امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
1,235,000
10%
ت 1,111,500
نظر شما چیست؟


مجموعه کتاب سیره امیرالمومنین

نویسنده کتاب مجموعه کتاب سیره امیرالمونین علی کورانی و مترجم آن سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا)و هم چنین شرکت چاپ و نشر بین الملل ناشر آن است.

در ادامه مطلب میخوانید:

مجموعه کتاب سیره امیرالمومنین

معرفی مجموعه کتاب سیره امیر المومنین

خلاصه مجموعه کتاب امیرالمومنین

سیره امیر المومنین

علامه کورانی کیست؟

نامه امیرالمومنین به مالک اشتر

معرفی مجموعه کتاب سیره امیر المومنین

سیره نامه امیرالمومنین (علیه السلام) زندگینامه مفصل و باجزئیات زندگی علی ابن ابی طالب(علیه السلام) به قلم این عالم شیعی و به زبان عربی است. جلد اول این کتاب مربوط به دوران طفولیت حضرت تا رحلت پیامبر و برخی حوادثی است که در زمان خلفا رخ داده است. جلد دوم که به تازگی به زبان فارسی ترجمه شده مربوط به دوران سکوت امیرالمومنین و حکومت خلفا ثلاثه است تا زمانی که مردم برای بیعت به ایشان روی آوردند. نکته مهم این است که جناب کورانی در ذکر حوادث تاریخی التزامی به بیان اتفاقات براساس سیر زمانی ندارند و گاه به اقتضای بحث مطرح شده اتفاقاتی از سال‌ها بعد را ذکر نموده‌اند. تمام مسائل ذکر شده در این سیره نامه مستند به منابع تاریخی شیعه و سنی است. جلد سوم این اثر که با محوریت جنگ‌های زمان خلافت حضرت است در سال‌های آینده منتشر خواهد شد.

 

خلاصه مجموعه کتاب امیرالمومنین

جلد اول در بردارندۀ حوادث زندگی ایشان از زمان ولادت تا نقش‌آفرینی غیر مستقیمشان در فتوحات است.
جلد اول کتاب، در 31 فصل تدوین شده و بطور خاص، هفت فصل انتهایی کتاب که مشتمل بر حوادث پس از شهادت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیهاست، حاوی مطالبی است که برای افراد غیرمتخصص در تاریخ اسلام، تازه و جذاب است.
جلد دوم این اثر از روزگار خلافت «ابوبکر»، «عمر» و «عثمان» تا هنگام بیعت با امام علی (ع) برای خلافت سخن گفته است.
چگونگی روی‌آوردن مردم به امیرالمؤمنین برای حکومت و همچنین سیرهٔ حکومتی ایشان از دیگر موضوعات این کتاب است. در ۲۰ فصل تدوین شده است که عناوین برخی از فصل‌های آن عبارتند از:
«حجت‌آوری علی در برابر ابوبکر، عمر و عثمان»، «نمونه‌هایی از مراجعه ابوبکر و عمر به علی»، «مقایسه ثروتمندی علی با ابوبکر و عمر و عثمان»، «سیاست پیامبر در جذب بنی‌امیه»، «اصول سیاست امیرالمؤمنین در برابر عثمان»، «رنج‌های علی از دستگاه اداری و وزیران عثمان»، «بیعت با علی برای خلافت»، «تلاش‌های علی برای بازگرداندن نظام نبوی»، «پرتوی بر دولتمردان از نظر علی».
جلد سوم اختصاص دارد به جنگ جمل؛ جنگی که به تصریح مؤلف، بدر دوم علیه بنی‌هاشم است.

 

سیره امیر المومنین

امیرالمومنین امام علی (علیه السلام)چهارمین پسر ابوطالب، در حدود سی سال پـس از واقعه فیل و بیست و سه سال پیـش از هجرت در مکه معظمه، از مادری بزرگـوار و با شخصیت، به نام فاطمه، دختر اسد بن هشام بـن عبـدمناف روز جمعه سیزده رجب در کعبه به دنیا آمد. علی (علیه‌السّلام) تا شش سالگی در خانه پدرش ابوطالب بود در این تاریخ که سن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ســـی ســال گذشته بـود در مکه قحطی و گرانی پیـش آمد وایـن امر سبب شد که علـی (علیه‌السّلام) به مدت هفت سال در خانه پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، تا اول بعثت زندگـی کند و در مکتب کمال و فضیلت آن حضـرت تربیت شـود.

 

علامه کورانی کیست؟

علی کورانی عاملی محقق نام‌آشنایی است که تألیفات متعددی در حوزه تاریخ اسلام و عقاید اسلامی دارد و از مشهورترین کتاب‌های وی، که به فارسی هم ترجمه شده، «عصر ظهور» است که به تحلیل و بررسی وقایع دوران ظهور و نقش اقوام مختلف به‌ویژه ایرانیان در آن دوران می‌پردازد.

 

نامه امیرالمومنین به مالک اشتر

حضرت علی علیه السلام در این نامه تمام شرایط لازم را برای کارگزار یک جامعه اسلامی مطرح نموده اند که بهترین معیارها برای گزینش کارگزاران در زمان حال خواهد بود. هر چند بهترین حاکم امام معصوم علیه السلام است که ویژگی های او از طریق خدا برای او پدید آمده و با ارتباط دائم با آن منبع، به بهترین وجه می تواند به اداره حکومت اقدام نماید، ولی در زمان غیبت امام علیه السلام فردی می تواند جانشین او در این منصب گردد که بیش ترین ویژگی های معصوم در او تجلی عملی یافته باشد. مجموع ویژگی های مطرح شده در این نامه، از دید امام علی علیه السلام عمده ترین صفات برای حاکم است گرچه شاید بتوان ویژگی های دیگری از میان مجموعه مباحث و عملکرد ایشان به آن ها افزود. پس ما با در دست داشتن منابع این چنین ارزشمند می توانیم با نهایت قدرت در راه اصلاح سیستم گزینش افراد در جامعه گام برداریم و تمام تلاش خود را برای ساختن ایران اسلامی فراهم آوریم.

 

در برشی از این کتاب می‌خوانید:

در منابع ما با سند صحیح گزارش شده است رسول خدا ﷺ فرمود: هنگامی که به آسمان برای معراج برده شدم از آسمانی به آسمان دیگر رفتم تا به سدرة المنتهی رسیدم و در پیشگاه خداوندم ایستادم. به من فرمود: «ای محمدا» گفتم: «بله» فرمود: «آفریدگان مرا آزمودی کدام یک بیشتر از تو فرمان می برد؟» گفتم «خداوندا! علی» فرمود:«ای محمد راست میگویی. آیا برای خودت جانشینی

انتخاب کرده ای که پیام تو را ابلاغ کند و چیزهایی از کتاب مرا که بندگانم نمی دانند به آنان بیاموزاند؟» گفتم:« تو برایم انتخاب کن که انتخاب تو برایم خیر است.» فرمود: «علی را برایت انتخاب کردم او را جانشین و وصی خود گردان که من دانش و بردباری خود را به او بخشیده ام و او به حق امیرالمؤمنین است. این ادعا را نه کسی پیش از او کرده و نه پس از او خواهد کرد. ای محمد علی پرچم هدایت و پیشوای اطاعتگران من و نور اولیای من است. او همان کلمه ای است که تقواپیشگان به آن تمسک می جویند. هر که او را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که با او کینه توزی کند با من کینه ورزیده است. ای محمد او را به این خبر مژده ده.»

 

مشخصات مجموعه کتاب سیره نامه امیرالمومنین را در جدول زیر مشاهده میکنید:

مشخصات
ناشر: چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: علی کورانی عاملی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۱۶۸۶
موضوع: تاریخ
صفحات کتاب :
1686

کتاب های مشابه مجموعه کتاب سیره نامه امیرالمومنین