نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ ایران مدرن

کتاب تاریخ ایران مدرن، تاریخ و اتفاقات گذشته در کشور ایران را از دوره قاجار تا دوران ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی‌نژاد، بررسی می‌نماید. در این کتاب صوتی، علاوه بر بیان وقوع اتفاقات تاریخی ازجمله: اکتشافات نفت و انقلاب سال 57 به بررسی نقش مردم در شکل‌گیری و حمایت از جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

کتاب صوتی تاریخ ایران مدرن یک کتاب همه ‌جانبه سیاسی-تاریخی است. آبراهامیان سعی نموده با استفاده از سبک نوشتاری صریح اما درعین‌حال شیوا خود، به بازگویی وقایعی بپردازد که تاریخ ایران را رقم‌ زده است. نویسنده هر آنچه بر ایران گذشت، در بازه زمانی که جزء پرمخاطره‌ترین زمان‌ها برای ایران بوده است را در کتاب تاریخ ایران مدرن نوشته است. او مخاطبان خود را تمامی مردم در نظر می‌گیرد و سعی دارد شیوه نگارش خود را به‌گونه‌ای قابل‌انعطاف قرار دهد تا مردم عادی نیز از این کتاب بهره ببرند.

شیوه نگارشی در کتاب‌های تاریخی و سیاسی به‌گونه‌ای سنگین است که هرکسی را به سمت خود جذب نمی‌کند، اما یرواند در این کتاب علاوه بر توانایی خود در به‌کارگیری لغات و مفاهیم تاریخی، شیوه نگارشی ملموسی را نیز، انتخاب نموده است.

آبراهامیان را می‌توان منتقد، سیاستمدار و یک ایده پرداز معرفی نمود. وی ابتدا یک قطعه از تاریخ را روایت می‌کند و سپس کار تجزیه ‌و تحلیل را به‌خوبی آغاز می‌نماید، همان لحظه که کار انتقاد را پیش می‌برد، مخاطب متوجه می‌شود نویسنده در کنار اوست و برای مخاطب است که داستانی از تاریخ را این‌چنین دقیق و صبورانه شرح می‌دهد.

در قسمتی از کتاب، آبراهامیان به دفاع شجاعانه شهیدان در 8 سال جنگ تحمیلی می‌پردازد آن‌چنان‌که گویی خود او در جبهه‌ها حضورداشته و از تمامی دگرگونی‌ها و فراز و نشیب‌های آن زمان در ایران مطلع بوده است. یرواند نه‌تنها درگذشته قدم می‌گذارد بلکه سعی به بازگویی عوامل تشکیل جمهوری اسلامی و پایه‌های محکم آن و عوامل تداوم این حکومت دارد.


گزیده کتاب تاریخ ایران مدرن

پادشاهی‌هایی که در تاریخ از آن‌ها یادشده بر دو گونه اداره می‌شنود: یا به دست پادشاهی که مردم همه بندگان اویند و وزیرانش در سایه مرحمت او در اداره پادشاهی شرکت دارند، یا به دست شهریار و بزرگ‌زادگانی اداره می‌شود که جایگاه والای خویش را نه در سایه شهریار به دست آورده‌اند که از نیاکانشان به ارث برده‌اند.

این بزرگ‌زادگان از خود ملک و رعیت‌دارند و رعایا ایشان را خداوندگار خود می‌شناسند و به طبع به ایشان مهر می‌ورزند. شهریاری اقتدار بیشتری است، زیرا که در تمامی کشور همه سرسپرده اویند و دیگران را مردم به نام وزیر و دبیر می‌شناسند و مهری به ایشان ندارند. نمونه این دو گونه حکومت در روزگار ما پادشاهی ترک و پادشاهی فرانسه است. اروپاییان سده نوزدهم عموما پادشاهان قاجار را به چشم نمونه کاملی از مستبد شرقی می‌دیدند. اما اقتدار بی ‌چون ‌و چرای پادشاهان امری ظاهری بیش نبود.

صفحات کتاب :
352
کنگره :
DSR1476‏‫‬‭/آ2ت2 1389
دیویی :
‫‬‭955/084
کتابشناسی ملی :
1‎9‎1‎6‎5‎3‎2
شابک :
978-964-185-126-4
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه تاریخ ایران مدرن