امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. وی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدر وی بهاءالدین که از علما و صوفیان بزرگ زمان خود بود به سبب رنجشی که بین او و سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت. مولانا بعد از فوت پدر تحت تعلیمات برهان الدین محقق ترمذی قرار گرفت. ملاقات وی با شمس تبریزی در سال ۶۴۲ هجری قمری انقلابی در وی پدید آورد که موجب ترک مسند تدریس و فتوای وی شد و به مراقبت نفس و تذهیب باطن پرداخت. وی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت. از آثار او می توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس(دانلود دیوان شمس (بخش یازدهم) در این صفحه رایگان در دسترس شماست.)، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

معرفی کتاب دیوان شمس

شعر قالب بیان احساس است؛ و شاعر کسی است که ابزار بیان احساسات یعنی واژه را در اختیار دارد. واژه ها رازآلود اند، عمق دارند و رسیدن به آن عصاره وجودی‌شان نیاز به شناخت دارد؛ و شاعر آنقدر با زبان و واژگان رفاقت دارد که می‌داند کدام‌ها اگر در کنار هم قرار گیرند، آن تاثیری که باید را بر شنونده و خواننده‌اش می‌گذارند. شعر فارسی بیشتر از چیزی که در تصور ما نسبت به آن وجود دارد برای این زبان زحمت کشیده است. زیست این زبان را بدون شک ما مدیون وجود شعر هستیم.
در ادامه به معرفی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ شعر فارسی می‌پردازیم.

دیوان شمس

دیوان شمس اثر جاودان مولانا جلال‌الدین بلخی است. او این دیوان غزلیات را در نکوداشت دوستی‌ عمیقش با شمس تبریزی سروده است. این اثر مجموعه غزلیات و رباعیات مولانا است؛ که به دلیل اینکه مخاطب اکثر غزلیات، شمس تبریزی بوده است به این نام معروف شده است. اما در بین دوستدارانش در قدیم به دیوان کبیر نیز شناخته شده بوده است.

درباره مولانا

مولانا جلال الدین بلخی شاعر قرن هفتم هجری است که در شعر فارسی بیشتر با مثنوی‌هایش و کتاب مثنوی معنوی شناخته می‌شود. او همچنین به دلیل مرتبه‌اش در عرفان نظری و عملی شهرت دارد. پدر مولانا پس از حمله مغول‌ها و درگیری با سلطان محمد خوارزمشاه ترک وطن کرده و از بلخ  به سمت قونیه رفت.
نفود مولوی از مرزها فراتر است. او تاثیر زیادی در فرهنگ ایرانیان، تاجیک‌ها، افغانستانی‌ها، ترک‌ها و دیگر مسلمانان دارد. در واقع مولانا شخصیتی است که محدود به جغرافیای خاصی نبوده و تاثیر آثارش بی حد و مرز است. 
او پس از ملاقات با شمس تبریزی دچار تحول شد چنان که تدریس را رها کرده و به تذهیب و تزکیه نفس پرداخت.

دانلود رایگان کتاب صوتی دیوان شمس مولانا

 همانطور که گفته شد در مجموعه فراکتاب امکان دانلود این اثر جاودانه به صورت رایگان امکان پذیر است و شما می‌توانید نسخه الکترونیکی این اثر را در اختیار داشته باشید اما در حال حاضر دانلود رایگان دیوان شمس تبریزی صوتی در فراکتاب ممکن نیست.

غزلیات مولانا

رو سر بنه به بالین تنها مرا رها کن
ترک من خراب شبگرد مبتلا کن
ماییم و موج سودا شب تا به روز تنها
خواهی بیا ببخشا خواهی بیا جفا کن
از من گریز تا تو هم در بلا نیفتی
بگزین ره سلامت ترک ره بلا کن
ماییم و آب دیده در کنج غم خزیده
بر آب دیده ما سد جای آسیا کن
خیره کشی است ما را دارد دلی چو خار
بکشد کسش نگوید تدبیر خونبها کن
بر شاه خوبرویان واجب وفا نباشد
ای زردروی عاشق تو صبر کن وفا کن
دردی است غیر مردن کان را دوا نباشد
پس من چگونه گویم کاین درد را دوا کن
در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم
با دست اشارتم کرد که عزم سوی ما کن
گر اژدهاست بر ره عشق است چون زمرد 
از برق این زمرد هین دفع اژدها کن
بس کن که بیخودم من ور تو هنرفزایی
تاریخ بوعلی گو تنبیه بوالعلا کن

دانلود دیوان شمس

این کتاب را رایگان در نرم افزار فراکتاب دانلود نمایید.

دانلود دیوان شمس

مشخصات کتاب دیوان شمس در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مشخصات
ارائه دهنده: گنجور
نویسنده:
مولوی
موضوع:
دیوان اشعار مولوی
قالب:
epub اختصاصی رایگان

کتاب های مشابه دیوان شمس (بخش یازدهم)