امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
58,000
15%
ت 49,300
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ذهن حواس جمع

کتاب ذهن حواس جمع به قلم نیر ایال و با همکاری جولی لی نوشته شده است که توسط فاطمه علی پور تنگسیری ترجمه شده است.

حواس‌پرتی‌ها مانند اسب سرکشی هستند که زندگی ما را با خود به هر سو که بخواهند می‌کشند. اما آیا این حواس‌پرتی‌ها از درون ما نشأت می‌گیرند یا محیط اطراف‌مان؟ چطور می‌توانیم زمان‌مان را برای کارهای مختلف اولویت‌بندی کنیم و تمرکز بیشتری داشته باشیم؟ راهکارهای این کتاب به شما کمک‌ می‌کنند تا افسار این اسب‌های سرکش را به دست گرفته و رام‌شان کنید.

گزیده کتاب ذهن حواس جمع

جاناتان فرانزن، که نویسنده‌ی مجله‌ی تایم او را «رمان نویس بزرگ آمریکایی» نامید، مانند من و شما با حواس پرتی دست به گریبان است. البته تفاوت بین فرانزن و بیشتر افراد این است که برای متمرکز نگه‌داشتن خودش قدم‌های جدی برمی‌دارد. مجله‌ی تایم در سال ۲۰۱۰ این‌طور می‌نویسد:

از لپ تاپ دل سنگین و قراضه‌ای استفاده می‌کند و بازی‌های پیش فرض روی سیستم عامل را از بیخ و بن پاک‌کرده است. از آنجا که فرانزن باور دارد روی رایانه‌ای که به اینترنت متصل است نمی‌توانید داستان‌های مهمی بنویسید، نه‌تنها کارت شبکه‌ی بی‌سیم لپ تاپش را دور انداخت، بلکه ورودی کابل شبکه‌ی آن را نیز برای همیشه بست. او می‌گوید: «باید کابل شبکه را با چسب سر جایش بچسبانید و سپس سیمش را قطع کنید.»

شاید روش فرانزن افراطی به نظر برسد، ولی هر شرایطی اقدامات مناسب خودش را لازم دارد و البته فرانزن یگانه کسی نیست که از این روش استفاده می‌کند. کارگردان مشهور، کوئنتین تارانتینو، برای نوشتن فیلم‌نامه‌هایش هرگز از رایانه استفاده نمی‌کند، ترجیح می‌دهد توی دفترچه بنویسد. نویسنده و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر، جومپا لاهیری کتاب‌هایش را با خودکار روی کاغذ می‌نویسد و سپس با رایانه‌ای بی اینترنت تایپش می‌کند.

این حرفه‌ای‌های خلاق می‌دانند تمرکز نه‌تنها به دور نگه‌داشتن حواس‌پرتی بلکه به حضور ذهن همیشگی خودشان نیز نیاز دارد. پس از اینکه یاد گرفتیم محرک‌های درونی را مهار کنیم، برای حواس جمعی زمان بگذاریم و افسار محرک‌های بیرونی را به دست بگیریم، آخرین قدم برای حواس جمع بودن این است که اجازه ندهیم پای مان را به سمت حواس پرتی بلغزد. برای انجام این کار باید روش قدرتمندی به نام «پیش تعهد» را یاد بگیریم که به معنای حذف گزینه‌ای در آینده برای غلبه بر هوسمان است.

در واقع پیش تعهد راهکاری قدیمی ست و محققان هنوز سرگرم مطالعه روی علت اثربخشی زیاد آن هستند. شاید اسطوره‌ای‌ترین پیش تعهد تاریخ در حکایت باستانی ادیسه باشد.

صفحات کتاب :
276
کنگره :
‏‫‬‭‭BF323‬‬
دیویی :
‏‫‬‭‭153/733‬‬
کتابشناسی ملی :
7317325
شابک :
‏‫‭978-622-6650-53-3
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه ذهن حواس جمع