امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,700
نظر شما چیست؟
روند به دست آمدن طرح یک داستان، نمایشنامه و یا فیلمنامه می تواند با یکی از سه منبع زیر آغاز شود:
1ـ درونمایه ای که بتوان به تصویر کشید.
2ـ دستمایه ای که بتوان بسط داد.
3ـ شخصیت هایی که بتوان به صورت دراماتیک درگیرشان کرد.
«درونمایه» اندیشه مرکزی یا اندیشه حاکم بر یک اثر قصه پرداز است که به آن موضوع یا تِم هم گفته می شود، مانند: «حسد بیماریی است که هم حسدبرنده را تباه می کند و هم کسی را که مورد حسد واقع شده است.» هر درونمایه ای به صورت بالقوه، آبستن هزاران طرح و قصه می تواند باشد.
«دستمایه» یا موقعیت، واقعه و یا رویداد قابل توجهی است که ذهن و دل هنرمند قصه پرداز را به خود جلب می کند. مانند: «برادران حسود، برادر کوچکتر خود را که مورد توجه ویژه پدر است به چاه می اندازند.» یا «ابراهیم بر آن می شود در روزی که مردم بت پرست به بیرون از شهر رفته اند، بتان را بشکند تا آن ها را به تأمل وادارد.»
هنرمند واقعی کسی است که قبل از هر توانایی دیگر، تفسیری برای هستی دارد. از نوعی جهان بینی برخوردار است که به او زاویه دید می دهد. هنرمند در صدد بیان چیزهایی برمی آید که به عنوان زاویه دیدی درونی، از جهان پیرامون خود، دریافت کرده است.
دیویی :
809/935297156
کتابشناسی ملی :
1328850
شابک :
978-964-506-548-3
سال نشر :
1387
شابک دیجیتال :
978-600-03-2584-8
صفحات کتاب :
260
کنگره :
PN1650‭‬ ‭/ق4‫‬‭‬‭‬‭‭س2 1387

کتاب های مشابه درونمایه ها و دست مایه های نمایشی قرآن