امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد دوم)

این کتاب در ده فصل تدوین و با توجه به حجم زیاد آن، در دو جلد عرضه می‌شود. این اثر که یکی از جامع‌ترین آثار درباره‌ی جنگ بین عراق و ایران است به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با جنگ پرداخته است. به طور خلاصه مباحث مربوط به جنگ، از ابتدای پیروزی انقلاب تا شروع تهاجم گسترده عراق به ایران و موضوعاتی از قبیل جنگ نفتکش‌ها، حملات شیمیایی عراق، مسائل منطقه‌ای و بین المللی، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه 598 و رویدادهای پایان جنگ نیز به تناسب در هر دو جلد مطرح شده است.در جلد دوم کتاب تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق درباره‌ی تحول در تدابیر نظامی و تغییرات در شیوه‌ی اداره‌ی جنگ، توسعه‌ی جنگ، پایان جنگ و دستاوردها و تجربیات خاص جنگ می‌خوانیم.

گزیده کتاب تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد دوم)

شواهد و قرائنی وجود دارد که آمریکا و شوروی از نیمه‌ی دوم سال 1365 به این نتیجه رسیدند که ادامه‌ی جنگ عراق با ایران به نفع آنها نیست، زیرا ممکن است ایران در این جنگ پیروز شود و مدیریت و کنترل عراق و منطقه‌ی خلیج فارس از دست آنها خارج گردد. اولین نشانه‌ی این موضوع در مذاکرات بین سران دو ابرقدرت شرق و غرب دیده شد. این دو رئیس جمهور در نیمه‌ی دوم مهر ماه 1365 با یکدیگر دیدار کردند و پیرامون این موضوع به گفت و گو نشستند.

در 19 مهر 1365 نخستین دور مذاکرات رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا و میخائیل گورباچف صدر هیئت رئیسه‌ی شوروی، در ریکیاویک ایسلند برگزار شد. ابتدا این دو نفر یک ساعت خصوصی با هم گفت و گو کردند و سپس وزیران امور خارجه‌ی دو کشور به آن‌ها پیوستند. گفته می‌شود این مذاکره مبنایی برای صدور قطعنامه 598 و پایان دادن به جنگ بود.


صفحات کتاب :
600
کنگره :
ع8ر9/DSR1600
دیویی :
‏‫‬‭955/0843
کتابشناسی ملی :
4222853
شابک :
978-600-7384-10-7
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد دوم)