلف، پیرو دین اسلام هستند.

این گستره، دربرگیرنده منطقه اسلام مرکزی و اسلام پیرامونی است. اسلام مرکزی شامل کشورهایی است که در سال‌های آغازین گسترش اسلام به این دین گرویدند و اسلام پیرامونی، قسمت‌هایی از جهان اسلام است که در سده‌های بعدی، اسلام را به عنوان یک آیین آسمانی برای خود انتخاب کردند.

سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
220
کنگره :
BP۲۲۹‏‫‬‮‭/ر۹۳غ۴
دیویی :
‫‬‮‭۲۹۷/۴۸
کتابشناسی ملی :
۳۱۱۷۳۲۳
شابک :
‫‬‮‭978-600-108-219-1‬‬‬

کتاب های مشابه غرب و تجدید حیات اسلام