امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب غول ترس

کتاب غول ترس، چگونه شاخ‌های غول ترس را بشکنیم، نوشته‌ی سعیده دلال علیپور است که در انتشارات مانیان به چاپ رسیده است. کتاب حاضر  در 12 فصل به بررسی ترس و نحوه‌ی از بین بردن یا کمرنگ کردن آن می‌پردازد و کمک می‌کند تا این مشکل را از ریشه حل شود. خواننده با مطالعه این کتاب قادر خواهد بود با انواع ترس و راه‌های غلبه بر آن آشنا شده و با تمرین راهکارهای ارائه‌شده، بر ترس‌های خود فائق آید.

فصل اول به تعاریف تعاریف گوناگونی از ترس پرداخته‌ است. در جایی از این فصل می‌خوانیم که ترس علاوه بر گرفتن حس پیشرفت از انسان، ویژگی‌های مثبت اخلاقی او را نیز نابود می‌کند و این بزرگترین خیانتی است که انسان را از فرصت‌هایی که می‌تواند داشته باشد، محروم می‌کند.

فصل دوم به ریشه‌یابی منشأ ترس اشاره کرده و آن را به دسته‌هایی چون ژنتیک و خانواده، تجربه‌ی تلخ، تنبیه‌های غلط و ... تقسیم‌بندی نموده است.

فصل سوم به بررسی انواع ترس پرداخته و ترس را بر دو نوع مفید و مضر تقسیم‌بندی نموده است.

فصل چهارم به موضوع ترس از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته و ترس را به سه بخش ترس از موهومات و امور ناخوشایند، ترس از مرگ و ترس از خداوند تقسیم نموده است.

فصل پنجم موضوع ترس را از دیدگاه غرب مورد بررسی قرار داده و نظریات روانشناسان غربی رادر این خصوص مطرح نموده است.

فصل ششم از مزایا و معایب ترس و اینکه اصلأ ترس خوب است یا بد صحبت کرده و ترس را موهبتی الهی دانسته که موجب ادامه زندگی و حیات ما انسان‌ها شده و مانع از نابودی ما می‌شود.

فصل هفتم، به بررسی رابطه ترس و عدم موفقیت می‌پردازد و به مواردی اشاره می‌کند که غلبه بر آن باعث موفقیت شما می‌شود.

فصل هشتم به ترس‌های دوران کودکی می‌پردازد.

فصل نهم به تأثیر ترس در برقراری ارتباط با دیگران پرداخته و به این مورد اشاره داشته است که برخی از افراد در ارتباط با اطرافیان خود دارای مشکلات جدی از قبیل احساس اضطراب یا ترس هستند. در این فصل راهکار‌های مختلفی برای غلبه بر ترس از اجتماع ارائه‌ شده و سعی شده با ارائه این نکات فرد را به حضور در اجتماع ترغیب کند.

فصل دهم به نقش رسانه‌ها در تشدید ترس در انسان‌ها اشاره کرده و آن را یکی از ابزارهای مهم برای بالارفتن فروش روزنامه‌ها و افزایش مخاطبین رسانه‌های جمعی برشمرده است.

فصل یازدهم به رابطه‌ی ترس و افکار منفی اشاره نموده و سلامتی یا بیماری روانی را با تفکرات انسان مرتبط دانسته است. در این فصل آمده است؛ کسی که ازنظر روانی بیمار است، همواره با تفکرات منفی، حقارت‌آمیز و مأیوس‌کننده زندگی می‌کند و در تسلط بر خود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و اجرا دارای ضعف‌های بسیاری است.

و بالاخره فصل دوازدهم به رابطه ترس و عقاید مذهبی می‌پردازد. این فصل از کتاب به بررسی نظرات روان‌شناسان و همچنین رهنمودهای الهی در قرآن کریم پرداخته است که آیا انسان صرفاً به خاطر ترس از نیروهای طبیعت همچون زلزله، سیل و … به خدا پناه می‌برد یا عوامل دیگری نیز در این خصوص دخیل‌اند؟

گزیده کتاب غول ترس


ترس‌های واقعی یا مفید

ترس‌های واقعی یا مفید ترس‌هایی هستند که شکل‌گیری آنها به صورت آنی است و چون این نوع از ترس‌ها انسان را به هنگام مواجه شدن با ترس‌های آنی به عکس العمل واداشته و او را از خطرات احتمالی دور می‌کند، به ترس واقعی و سودمند معروف شده است. در حالت کلی اگر برای عامل ایجاد ترس در شما یک دلیل محکمه‌پسند وجود داشته باشد، این ترس کاملا منطقی بوده و عقل حکم می‌کند با یک احتیاط ساده خود را از خطر دور سازید. در واقع ترس‌های منطقی و واقعی، ترس‌هایی هستند که احتمال وقوع خطر و حادثه در آنها بالا می‌باشد. برای مثال ترس از رانندگی با سرعت بالا و ویراژ دادن بی‌پروا بین ماشین‌ها که ممکن است منجر به تصادف شود یا ترس از دستگیری به دلیل فروش غیرقانونی دارویی که می‌تواند منجر به مرگ دیگران شود، کاملأ منطقی است. همین‌طور ترس انسان‌های باایمان از عذاب اخروی پایه اصلی اطاعت آنان از اوامر الهی است. چنین افرادی از ترس کیفرهای عادلانه پروردگار توانا دامن خود را به پلیدی‌های گناه آلوده نمی‌کنند و از راه وظیفه‌شناسی و اطاعت اوامر الهی موجبات کامیابی و سعادت ابدی خویش را مهیا می‌سازند. پس ترس‌های عاقلانه‌ای که کنش انسان دربرابر خطر است و انسان را از پیش‌آمدهای ناگوار بر حذر می‌دارد، مفید و لازم است. کسانی که از خطر نمی‌ترسند و به موقع چاره‌جویی نمی‌کنند، غفلتأ در برابر آن قرار می‌گیرند و بر فرصت ازدست رفته خویش افسوس می‌خورند. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «کسی که کمتر می‌ترسد و از خطر پرهیز ندارد، در زندگی با آفت‌های بیشتری مواجه خواهد شد.»

کنگره :
‏‫‬‮‭BF۵۷۵‭‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۱۵۲/۴۶
کتابشناسی ملی :
6172029
شابک :
978-622-7321-03-6
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
152

کتاب های مشابه غول ترس