کتاب آغا محمد خان قاجار pdf

بیرحم ترین شاه ایران

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟
درست زمانی که حکومت زند به پادشاهی وکیل‌الرعایای ایران دوران شکوه و آبادانی خود را می‌گذراند در طایفه ترکان و ایل قاجار فرزندی در دامان مادری مقتدر پرورش می‌یافت که او را برای حکومتی جسورانه رشد داد . جیران پس از مرگ محمدحسن خان همسرش، انتقام او را به فرزندش آغامحمدخان سپرد و او را سفارش کرد تا آخرین فرد زند را در ایران نابود کند و آغامحمدخان چه خوب سفارش مادر را گوش سپرد و فجایعی در تاریخ آفرید که هرگز از یادها نخواهد رفت .
آغامحمدخان قاجار بسیار سنگدل و بیرحم و کینه‌توز و انتقامجو بود و برای رسیدن به مقام سلطنت از هیچ عمل پست و شرم‌آوری خودداری نکرد. از جمله رفتار ظالمانه و زشت وی با لطف‌علی‌خان‌زند و قتل و یا کور کردن برادرانش است که قساوت و سنگدلی این خواجه قاجاری را تایید می‌کند.
آغامحمدخان قاجار پس از وفات وکیل‌الرعایا‌ فرصت را مغتنم شمرد و از شیراز فرار کرد و به استرآباد رفت و به امید جمع‌آوری لشکر بین قاجارهای آشاقه‌باش و متحدانش (ترکمن‌ها) رفت. هدف خواجه قاجار متحد کردن دو ایل آشاقه‌‌باش و یوخاری‌باش قاجار و نیز ترکمن‌های یموت و گوگلان بود که در اختلاف دائمی به سر می‌بردند و با ایجاد اتحاد بین آن‌ها زمینه قیام و شورش بر علیه زندیان ایجاد کرد تا در آینده با کمک لشکریان قاجاری و ترکمن‌های گوگلان و یموت زمام امور ایران را در دست گرفت. ایران در آن زمان به علت اختلاف بین شاهزادگان زندی و دیگر حکام ولایات دستخوش آشوب و هرج و مرج شده بود و این آشوب تمامیت ارضی ایران را به خطر می‌انداخت زیرا باز هم مثل دوران اواخر صفوی ایران از طرف همسایگان شمالی و شرقی و غربی در امنیت کامل نبود و در معرض تهدید دشمنان قرار گرفته و در همین ایام بود که آقا محمد خان قاجار با اقتدار کامل به کمک نیروی قاجار و ترکمن‌های یموت و گوگلان ظهور کرد. اگر بیرحمی و سنگدلی خواجه قاجار را در نظر نگیریم او را مردی خواهیم یافت که با اقتدار کامل و با درایت و تفکر شگفت‌انگیز توانست در مقابل تهدیدات همسایگان ایران. تمامیت ارضی کشور را حفظ کند...
صفحات کتاب :
848
کنگره :
‫‬‭DSR1333‫‬‭/پ23آ6 1394
دیویی :
‫‬‭955/0742‬
کتابشناسی ملی :
4055651
شابک :
‫‬‭978-600-8137-06-1
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه آغا محمد خان قاجار