نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تادیب نفس

کتاب تادیب نفس نوشته مجتبی تهرانی است که توسط انتشارات موسسه فرهنگی‌پژوهشی مصابیح‌الهدی منتشر شده است. در روایات بسیاری امر و ترغیب شده که مؤمنین تلاش کنند تا به آداب الهی مؤدب شوند. در روایتی آمده است: «تأدبوا بآداب الله» ای مؤمنین! به آداب الهی مؤدب شوید. در روایتی از علی علیه اسلام آمده است: «من تأدب بآداب الله عزوجل أدّاه الی الفلاح الدائم»، اگر کسی به آداب الهی مؤدب شود، همین ادب او را به رستگاری جاودانه می رساند.

اگر انسان به آداب الهی مؤدب شود، در آداب انسانی نیز به حدّ کمالش رسیده و هیچ نقصی ندارد؛ پس آن چیزی که برای ما مطلوبیت دارد و باید آن را در نظر بگیریم این است که خود را به آداب الهی مؤدب سازیم. متن بالا بریده ای از کتاب تازه منتشر شده از آیت الله مجتبی تهرانی است. کتاب یکم از مجموعه «ادب الهی» که به تادیب نفس پرداخته است. کتابی ممتاز، که به سبب ویژگی های منحصر به فرد و بدیعش در این عرصه یکه تاز خواهد ماند.

مجموعه کامل این مباحث که به کلیات مباحث تربیتی از دیدگاه اسلام می پردازد در دو نوبت، یکی در سال های 1373 در جلسات عمومی ایشان ایراد گردیده و بعد از یک وقفه چند ساله، مجدداً در سال 1388 ادامه پیدا کرده است. تعداد این جلسات که بیش از 150 جلسه است در پنج جلد منتشر خواهد شد.


گزیده کتاب تادیب نفس


طبق معارف ما ادب کردن عقل قلب و جمیع ابعاد وجودی انسان چه از نظر حدوث و چه از نظر بقا در اوان جوانی کاربرد قوی تری نسبت به بقیه عمر دارد. علی (ع) هنگام مراجعت از جنگ صفین در منطقه حاضرین از نواحی صفین نامه مفصل به امام حسن (ع) نوشتند که در بخشی از آن آمده است «من پیش از آنکه دلت سخت شود و عقل و خردت گرفتار شود به ادب کردن تو مبادرت ورزیدم» یعنی پیش از آنکه دلت به غیر خدا تعلق پیدا کند. محبت او را در دلم کاشتم و عقلت را آشنای با عقائد صحیح الهی نمودم.

کتابشناسی ملی :
‏‫ 3216238‬
شابک :
978-600-6940-07-6
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
368
کنگره :
‏‫‬‮‭BP10/5‏‫‭‏‫‬‮‭‭/ت96‮الف‬4 1393‬
دیویی :
‏‫‬‮‭297/08

کتاب های مشابه ادب الهی 1: تأدیب نفس