امتیاز
5 / 3.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
495,000
9%
ت 450,450

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

رمان شوهر آهو خانم نوشته علی محمد افغانی، نخستین بار در مهر ماه سال 1340 با سرمایه خود مؤلف انتشار یافت، و در اندک زمانی به حجم قطور نزدیک به 900 صفحه و گستردگی موضوع و توانایی نویسنده در طرح خُلق و خوی عامه مردم، به عنوان یک رمان اجتماعی و اثر بزرگ هنری شهرت خاصی پیدا کرد، اخیرا انتشارات نگاه آن را به چاپ و نشر رسانده است.

معرفی کتاب شوهر آهو خانم

شوهرآهو خانم نخستین اثرعلی محمد افغانی است که وی طی سالهای 1333 تا 1338 در زندان آن را نوشت. افغانی بعد از آزادی با هزینه ی شخصی خود اقدام به چاپ آن کرد و در همان سال جایزه ی بهترین کتاب سال را از آن خود کرد. اثر به طور کلی به موقعیت و جایگاه زنان طی سال های 1313 می پردازد. این اثر را می توان نخستین اثر فمنیستی ادبیات ایران به حساب آورد. از مشخصه های نثر این کتاب تصویر سازی و شخصیت پردازی همراه با جزییات دقیق است.

علی‌محمد افغانی در شوهر آهو خانم نشان می‌دهد که نویسنده‌ای است تیزبین که حرکات زن و مرد و کودک و حتی سگ و گربه را به خوبی می‌بیند. از اختلافات آسیابان و نانوا تا دعوی دو هوو و کتک‌کاری زن و شوهر، همه را می‌تواند چنان توصیف کند، که خواننده صحنه را پیش چشم خود مجسم ببیند، از اسرار زنان و عوالم کودکان خبر دارد. در هر گوشه از زندگی می‌تواند زیبایی را ببیند و آن را با قدرت تمام ستایش کند، آدم‌های او آدم‌های واقعی هستند که در هر کجای داستان پیدا شوند و گوشه‌ای از شخصیت آن‌ها باز نموده شود. این گوشه با گوشه‌های دیگر که در جاهای دیگری دیده‌ایم، چنان جفت می‌شود که از مجموع آنها آدم کامل و صحیح پدید می‌آید.

خلاصه کتاب شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم داستان زنی سنتی و سربراه و منکوب جامعه ی مرد سالار است که موقعیتش در خانه با آمدن زنی سرکش و مدرنتر تهدید می شود. کتاب با قدرتی تمام واقعیت هایی را که زنان لایه های پایین جامعه با آن زندگی می کنند را تصویر می کند و همچنین نکوهشی است نسبت به آئین چند همسری. شخصیت پردازی ظریف آن، فضاسازی دقیق و قلم قدرتمند علی محمد افغانی شوهرآهو خانم را به یکی از محبوب ترین کتاب‌های معاصر ادبیات فارسی تبدیل کرده است.

داستان درباره زندگی آهو خانم و همسرش، سید میران سرابی است. سید میران، نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه است. با آهو خانم ازدواج کرده است و سه پسر و یک دختر دارد. روزی که به دنبال انجام کارهای صنف است، با زنی به نام هما ملاقات می‌کند. هما جوان و زیبا است. او برای خرید نان به مغازه سید میران آمده است. سید میران با او هم‌صحبت می‌شود و از زندگی‌اش می‌پرسد. درمی‌یابد که هما از همسرش جدا شده است و از فرزندانش دور افتاده است و حالا نیز نزد مردی به نام حسین خان ضرابی زندگی می‌کند. سید میران سخت در فکر فرو می‌رود و در نهایت تصمیم می‌گیرد برای اینکه هما، بی‌سرپناه نماند، او را به عقد شاگرد نانوایی‌اش، حبیب، درآورد؛ تا هم کار خیری کرده باشد و هم برای هما زندگی و شوهری دست‌وپا کند.

پس از گذشت چند روز او به سراغ حسین خان ضرابی می‌رود و خود را به عنوان واسطه‌ای جا می‌زند تا بلکه بتواند هما را از آن زندگی که دارد، نجات دهد و رهایی بخشد. هما نیز همین را می‌گوید. که می‌خواهد از زندگی‌ای که گویی سرنوشت اینطور برایش رقم زده است، خلاص شود. اما سید میران با دیدن هما که در برابر حسین‌ خان می‌رقصد، دست و دلش می‌لرزد و تصمیمش عوض می‌شود. او که حالا دلش لرزیده است، تصمیم می‌گیرد تا هما را به عقد خودش دربیاورد.

در ادامه داستان اتفاقات زیادی برای آهوخانم و سیدمیران و هما رخ می‎دهد، سیر تغییرات آن‌ها از زنان و مردان سنتی، به زنان و مردانی که تلاش می‌کنند پابه‌پای تغییرات قدم بردارند و تفکراتشان امروزی باشد، به وضوح و البته با ارائه مستندات، روایتش را خواندنی و قابل اعتمادتر می‌کند. داستان اما همینجا به پایان نمی‌رسد و ادامه دارد...

متن کتاب شوهر آهو خانم

ردیف دکان‌های باز و بسته دو سمت خیابان، با درهایی که رنگ‌های سبز و آبی پشت و روی آنها هنوز به خوبی خشک نشده بود، اگر نه برای گذرنده معمولی گرفتار اندیشه‌های خویش بود، بلکه برای نوآموز خردسالی که فارغ از هر غم و نگرانی از خانه به سوی مدرسه می‌رفت، منظره خوش و سرگرم کننده‌ای داشت. همه چیز خبر از یک جشن و احیاناً تعطیلی اجباری می‌داد.

 بوی رنگ فضا را پر کرده بود و کسانی که با دکان‌ها و مغازه‌ها سر و کار پیدا می‌کردند، به دقت مواظب خود بودند که به درها مالیده نشوند. رفتگران با حوصله و وظیفه شناسی بی سر و صدایی که ذاتی آنها بود، صندوق‌های آشغال حاشیه خیابان را از محتوای خود خالی می‌کردند تا با کامیون ببرند و بیرون شهر بریزند. این صندوق‌ها یکی از ابتکارات مردم پسند شهردار تازه وارد آنجا بود و رنگ‌های سبز و سفید و قرمز آنها در آن روشنایی خیره کننده بعد از ظهری زیبایی و شکوه شهر را دوچندان کرده بود.

رمان شوهر آهو خانم قسمت اول

اود ملاپور در سال ۱۳۴۷ از روی کتاب شهر آهو خانم فیلمی ساخت. مهری ودادیان، فرخ‌لقا هوشمند، حسین اشراق و اکبر مشکین در این فیلم ایفای نقش کرد.

قسمت های مختف آن را می توانید در سرچ کنید.

جملاتی از کتاب شوهر آهو خانم

پشت دستگاه ترازو که جعبه دخل هم در کنارش بود، مرد میان بالا و سیاه چرده‌ای دیده می‌شد که پالتو خاکستری رنگ از جنس برک خراسان به تن داشت. پیشانی‌اش بلند و هموار ابروهایش پرپشت و چشم‌هایش گیرنده و نافذ بود.

در چهره اندکی لاغر و کشیده‌اش، با خطوط عمیق و کاملی که داشت زیرکی نیرومندی خوانده می‌شد که قبل از آنکه خشک و کاسبکارانه باشد، مردانه و مهربان بود. موهای سفید صورت و سرش تا آنجا که از زیر کلاه تازه باب شده شاپو نمایان بود بر سیاه می‌چربید. دکمه‌های پالتوش با بی‌قیدی لوتی واری باز بود و زیر آن کت و شلوار قهوه‌ای راه راه، جلیقه و حتی بند ساعت جیبی اش به چشم می‌خورد. آیین مرد میران یا بهتر بگوییم، چنانچه از تابلوی دکانش خوانده می‌شد، سید میران سرابی، صاحب نانوایی حاضر بود.

کتاب صوتی شوهر آهو خانم

کتابی صوتی این اثر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و پس از دانلود در کتابخوان مطالعه کنید.

پایان کتاب شوهر آهو خانم

هر رمانی دارای پایان منحصر به فرد خود می باشد و در باب کتاب شوهر آهو خانم نقدهای فراوانی نیز نگاشته شده است. بهتر است با خریداری کتاب خود از خواندن و دانستن انتهای آن لذت ببرید.

قیمت کتاب شوهر آهو خانم نشر نگاه

نسخه چاپی شوهر آهو خانم را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب با تخفیف ویژه سفارش داده و خریداری کنید.

خرید کتاب شوهر آهو خانم بدون سانسور

کتاب شوهر آهوخانم با تمام صفحات چاپ شده ی آن در فراکتاب موجود می باشد.

خرید کتاب شوهر آهو خانم

مشخصات رمان شوهر آهو خانم در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: نگاه
نویسنده: علی‌محمد افغانی
تعداد صفحه: 800
موضوع: رمان ایرانی
قالب: چاپی با تخفیف

 

صفحات کتاب :
800
دیویی :
8فا3/63
شابک :
9789643511104

کتاب های مشابه شوهر آهو خانم