کتاب زی طلبگی

توصیه‌های مهم و به‌روز بیش از ۴۰ تن از مراجع و علمای معاصر به طلاب در قالب ۳۵ مولفه از مولفه‌های «زی طلبگی»

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

کتاب زی طلبگی، توصیه های مهم و به روز بیش از ۴۰ تن از مراجع و علمای معاصر به طلاب در قالب ۳۵ مولفه از مولفه‌های «زی طلبگی» است که توسط مهدی مطهری نوشته و انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر کرده است.

معرفی کتاب زی طلبگی

از آن جایی که طرح مباحث اخلاقی خصوصاً برای طلاب و فضلای علوم دینی نیازمند دانش، بینش و تقوای اجتهادگونه است و هر گونه اظهار نظری در این خصوص، مربوط به علمای بزرگ در این عرصه است، لذا قصد و البته توان قلم فرسایی در این عرصه را نداریم. امّا از آن جایی که این مباحث بسیار مهمّ است و گسترده؛ بر خود دیدیم تا گوشه ای از انتقال این معارف را بر عهده بگیریم. از این رو سعی کردیم فقط توصیه ها و داستان های آموزنده از علما و مراجع بزرگ را نقل کنیم تا خود طلّاب نتایج مفید را از این مباحث کسب کنند. 
ویژگی هایی که سعی کردیم در این مجموعه ی مدوّن رعایت کنیم، موضوع بندی و طرح مسائل امروزی است که بعضاً در کلام علماء تطبیق داده شده اند. یعنی تقریباً تمام مباحث از بیانات علمایِ معاصر انتخاب شده اند. همچنین به دلیل حجیم بودن کتب اخلاقی موجود، سعی در خلاصه نویسی نیز داشته ایم. به این صورت که ذیل هر موضوع، به چند مورد از مباحث اخلاقی اشاره ای می شود تا انگیزه ای شود برای این که هر یک از طلاب و فضلای عزیز و فهیم به منابع اصیل و کتب اخلاقی بزرگ مراجعه کنند؛ صرفاً از بابِ «فذکّر، إنّ نَفَعت الذّکری». نکته ی پایانی در مورد منابع و نحوه ی نگارش است. از آن جایی که سعی شده است بیانات علمای معاصر در این کتاب لحاظ شود که یا کتابی ندارند و یا کتب معدودی از ایشان به رشته ی تحریر در آمده است و همچنین سعی شده است که به روزترین و جدیدترین توصیه ها منعکس شود؛ لذا بیشتر آدرس هایی که داده می شود، آدرس های الکترونیکی و خبرگزاری های مرتبط با حوزه است. ضمن این که اکثر بیانات و توصیه ها نیز به صورتِ خلاصه و تلخیص یافته و یا تلفیق یافته منعکس شده اند.

خلاصه کتاب زی طلبگی

یکی از مهم ترین اهداف بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر اساس آموزه های وحیانی در قرآن و روایات، احیاء مکارم اخلاقی و به کمال رساندن آنهاست. خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن کریم با عباراتی چون: «و یزکیهم و یعلمهم...»1، به تعلیم و تزکیه به عنوان فلسفه بعثت پیامبران از جمله پیامبر گرامی اسلام تاکید دارد.
تزکیه به معنای پاک کردن و پاک سازی است. پاک سازی به معنای تغییر افکار، عقاید و رفتار فاسد و غلطی است که انسان را از حقیقت دور می سازد. این خودسازی و پاک سازی با اموری چون تقوای الهی، دادن زکات و انفاقات مالی و مانند آن انجام می گیرد. البته بر اساس آیات قرآن، انسان باید تلاش کند تا خودسازی نماید؛ اما باید بداند که بدون تزکیه الهی، تزکیه انسانی به نتیجه ای نمی رسد.
موضوعات و مصادیقی که در کتاب زی طلبگی انتخاب شده اند، شامل برخی موضوعات و سرفصل های اصلی مباحث اخلاقی، اجتماعی و... است که مجموعاً تشکیل دهنده ی مقوله ای مهمّ و اساسی تحت عنوان «زیّ طلبگی» می باشد. مقوله ای که به وفور در نصایح و وصایای بزرگان و علمای دین دیده می شود امّا کمتر به ابعاد مختلف آن پرداخته شده است. مثلاً آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله می فرمایند: «امام خمینی رحمه الله می فرمود: «زیّ طلبگی ات را حفظ کن.» زیّ که گفته می شود یعنی همۀ شئون زندگی را در برمی گیرد؛ از خوراک، پوشاک، مسکن، هیکل، رفتار و گفتار.» به هر حال بنظر می رسد موضوعاتی که اینجا مطرح شده اند مبیّنِ بسیاری از ویژگی های این مقوله ی مهمّ و حیاتی باشند.
35 مولفه کتاب زی طلبگی از قرار زیر است: 
مؤلّفه اول: اخلاص و کار برای خدا، مولفه دوم: تهذیب نفس و خودسازی، مؤلّفه سوم: احترام و ادب نسبت به علما و مراجع، مؤلّفه چهار: امتحان و ابتلاء، مؤلّفه‌ی پنجم: تقوا، مؤلّفه‌ی ششم: تلاش و سخت کوشی، مؤلّفه هفتم: تواضع و فروتنی، مؤلّفه‌ی هشتم: توسل به حضرات معصومین علیهم السلام، مؤلّفه‌ی نهم: عمل به تکالیف و دانسته ها، مؤلّفه‌ی دهم: ساده زیستی و دوری از مادّیات، مؤلّفه‌ی یازدهم: خدمت به خلق، مؤلّفه‌ی دوازدهم: دعا، ذکر و ارتباط با خدا، مؤلّفه‌ی‌‌ سیزدهم: رزق و روزی، مؤلّفه‌ی چهاردهم: شهریه، مؤلّفه‌ی پانزدهم: عزّت نفس - مناعت طبع، مؤلّفه‌ی شانزدهم: آگاهی از زمانه - (امور اجتماعی و سیاسی)، مؤلّفه‌ی هفدهم: صبر و توکل بر خدا، مؤلّفه‌ی هجدهم: انس با قرآن، مؤلّفه‌ی نوزدهم: نماز، مؤلّفه‌ی بیستم: تهجد و شب زنده داری، مؤلّفه‌ی بیست و یکم: ترک معصیت و گناه، مؤلّفه‌ی بیست و دوم: غرور و خودنمایی، مؤلّفه‌ی بیست و سوم: تبلیغ، مؤلّفه‌ی بیست و چهارم: مردم داری، مؤلّفه‌ی بیست و پنجم: دوست و دشمن، مؤلّفه‌ی بیست و ششم: یاد مرگ، مؤلّفه‌ی بیست و هفتم: خانواده و فرزندان، مؤلّفه‌ی بیست و هشتم: احسان و احترام به والدین، مؤلّفه‌ی بیست و نهم: پرهیز از افراط و تفریط، مؤلّفه‌ی سی‌ام: علم آموزی، مؤلّفه‌ی سی و یکم: تفریح، ورزش، شادی، مؤلّفه‌ی سی و دوم: عمّامه و لباس روحانیت و مؤلّفه‌ی سی و سوم: ایمان به خدا

برشی از متن کتاب زی طلبگی

آیت الله مجتهدی رحمه الله: «مهم ترین مطلب عرفی، ساده زیستی است. انگشتر زیاد دستت نکن، گران قیمتش را هم همین طور. تسبیح رنگی یا گران قیمت هم دستت نگیر. خودکار و خودنویس خارجی و نعلین گران قیمت که برای طلبه و روحانی سزاوار نیست، استفاده نکن. روحانی حتی المقدور باید زندگی و خانه ای ساده داشته باشد. نقل می کنند آیت الله فشارکی رحمه الله یک اتاق داشتند که وسط آن را پرده کشیده بودند. یک طرف درس می دادند و طرف دیگر محل زندگی ایشان بود. اگر امام خمینی رحمه الله وقتی که از پاریس آمدند، می رفتند کاخ نیاوران شاید این قدر محبوب مردم نمی شدند و دیگر حرفشان چندان در مردم اثر نداشت، امام با آن همه عظمت، در یک خانه ساده و معمولی و یک حسینیه که دیوارهایش کاه گلی بود ساکن بودند. من حدود چهل سال پیش این خانه ای را که اکنون ساکن هستم خریده ام؛ با این که می توانم بهترین خانه را در بهترین جای شهر تهران بخرم.»

زی طلبگی چیست

آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله می فرمایند: «امام خمینی رحمه الله می فرمود: «زیّ طلبگی ات را حفظ کن.» زیّ که گفته می شود یعنی همۀ شئون زندگی را در برمی گیرد؛ از خوراک، پوشاک، مسکن، هیکل، رفتار و گفتار.

زی طلبگی از نگاه رهبری

مقام عظمای ولایت فرمایشات بسیاری درباره آداب و زی طلبگی داشته اند و اهمیت فراوانی به این بحث می دهند، در زیر نمونه ای از فرمایشات ایشان را آورده ایم: 
اعتبار تاریخی و جاری حوزه و روحانیت، به نوع نگرش ایشان به دنیا و مادیات باز می گردد. جامعه، از روحانی انتظار آن را دارد که مظاهر دنیا، چشم و دلش را مشغول ندارد و او را در کمند خود، اسیر نگرداند: برادران عزیز، طلاب و فضلا بدانید که آبروی ما در بین ملت خودمان و در جهان، به بی اعتنایی ما به زخارف دنیوی است.

آداب طلبگی

آداب طلبگی ، ذی طلبگی ، شان طلبگی و .... با اندکی تسامح می توان همه را به یک معنا گرفت و به جای یکدیگر استفاده کرد. تاکید بر مقوله ی خطیر انجام واجبات و ترک محرمات، به جا آوردن اجمالی مستحبات و ترک در حد توان مکروهات، پای بندی به اصول اخلاقی و دوری از رذائلی مانند کبر و کذب و غرور و حسد و ... ،
ضرورت توکل به حضرت حق و توسل به معصومین، دوری از دنیا زدگی و نگاه به عالم آخرت، ترس از عذاب و عقاب الهی، توبه و استغفار، قرائت ما تیسر من القرآن و حدیث و ادعیه و .... همه و همه از آداب مسلمانی و از اموری هستند که پیش از آن که طلاب علوم دینی مخاطب آن ها باشند، هر مسلمانی با آن روبروست و باید خویشتن را متعهد و ملزم به آن ها سازد، ولی با همه ی این اوصاف، طلاب علوم دینی به حق به گونه ای غلیظ تر و پر عتاب تر توسط اساتید اخلاق حوزه ها مورد خطاب قرار می گیرند.

خرید کتاب زی طلبگی

پی دی اف کتاب زی طلبگی را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتاب خوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

خرید کتاب زی طلبگی

مشخصات کتاب زی طلبگی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: مهدی مطهری
تعداد صفحه: 297
موضوع: اخلاق
قالب: الکترونیک 

 

شابک :
9786008460282
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
297
کنگره :
‏‫BP۵۵/۲‭‬ ‭/ط۸‏‫‭م۶ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۹۹۶
کتابشناسی ملی :
4798323

کتاب های مشابه زی طلبگی