امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقد آثار داستانی صادق هدایت (جلد 2)

در میان خیل آثار و یادداشت‌هایی که درباره زندگی و آثار صادق هدایت منتشر شده است، به ندرت به بررسی مستقل و مستدل برمی‌خوریم که به دور از فضای تبلیغاتی سنگین اطراف او، منصفانه و منتقدانه در پی پرداختن به حقیقت آثارش باشد. ذهن و زندگی صادق هدایت سرشار از زخم‌ها و عفونت‌هاست که قلمش را به سیاه‌انگاری خویش و پیرامونش کشانده است. نویسنده‌ای که با وجود حجم اندک آثار داستانی‌اش، به شکل چشمگیری مورد توجه جریان به اصطلاح روشنفکر داخلی و خارجی قرار گرفته است و آن‌چه به عنوان نقد و بررسی آثار او در کارنامه نقد ادبی ایران‌زمین رقم خورده، غالباً پژواک رویکردی غیرادبی و مروّجانه به او و آثارش است.

از طرفی، با گذشت سی و نه سال از مرگ نویسنده‌ای در قد و قواره صادق هدایت با حجم و کیفیت نوشته‌های او، نباید نیازی به نقد و بررسی مجدد آثارش در حد و اندازه یک یا چند کتاب توسط جمعی از منقدین باشد. اما با توجه به برخی بدفهمی‌ها یا غرض‌ورزی‌های ادبی و فراادبی و بعضی تلاش‌های وسیع صورت گرفته خارجی و داخلی در همچنان زنده و مطرح نگاه داشتن این نویسنده متعلق به دوران سپری شده و آثارش، آن هم اغلب به عنوان برجسته‌ترین نویسنده ادبیات معاصر ایران تاکنون – ولابد در آینده، تا بعد – و تأثیر این تبلیغات و جوسازی‌ها؛ موضوع، صورت دیگری به خود می‌گیرد. خاصه اگر توجه داشته باشیم که در میان انبوه آثاری که تحت عنوان نقد و بررسی یا معرفی آثار هدایت منتشر شده – و حجم آنها به ده‌ها برابر نوشته‌های خود او می‌رسد – تقریباً شاهد نقد علمی بی‌طرفانه‌ای نیستیم.
با همین انگیزه بود که جمعی متشکل از داستان‌نویسان، منتقدین و پژوهشگران عرصه ادبیات داستانی، در سال 1382، مصادف با اعلام صدمین سالگرد تولد صادق هدایت از سوی بی‌بی‌سی، و آغاز موج تبلیغات وسیع راجع به او و آثارش و تجدید چاپ رسمی یا غیررسمی تقریباً کلیه آثار او در کشور، بر آن شدند که به عنوان یک وظیفه ادبی روشنگرانه، به بازخوانی و نقد علمی و منصفانه آثار این نویسنده، برای تعیین جایگاه واقعی‌اش در ادبیات معاصر کشور بپردازند.
در مجموعه دو جلدی «نقد آثار داستانی صادق هدایت»، کلیه مجموعه داستان‌های کوتاه صادق هدایت (به استثناء «داش آکل»)، داستان بلند «حاجی آقا»، کتاب «توپ مرواری» و نوشته‌های پراکنده او، به صورت جمعی، نقد، و پس از ویرایش توسط محمدرضا سرشار،  به عنوان آخرین کتاب از سلسله کتاب‌های نقد آثار داستانی هدایت، در دو جلد به زیور طبع آراسته شده است.
جلد اول شامل:
– کلاف کلافه؛ نگاهی کوتاه به زندگی صادق هدایت
– سلام پرلاشز! نقد مجموعه داستان «زنده به گور»
– این یک داستان عمیق روانکاوانه است؛ باور کنید!؛ نقد مجموعه داستان «سه قطره خون» قسمت اول
– هرگاه کلاژ، آنگاه داستان یا «آلن پو» هست، پس «من» هستم؛ نقد مجموعه داستان «سه قطره خون» قسمت دوم
– پریشان اندیشی ذهن پریشان؛ نقد مجموعه داستان «سایه روشن»
– قضیه بی قضیه؛ نقد مجموعه «وغ وغ ساهاب»
جلد دوم شامل:
– زنان سرزمین من! نقد مجموعه «علویه خانم و ولنگاری»
– منِ روشنفکرِ وامانده؛ نقد مجموعه داستان «سگ ولگرد»
– قرار بود نقدی مارکسیستی بر بورژوازیسم باشد…؛ نقد داستان بلند «حاجی آقا»
– آتش به سمت وطن! نقد داستان بلند «توپ مرواری»
– پراکنده؛ ولی با تم همیشگی؛ نقد کتاب «نوشته‌های پراکنده»
– فرانتس هدایت؛ نقد «پیام کافکا» (از کتاب «گروه محکومین»)
– بیشتر بخوانیم؛ آشنایی با چند اثر درباره آثار و افکار صادق هدایت

گزیده کتاب نقد آثار داستانی صادق هدایت (جلد 2)

در این اثر (علویه خانم)، هدایت مذهب را تا حد یک خرافات بسیار سخیف، پایین می‌‌آورد. در داستان، خرافات شدید این آدم‌های به اصطلاح مذهبی، که همه‌شان به زیارت می‌روند، دیده می‌شود؛ مثلاً یک‌جا صدای زوزه سگ می‌شنوند، یکی‌شان کفش‌هایش را در می‌آورد، دَمَر می‌کند، بقیه هم از او تقلید می‌کنند. همه این آدم‌هایی که زائرند، وقتی وارد زندگی‌شان می‌شویم، می‌بینیم که زندگی‌های خیلی کثیفی دارند. هیچ‌کدام آن‌ها زندگی سالم و درست و حسابی ندارد...نسل قبلی‌شان هم، همین‌طوری است. یکی از آن‌ها ننه جیران است. در گفت‌و‌گوها و حرف‌هایی که این‌ها با هم می‌زنند، جمله‌ای نیست که در آن یک کلمه مستهجن یا عبارتی که واقعاً حتی خواندنش هم آدم را آزار دهد، دیده نشود. همه آن‌ها، بدون هیچ‌گونه حجب و حیایی از یکدیگر، آن عبارات را به کار می‌برند.

صفحات کتاب :
330
کنگره :
‏‫‭PIR۸۳۰۸‏‫‭/ر۹ن۷ ۱۳۹۰
دیویی :
‏‫‭۸‮فا‬۳/۶۲
کتابشناسی ملی :
2591265
شابک :
‏‫‭978-600-159-098-6
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه نقد آثار داستانی صادق هدایت_جلد 2