نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقد و بررسی جنگ ایران و عراق (جلد چهارم)

کتاب نقد و بررسی جنگ ایران و عراق (جلد چهارم) تلاش دارد با بررسی جنگ به عنوان یک مسئله استراتژیک میان تجربیات جنگ هشت‌ساله با نیازها و ضرورت‌های حال و آینده ارتباط و پیوستگی عمیق و منطقی برقرار کند، تا از این طریق امکان استفاده از تجربه دفاع مقدس، برای تصمیم‌گیری در ساختار سیاسی- نظامی کشور فراهم شود. خواننده در این کتاب با دید راهبردی عمیقی روبرو می‌شود که می‌توان از این طریق، نیازها و ضرورت‌های حال و آینده را تا اندازه‌ای مورد شناسایی قرار داد. نویسنده در کتاب نقد و بررسی جنگ ایران و عراق (جلد چهارم) تبیین مسائل جنگ را در مقایسه با گذشته، با استدلال و تفصیل بیشتری ارائه می‌نماید تا از ابهاماتی که به اقتضای عمق مطالب جنگ وجود دارد، مرتفع نماید. همچنین تلاش می‌کند تا شبهات و اشکالات جدیدی که در دهه اخیر، در باب مسائل جنگ مطرح شده، مورد نقد و بررسی قرار دهد.


گزیده کتاب نقد و بررسی جنگ ایران و عراق (جلد چهارم)

تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حضور نسل جدید، فضای کشور را دستخوش تغییر و دگرگونی کرده است. گفتمان انتقادی در برخورد با مسائل جامعه و بنیان های فکری و اعتقادی و ساختارهای سیاسی، به ویژه اقدامات و تصمیم گیری های دوران جنگ، به یک گفتمان غالب تبدیل شده است.

در این میان خطر گسست میان نسل ها و فراموشی یا نادیده گرفتن میراث و دستاوردهای دهه انقلاب و جنگ و در نتیجه بی هویتی نسل جدید، موجب نگرانی شده است.

دشواری و پیچیدگی های برخورد با پیامدهای جنگ پس از اتمام آن، برای تعیین نسبت نسل پس از جنگ با دساتوردها و تجربیات حاصل از جنگ، بررسی و مطالعات گسترده و عمیقی را طلب می کند.

هدف از نگارش مجموعه نقد و بررسی جنگ ایران و عراق، تجزیه و تحلیل مسائل جنگ در یک تعامل فعال در برابر تحولات و نیازهای جامعه و تبیین عقلانیت نهفته در درون جنگ، در حوزه نقد، تصمیم گیری و رفتارهای سیاسی - نظامی می باشد.

صفحات کتاب :
301
کنگره :
DSR1600‭/د4ن‌7 4.ج‌
دیویی :
‏‫‬‭955/0843
کتابشناسی ملی :
‭م‌84-30420
شابک :
978-964-6315-70-9
سال نشر :
1384

کتاب های مشابه نقد و بررسی جنگ ایران و عراق (جلد چهارم)