کتاب جام صهبا

رساله سیر و سلوک علامه سید محمدحسین طباطبایی

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
ت 96,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جام صهبا

کتاب جام صهبا اصل کلمات نورانی مرحوم علامه طباطبایی را به همراه تعلیقات یکی از برجسته‌ ترین شاگردان ایشان، حضرت آیت الله آقا سید عبدالله جعفری تهرانی، در بردارد. این تعلیقات راهگشا که با هدایت ایشان و تلاش یکی از شاگردان معظم له، به حواشی مفیدی بر اساس مبانی مرحوم علامه طباطبایی مزین شده است، مجموعه غنی و پرباری را برای جویندگان طریق سیر و سلوک الی الله فراهم آورده است. بدون شک تولید این اثر فاخر، که زمان نسبتاً زیادی را هم به خود اختصاص داده است، اولاً نتیجه لطف و عنایت خاص حضرت حق بوده و ثانیاً تلاش عالمانه و خالصانه‌ ای را به همراه داشته است.

سیر و سلوک الی الله و گام نهادن در وادی پر پیچ و خم عرفان عملی، منتهای آرزوی خیل عظیمی از طالبان طریقت و شیفتگان حقیقت است. اما فارغ از ضرورت داشتن عزمی راسخ و نیتی خالص، که شرط اصلی در نیل به این مقصود است، آنچه که این آرزوی بزرگ را دست‌ یافتنی نموده و سالک را واصل می‌ کند، کیفیت طی طریق در این مسیر صعب العبور و دانستن بایسته‌ های این راه جان‌ کاه می‌ باشد. راهی که به تعبیر و تشبیه یکی از ره‌ یافتگان همین مسیر، از کندن کوه با مژه چشم نیز سخت‌ تر است!

بدون تردید، یافتن کلید این گنجینه اسرار و به دست آوردن نقشه این راه پربار، تنها از دست کسانی میسر است که خود به مقصد و مقصود رسیده و طعم وصال را چشیده‌ اند. همان تربیت شدگان حقیقی مکتب اهل بیت که به معارف ناب توحیدی در مقام نظر و عمل دست یافته و چون شعله‌ ای فروزان، رهنمای طریق سالکان کوی جانان و عاشقان و دلدادگان حضرت معشوقند. دستورالعمل‌ های راهگشا و نسخه‌ های شفابخش این طبیبان دوّار تحفه ارزشمندی است که در حکم آیین‌ نامه سیر و سلوک الی الله و طریق رستگاری بوده و شاخصه‌ های عرفان عملی در آن بیان شده است.

در این میان، شنیده‌ ها حاکی از آن بود که مرحوم علامه طباطبایی در جلسات سلوکی و حلقات معرفتی خویش، مطالب بدیع و عمیقی را بر محور رساله سیر و سلوک علامه بحرالعلوم برای شاگردان سلوکی خود ایراد نموده‌ اند که به اذعان اهل فن، در دیگر آثار ایشان یا دیده نمی‌ شود و یا به این روشنی تبیین نشده است. هرچند عصاره‌ ای از آن مطالب ناب در رساله پرباری با عنوان «لب‌ اللباب»، سال‌ ها پیش از این، به قلم مرحوم آیت الله سید محمدحسین حسینی تهرانی منتشر شده است؛ اما همچنان انتشار اصل کلمات مرحوم علامه طباطبایی، خواسته بسیاری از تشنگان این دریای زلال و مشتاقان کوی وصال بوده است، تا اینک در آستانه چهلمین سال فقدان آن مربّی ربّانی و آن فقیه صمدانی، این آرزوی دراز برآورده شده و این مهم به انجام رسیده است.

کنگره :
‏‫‬‭BP288/3‫‬‭‬‬
دیویی :
‏‫‬‭297/84‬
کتابشناسی ملی :
7431740
شابک :
978-622-976581-4
سال نشر :
‏‫1399
صفحات کتاب :
719

کتاب های مشابه جام صهبا