امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب امپراتوری آمریکا و زرادخانه سرگرمی

کتاب امپراتوری آمریکا و زرادخانه سرگرمی سیر تاریخی اهمیت روزافزون فناوری های ارتباطی و شیوه های تولید محتوای سرگرم کننده در عرصه پیچیده تحول روابط بین الملل را مطالعه می کند. اجماع کنونی قدرت، نه تنها نتیجه توانایی آمریکا در اندوختن قدرت در طول قرن گذشته بیش از هریک از رقبایش، بلکه حاصل توانایی آن در همسو ساختن جهان برای به رسمیت شناختن حقانیت سلطه خود و تن دادن داوطلبانه به اوامرش بوده است.

 این چیرگی فقط نتیجه پیروزی های نظامی و سرکوب خشونت آمیز مقاومت ها نبوده، بلکه کشف تأثیرات سیاسی فناوری های اطلاعاتی به مدد تمایلات سلطه طلبانه ایالات متحده و ظرفیت این فناوری ها در اشاعه سرگرمی های همگانی و قابلیت این نمایش همگانی، اغلب مملو از لفاظی های انسان دوستانه لیبرال، فرهنگ عامه پسند و مصرف گرایی، برای خنثی کردن هر گونه ناخرسندی از گسترش قدرت آمریکا نیز در این برتری نقش داشته اند.

گزیده کتاب امپراتوری آمریکا و زرادخانه سرگرمی

دوره ی بین سال های 1898 تا 1945 شاهد تبدیل ایالات متحده از کشوری بزرگ اما محلی به برجسته ترین دولت جهان با هدف تسلط بر سراسر کره ی خاکی بود. این تغییرات در میان آشوب های بزرگی مثل سه جنگ و یک سقوط عظیم اقتصادی رخ دادند. با این حال و با جود این آشفتگی ها، دهه های ابتدایی قرن بیستم ابداعات بزرگی را در علم و هنر ارتباطات شاهد بودند. ایالات متحده در تلاش برای تغییر نگاه انزوا طلبانه ی خود، در استفاده از این فناوری های ارتباطی به منظور دستیابی به اهداف سیاسی در جهان پیش قدم شد.

تاثیر گذار ترین این پیشرفت ها اختراع سینما بود که نقشی اساسی در تبدیل مواضع سنتی انزواطلبانه ی مردم آمریکا به حمایت پرشور از امپریالیسم اولیه ی آمریکایی در دوران جنگ آمریکا و اسپانیا بازی کرد. در طول جنگ اول جهانی، قدرت سینما به مثابه سلاح سرگرمی افزایش یافت که دلیل آن توسعه ی صنعت فیلم سازی و نیز ایجاد سازمان پروپاگاندای دولتی، CPI، بود که از این قدرت (در کنار دیگر قالب های رسانه ای) در جهت اهداف جنگی ایالات متحده استفاده می کرد.

 در نهایت، در زمان رکود بزرگ و جنگ دوم جهانی، اختراع فناوری های پخش و دریافت صدا قدرت سینما را افزایش داد و رسانه ی اطلاعاتی و سرگرمی جدیدی به نام رادیو خلق کرد. در نتیجه ی این پیشرفت ها، قدرت تفریح در سالن های بزرگ سینما یا سینماهای پنج سنتی به تجربه ی لذت بخش تری بدل شد و زندگی روزمره ی شهروندان آمریکایی در معرض بمباران بی وقفه ی محصولات سرگرم کننده قرار گرفت. قابلیت نفوذ به لایه های شخصی ملت از اهمیت بالایی نزد ایالات متحده برخوردار بود. سال های بعدی که آمریکا با تهدید ابرقدرتی با ایدئولوژی «شیطانی» کمونیستی مواجه شد که باید به هر قیمتی شکست داده می شد، برای ملت بسیار چالش برانگیز بود.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
338
کنگره :
‭JZ1480‬
دیویی :
303/482‬
کتابشناسی ملی :
6086549
شابک :
978-964-121655-1

کتاب های مشابه امپراتوری آمریکا و زرادخانه سرگرمی