نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بنیادهای علم سیاست

کتاب بنیادهای علم سیاست به بررسی اصلی‌ترین مفاهیم این حوزه می‌پردازد؛ از ماهیت فعالیت‌های سیاسی گرفته تا چگونگی شکل گیری نهادها و انجمن‌های سیاسی و گسترش این نوع تفکر در میان شهروندان یک جامعه.

از سال‌های دور علم سیاست را «ارباب علوم» نامیده‌اند. این سخن امروزه گزاف به نظر می‌رسد، اما دور از حقیقت نیست. در جوامع امروزی سیاست چنان با زندگی مردم آمیخته است که همگان خواه‌ناخواه با آن سروکار می‌یابند، یا بر آن تاثیر می‌گذارند و یا از آن متاثر می‌شوند.

در دنیای مدرن کنونی علم سیاست و فعالیت‌های سیاسی چنان با زندگی مردم عادی گره خورده که نمی‌توان آن را امری جدا تصور کرد. به همین خاطر کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات ذهنی تمام علاقه مندان به علم سیاست باشد. حوزه‌ای که از سال‌های دور تاکنون به ارباب علوم یاد شده و به نوعی همه جوامع یا از آن تاثیر می‌گیرند یا بر روی آن اثر می‌گذارند.

همچنین داشتن تفکر سیاسی چیزی مربوط به عصر حاضر نیست. این نوع نگرش از همان ابتدا در یونان باستان آغاز شد و در طول تاریخ، اندیشمندان زیادی با نظریه‌های مختلف آن را به تکامل رساندند تا جایی که در صد سال اخیر به عنوان یک رشته دانشگاهی در فضای آکادمیک تدریس می‌شود.

گزیده کتاب بنیادهای علم سیاست

حاکمیت یکی از عناصر تاسیسی دولت است. درواقع همین عنصر دولت را از دیگر انجمن‌ها مشخص می‌کند. در هر دولتی اقتداری وجود دارد که اراده آن از نظر حقوقی بر همه افراد و انجمن‌هایی که در داخل قلمروی آن قرارد دارند، الزام‌آور است.

به گفته‌ی بارکر، دولت به عنوان یک انجمن حقوقی باید اختیار اصلاح نهایی همه‌ی موضوعات حقوقی را که در حوزه‌ی آن قرار دارد، داشته باشد. واقعیت این است که نمی‌توان دولت را بدون حاکمیت تصور کرد. دیگر انجمن‌های جامعه نیز اراده‌های جمعی خاص خود را دارند و در شکل‌گیری افکار نقش مهم بازی می‌کنند.

 اما از ویژگی‌های اختصاصی دولت این است که اراده‌اش بر همه انجمن‌ها برتری و سلطه داشته باشد؛ قوانینی که وضع می‌کند، آخرین سخن در موضوعاتی است که می‌خواهد به زیر کنترل خود درآورد. حاکمیت دولت هیچ محدودیت حقوقی ندارد و ادعای هیچ انجمنی را نمی‌پذیرد تا حاکمیت آن را داخل مرزهایش قبول کند.

صفحات کتاب :
391
کنگره :
JA71‬‭‮‬‏‫‬‭‭ / ع2ب9 1373‬
دیویی :
320‬
کتابشناسی ملی :
م‌74-850
شابک :
978-964-312-175-4
سال نشر :
1373

کتاب های مشابه بنیادهای علم سیاست