دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

انواع دعاهای معروف

آبان 1402 . سمانه خوش انگشت

دعا یکی از اساسی‌ترین و پربارترین عبادت‌های اسلامی است که هر مسلمانی نیازمند آن است. به طور کلی دعا به معنای صحبت با خدا و خواستن رحمت و مغفرت از او است. در این مقاله به معرفی انواع دعاهای معروف می‌پردازیم.

می توان آثار و برکات دعا را این چنین بر شمرد:
۱-برآورده شدن حاجت‌ها یکی از مهمترین برکات دعا و شاید مهم‌ترین دغدغه انسان در زندگی، رسیدن به خواسته‌ها و برآورده شدن حاجت‌هاست.
۲-فروطلبیدن رحمت:گنجینۀ رحمت الهی را دری است که کلید آن دعاست. این گونه به آسانی می‌توان به رحمت خداوندی دست یافت، چنانکه امام علی(ع) فرموده است: اَلدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ ومِصباحُ الظُّلمَةِ؛ دعا، کلید رحمت و چراغِ تاریکی است.
۳-نزدیک شدن به خداوند
۴-دفع بلا و…

در ادامه مطلب لیست بهترین دعاها که در دسته کتاب دعای فراکتاب موجود می باشند، معرفی شده است.

انواع دعاهای معروف

دعای کمیل

دعای کمیل از شور انگیزترین و پر محتواترین معارف اسلامی است که حضرت خضر آن دعا را به امیر المومنین ـ علیه السّلام ـ داده و آن حضرت به کمیل بن زیاد نخعی تعلیم نمودند. در این دعا بهترین روش برای تربیت فرد و جامعه بیان شده است. و در عظمت سند این دعا همین بس که علمای رجال وقتی به کمیل می رسند می گویند:
کمیل کسی است که دعای پرمحتوای معارف اسلامی از او مشهور است و از زبان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ نقل شده است.

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای کمیل به عنوان یکی از انواع دعاهای معروف می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

دعای کمیل

یکی از سرمایه های گران قدر و بی مانند در فرهنگ شیعه، برای راه یابی انسانها به کمال واقعی، دعا و راز و نیاز است که از زبان پیامبر اسلام ـ صلّی الله علی...
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای عشرات‌

از کتاب مصباح المتهجّد شیخ‏ طوسی نقل می‏کنیم.خواندن آن در هر صبح و شام مستحب است و بهترین وقت برای خواندن آن بعد از عصر جمعه است.

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای عشرات‌ می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

کتاب دعای عشرات

دعای عشرات

از کتاب مصباح المتهجّد شیخ‏ طوسی نقل می‏کنیم.خواندن آن در هر صبح و شام مستحب است و بهترین وقت برای خواندن آن بعد از عصر جمعه است....
فراکتاب
فراهم آورنده
مهدی‌ الهی‌ قمشه‌ای
مترجم
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای سمات‌

معروف به دعاء شبّور که مستحبّ است خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه و مخفی نماند که این دعا از ادعیه مشهوره است و اکثر علماء سَلَفْ بر این دعا مواظبت مینموده‏اند و در مصباح شیخ طوسی و جمال الأسبوع سیّد بن طاوس و کتب کفعمی به سندهای معتبر از جناب محمّد بن عثمان عمروی رِضْوانُ اللَّهِ عَلَیْهِ که از نوّاب حضرت صاحب‏ الأمرعلیه السلام است و از حضرت امام محمّد باقر و امام جعفر صادق‏علیهما السلام روایت شده و علّامه مجلسی‏رحمه الله آن را با شرح در بحار ذکر کرده و آن دعاء موافق مصباح شیخ این است

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای سمات‌ می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

کتاب دعای سمات

دعای سمات

معروف به دعاء شبّور که مستحبّ است خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه و مخفی نماند که این دعا از ادعیه مشهوره است و اکثر علماء سَلَفْ بر این دعا مواظبت مین...
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای مشلول‌

دعای مشلول موسوم به دعای «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنی: جوانی که به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از کتابهای کفعمی و «مهج الدعوات» نقل شده، و دعایی است که آن را امیر المؤمنین علیه السّلام به جوانی که به خاطر گناه و ستم در حقّ پدرش شل شده بود آموز داد، جوان این دعا را خواند و حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله را در خواب دید که دست مبارکش را بر اندام او کشید و فرمود: بر اسم اعظم خدا محافظ کن که کار تو به خیر خواهد بود، پس بیدار شد درحالیکه سالم شده بود.

برای دریافت رایگان این کتاب می توانید به نرم افزار فراکتاب مراجعه کرده و آن را رایگان دانلود کنید و در نرم افزار فراکتاب به ندای ملکوتی آن گوش فرا دهید.

کتاب دعای مشمول

دعای مشلول

دعای مشلول دعایی است که از امام علی علیه السلام نقل شده است و بهترین دعا برای رهایی از ناامیدی ها و رسیدن به حاجات است. معرفی دعای مشلول خلاصه دعای م...
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

فهرست دعاها

در این مقاله به معرفی بعضی از انواع دعاهای معروف می پردازیم:

دعای ابوحمزه ثمالی

ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی آموخته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام سجاد(ع) آورده که در سحرهای ماه رمضان خوانده می‌شود و به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شرح‌هایی نیز بر آن نوشته شده است. این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است.
ابوحمزه با امام سجاد علیه السلام انس خاصی داشته و دعای شریف او که طولانی‌ترین دعای سحر ماه مبارک رمضان است، از طریق او روایت شده‌است و به همین علت به نام او نام گذاری شده‌ است.

دعای ابو حمزه ثمالی صوتی

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای ابوحمزه ثمالی می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

کتاب دعای ابوحمزه ثمالی

دعای ابوحمزه ثمالی

ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی آموخته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام سجاد(ع) آورده که در سحرهای ماه رمضان خوا...
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای توسل

دعای توسل، یکی از دعاهای انواع دعاهای معروف و بافضیلت و ارزشمندی است که در کتاب بحارالانوار توسط مرحوم علامه مجلسی نقل شده است. پس از ایشان مرحوم شیخ عباس قمی آن را در کتاب مفاتیح الجنان آورده است و به این نام مشهور شده است. مسلمانان شیعه دعای توسل را در شب جمعه به صورت گروهی در اماکن مذهبی و مساجد می خوانند.

دعای توسل برای حاجت خواستن از خداوند می باشد و در آن به وجود مقدس چهارده معصوم(ع) به عنوان واسطه های بین خدا و انسان توسل می شود و از آنان طلب شفاعت و برآورده شدن حاجت می گردد. این نوع درخواست به نشانه مقام اولیای الهی نزد خداوند است و هیچ منافاتی با توحید ندارد.

برای دریافت رایگان این کتاب می توانید به نرم افزار فراکتاب مراجعه کرده و آن را رایگان دانلود کنید و در نرم افزار فراکتاب به ندای ملکوتی آن گوش فرا دهید.

کتاب دعای توسل

دعای توسل

علاّمه مجلسی (ره ) فرموده که در بعضی از کتب معتبره نقل کرده اند ازمحمّد بن بابویه که این دعاء توسّل را از ائمه روایت کرده است و گفته است که در هیچ امر...
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای جوشن صغیر

ائمه معصومین در سیره تربیتی خود از تعلیم دعا بسیار بهره می بردند و از این رهگذر برای اموری که انسان با آن مواجه است، دستورالعمل های معنوی صادر می‌کردند. یک بخش از این دعاهای معصومین اختصاص به دعا در مقابل دشمنان دارد.

دانلود رایگان کتاب دعای جوشن صغیر

کتاب الکترونیکی دعای جوشن صغیر در فراکتاب موجود است که شامل پی دی اف و صوت می باشد.

کتاب دعای جوشن صغیر

دعای جوشن صغیر

ائمه معصومین در سیره تربیتی خود از تعلیم دعا بسیار بهره می بردند و از این رهگذر برای اموری که انسان با آن مواجه است، دستورالعمل های معنوی صادر می کردن...
محسن فرهمند
گوینده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای جوشن کبیر

کتاب دعای جوشن کبیر صوتی همگام با متن با گویندگی سید مهدی میرداماد، متن عربی به همراه ترجمه فارسی دعای جوشن کبیر است. علاوه بر آن امکان دانلود متن دعای جوشن کبیر pdf نیز در فراکتاب امکان پذیر است.

متن دعای جوشن کبیر pdf

در فراکتاب علاوه بر دعای معروف جوشن کبیر صوتی همراه با متن، دعای جوشن کبیر pdf  هم برای دانلود رایگان در اختیار شماست و می‌توانید با استفاده از لینک ذیل آن را دانلود کنید.

دعای جوشن کبیر

کتاب دعای جوشن کبیر صوتی همگام با متن با گویندگی سید مهدی میرداماد، متن عربی به همراه ترجمه فارسی دعای جوشن کبیر است. علاوه بر آن امکان دانلود متن دعا...
سید مهدی میرداماد
گوینده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای سحر

ماه رمضان یکی از ماه های قمری و ماه میهمانی خداست که از آن  به عنوان بهار قرآن نیز یاد شده است، افطار و سحرهای ماه مبارک رمضان زمانی خوبی برای دعا و طلب آمرزش از خداوند است. دعای سحر یکی از بهترین دعاها برای ماه رمضان است که ام الدّعوات بوده و خواندن آن در سحرهای ماه رمضان به همه مسلمانان سفارش شده است.

خرید کتاب دعای سحر

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای سحر بهمراه متن، می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

کتاب دعای سحر

دعای سحر

دعای سحر دعایی است که به مسلمانان توصیه شده است که در سحرهای ماه رمضان آن را بخوانند....
اباذر حلواجی
گوینده
فراکتاب
فراهم آورنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

دعای صباح

استفاده ‏های بجائی که از متون قرآنی و روائی کرده ‏اند شایان توجه است. ذوق سرشار ایشان که در فراز و نشیبهای این دعا به وضوح مشهود است در خور فهم همه طبقات می‏باشد در حقیقت عرفان عام و عرفان خواص و عرفان خاص الخاص است. هر کس بقدر فهمش فهمید مدعا را هر خواننده‏ای را با خود به پیشگاه علی (ع) برده و به دو زانوی ادب در حضور ایشان نشانده و همگام با مولای خود به سفر روحانی ادامه داده و تا «دنی فتدلی و قاب قوسین او ادنی‏» پیش رفته و جز او را نمی‏بیند.

خرید کتاب دعای صباح

برای دریافت رایگان کتاب صوتی دعای صباح بهمراه متن، می توانید به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و آن را به صورت رایگان دانلود کرده و از برکات معنوی آن فیض و بهره ببرید.

دعای صباح

استفاده ‏های بجائی که از متون قرآنی و روائی کرده ‏اند شایان توجه است. ذوق سرشار ایشان که در فراز و نشیبهای این دعا به وضوح مشهود است در خور فهم همه طب...
فراکتاب
فراهم آورنده
نادعلی‌ خانعلی
نویسنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

انواع دعاها و زمان خواندن آنها

هر چند همه دعاهای برای نزدیکی به خدا و بیان خاصه دل ندا کننده است، ولی در فضیلت دعاهای مختلف فرق هایی وجود دارد.
کامل ترین کتاب دعایی که در هرخانه ای پیدا می شود مفاتیح الجنان می باشد و اکثر دعاها را می توان در آن پیدا کرد. خواندن دعا در هر زمانی اشکالی ندارد مهم آن ارتباط خالص و نزدیک بودن به خدا است. ولی برای هر دعا زمان و مکان بهتر و مستحبی بیان کرده اند و در نیاز های مختلف تعریف شده است. بعضی را بیشتر در ماه های رمضان می خوانند مثل ابوحمزه ثمالی، بعضی را در روزهای خاص می خوانند مثل دعای ندبه که در صبح های جمعه خوانده می شود. بعضی دیگر برای هر روز خوانده می شود مثل دعای عهد… از این موارد بسیار است.
از لحاظ نوع چاپ و دسترسی نیز می توان دعا ها را به انواع مختلف دسته بندی کرد. یک نوع آن، کتاب های قدیمی که به صورت چاپی در بازار موجود می باشند و هنوز هم طرفداران و مخاطبین خود را دارد.  نوع دوم آن،کتاب های دیجیتال یا دارای نسخه پی دی اف است که برای افراد که می خواهند در هر زمان و مکانی امکان دسترسی به دعا را داشته باشند، مفید است و مورد استفاده قرار می گیرد و نوع سوم، کتاب های الکترونیک و صوتی که نیز مشتاقان خود را اغنا کرده است. همه این سه حالت کتاب دعا در فراکتاب موجود می باشد.

زمان‌های دعا، آن زمان‌های مخصوصی هستند که طبق آیات و روایات دعا زودتر مستجاب می‌شود. زمان‌های دعا به دو نوع تقسیم می‌شوند: نوع اول زمان‌های نامتعین و نسبی که در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند پیش بیاید، نوع دوم زمان‌های متعین و خاص که از طرف شارع معین شده است.

برترین دعاها

برخی از ما به شکل های مختلف دعا می‌کنیم، سخن گفتن با خدا آزاد است، ولی ائمه چگونه سخن گفتن را به ما آموزش داده‌اند تا بهتر به حاجت و مقصود خود برسیم. در این مقاله قصد داریم که شما را با بهترین دعاها از انواع دعاهای معروف که از ائمه اطهار (ع) نقل شده است را آشنا کنیم.

ذکر صلوات بهترین دعا:

شخصی نزد امام صادق(ع) مشرف شد و از ايشان سؤال كرد یابن رسول الله! با آنكه اذكار و دعاها در هنگام حج، زياد است من توانستم فقط طواف كنم و صلوات بفرستم. امام پاسخ دادند تو ذكری را گفتی كه هيچ ذكری و دعايی به ارزش آن نيست.
امام رضا(ع) فرمودند؛ «صلوات بر محمد و آل او، معادل با پاداش و ثواب تسبيح و تكبير گفتن است.»

بهترین دعاها از پیامبر اکرم (ص):
خداوند متعال به پیامبر گرامی اش حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم این گونه تعلیم و آموزش می دهد که بگو:

رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَیرُ الرّاحِمینَ؛
خداوندا! بیامرز، و رحم کن، تو بهترین رحم کنندگانی.

گرچه در این آیه نفرمود چه کسی را بیامرز و به چه کسی رحم کن، اما به کمک آیات و ادلّه دیگر درمی یابیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای خود و برای همه مسلمانان از حق تعالی آمرزش و رحمت طلب می کند. و چون پیامبر اکرم (ص) الگوی همگان است، ما هم به آن جناب اقتدا می کنیم و می گوییم: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَیرُ الرّاحِمینَ.»

بهترین دعا در حق دیگران:
روایت است که حضرت علی(ع) برای کسانی که می‌خواستند عاقبت به خیر شوند دعا می‌فرمودند که خدا تو را در در دین ثابت قدم نگاه دارد؛ ثبات قدم در تقوا و حمایت از دین و پیشوایان دینی نخستین عامل عاقبت بخیری است.

انواع دعاهای کوتاه

سعی کردیم در این مقاله بهترین دعاهای کوتاه را معرفی کنیم.

همه ما در زندگی به مشکلات کوچک و بزرگی بر می خوریم که راه حلی برای رفع آن نداشته و تنها امیدمان خداست و دعا برای رفع مشکل به پیشگاه این توانای بی همتا. در این مطلب مجموعه ای از دعا برای رسیدن به حاجت، رفع گرفتاری بلا، دعای گشایش کار سریع و دعای سریع الاجابه برای حل مشکل را گردآوری کرده ایم. پیش از آن به بیان آداب دعا می پردازیم تا با رعایت آن زودتر به حاجت خود برسید.

قبل از دعا بسم الله الرحمن الرحیم بگویید

صلوات بفرستید : اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم

اعتراف به گناه و استغفار کنید:

الهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقرّ بالذنوب. فکیف حیلتی یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب، اغفر ذنوبی کلها بحرمه محمد و آل محمد یا غفار یا غفار یا غفار برحمتک یا ارحم الراحمین

چند بار بگویید: الحمد لله کما هو اهله

در حین دعا یکسره از خود خدا بخواهید مشکلتان را حل کند و چشمتان به اسباب و واسطه ها نباشد فوری مستجاب می شود.

در دعا اصرار کنید. دائم دعا کنید و حاجت را بخواهید تا اجابت شود استقامت داشته باشید.

کاری کنید که مورد توجه و لطف و عنایت قرار بگیرید.

در وقت دعا دستها را برابر صورت نگه دارید و بازوها را نیز بلند کنید و باید قبل ار دعا و ثنا خدا را به این نحو بخوانید:
یا مَن هُوَ اَقرَبُ اِلَیَّ مِن حَبلِ الوَریدِ یافَعالاً لِما یُریدُ یا مَن یَحوُلُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ یا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الاَعلی وَبِالْاُفُقِ الْمُبینِ یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی یا مَن لَیسَ کَمِثلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

پیش از دعا ۱۰ بار یا الله و ۱۰ بار یارباه و ۱۰ بار یا سیداه و ۷ مرتبه یا ارحم الرحمین سپس صلوات بفرستید.

دعا نمایید و طلب حاجت کنید.

بعد از ذکر حاجت خود بگویید (ما شا الله لا قوه الا با الله و صلی الله علی محمد و ال محمد)

پس به سجده بروید و در سجده هر کدام از(یا الله و یا رباه و یا سیداه) را ۳ بار بگویید و حاجت خود را ذکر کنید و سر بردارید.

این دعا را که از ادعیه قدسیه است بخوانید:

یا اَللّهُ الْمانِعُ قُدْرَتَهُ خَلْقَهُ وَالْمالِکُ بِها سُلْطانَهُ وَالْمُتَسَلِّطُ بِمافی یَدَیْهِ عَلی کُلِّ مَوْجُودٍ وَ غَیْرُکَ یَخیبُ رَجآءُ راجیهِ وَ راجیکَ مَسْرُورٌ لایَخیبُ اَسْئَلُکَ بِکُلِّ رِضیً لَکَ وَ بِکُلِّ شَیْءٍ اَنْتَ فیهِ وَ بِکُلِّ شَیْءٍ تُحِبُّ اَنْ تُذْکَرَ بِهِ وَ بِکَ یا اَللَّهُ فَلَیْسَ یَعْدِلُکَ شَیْءٌ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَْحفَظَنی وَ وَلَدی وَ اَهْلی وَ مالی وَ تَحْفَظَنی بِحِفْظِکَ وَ اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی فی کَذا وَ کَذا

ای خدایی که قدرتش را از رساندن ضرر به بندگانش منع میکند،حاصل اینکه در عین قدرت بینهایتش دست به انتقام نمیزند)و سلطنش را به قدرتش مالک است،و به آنچه نزد اوست بر هر موجودی چیره است،و غیر تو ناامید میکند امید امیدوارش را،و امیدوار تو خوشحال است که ناامید نمیشود،از تو میخواهم به هرچه پسند توست،و به هر شأنی که تو در آنی،و به هرچه دوست داری به آن یاد شوی،و به حقیقت ای خدا،چیزی برابر تو نیست،اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی،و مرا و فرزندان و خاندان و دارایی ام را نگاه داری،و به حفظت حفظم کنی،و حاجتم را در چنین و چنان مورد برآوری⇓

نام حاجت خود را ذکر کنید.

بعد از ذکر حاجت بگویید (یا من اظهر الجمیل الا اخر)که بسیار مجرب است ان شا الله

دعا را با ذکر ماشا الله ولا حول ولا قوه ال با الله العی العظیم و سپس صلوات ختم کنید

عصاره همه دعاها

ضرت علی(؏) فرمودند : خلاصه تمام ادعیه را به تو میگویم،هر صبح ڪه بخوانی گویی تمام دعاها را خواندی.

الحمدلله علی ڪل نعمه

و اسئل لله من ڪل خیر

و استغفر الله من ڪل ذنب

واعوذ بالله من ڪل شر

1 خدا را سپاس و حمد می گویم برای هر نعمتی ڪه به من داده است.

2و از خداوند درخواست میڪنم هر خیر و خوبی را

3و خدایا مرا ببخش برای تمام گناهانم.

4 و خدایا به تو پناه می برم از همه بدی ها.

بحارالانوار

چند نوع دعا داریم

انواع دعاها را می‌توان به تفکیک‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. برای مثال دعاهای عبادتی، مثل نماز، اذان و سوره‌های قرآن، دعاهای استغفار، خواستگاری، شفای بیماری، ترس از دشمن و غیره. هر یک از این دسته‌های دعاها به عنوان یک ابزار وسیع برای نزدیک شدن به خدا و بهبود زندگی مسلمان بکار می‌رود.

زمان خواندن دعاها نیز به تفکیک‌های مختلفی تغییر می‌کند. دعای صبح، عصر، مغرب و عشاء، اذان، ختم قرآن، وقت صلوات، فضیلت دعا در ماه‌های مبارک‌رمضان، محرم و صفر از جمله کاربردهای زمانی دعاها هستند.

با اینکه دعا به شکل عبارت‌های کوتاه متنوع وجود دارد، هر دعایی بر روی فردی تأثیر خاصی دارد و بهتر است برای خواندن دعاهای مختلف و در زمان‌های مختلف عمیقا مطالعه شود و به طور کامل مورد بررسی و تدریس قرار گیرد.

در نهایت، باید توجه داشت که در اسلام، دعا به عنوان یکی از راه‌های نزدیک شدن به خداوند قهرمانی، تقوا و آزادی در محیط روزمره شناخته می‌شود. بنابراین، تلاش در سرایت به دعا و تمرکز بر آن می‌تواند به عنوان یکی از خطوط اصلی به سوی خدا قرارگیرد و همچنین به نیکی و خیرخواهی در برابر دیگران کمک می‌کند.

دانلود مجموعه دعاها و زیارتها

برای دانلود مجموعه دعاها به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید و با دانلود و مطالعه، از برکات معنوی آن ها فیض و بهره ببرید

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *