امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
40,000
15%
ت 34,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زندگی زیباست

کتاب زندگی زیباست روایتی از حیات شهید سید مرتضی آوینی است. این کتاب که مفصل ترین کتاب درباره حیات شهید آوینی است با روایتی مستند و داستانی و با استفاده از خاطرات و گفت وگوهای غالب افرادی که با این اندیشمند و هنرمند برجسته انقلاب اسلامی مرتبط بودند، سعی دارد زوایای مختلف زندگی این شهید عزیز را به مخاطبان بشناساند.


جُدا از خاطراتِ دورِ کودکی و فیلم های روایت فتحی که شب جمعه ها همه را میخکوب تلویزیون می کرد و ازشان اشک می گرفت، جدا از چهره گیرای مرتضی آوینی که از نوجوانی ما را شیفته خود کرده، جدا از آینه جادوی او که فتح باب همه ما بوده است در ورود به هنر انقلابی، جدا از موسیقیِ سحر آمیز روایت فتح که با تمام سادگی اش دل انسان را می لرزاند، آنچه به طور مشخص به این کتاب مربوط می شود را از اسفند 1390 شروع کردم.

اولش قرار بود که یک تحقیق کوتاه و جمع و جور باشد در مورد شخصیت فکری و فرهنگیِ مرتضی آوینی. دنبال کتابی بودم که در آن، کسی مبتنی بر یک تحقیق جامع همه زندگیِ آوینی را روی دایره ریخته باشد، اما نبود. بعدها فهمیدم که برای خیلی شخصیت های مهمِ دیگر هم این اتفاق نیفتاده است. غصه ام شد. به سرم زد که این کار را انجام دهم.

اولش به هر کسی که می گفتم می خواهم چنین کاری را انجام دهم جدی نمی گرفت. حتی بعضی ها تا همین آخرش هم جدی نگرفتند. بماند. تحقیقاتم حدود یک سالی طول کشید. خیلی سخت بود، چون تقریباً از صفر شروع کرده بودم و کم‌کم باید همه آنهایی را که به مرتضی ربطی داشتند پیدا می کردم. نکته ای که کار را سخت تر می کرد آن بود که عده ای از نزدیکان آوینی حتی حاضر نبودند اندک صحبتی از او بکنند. نه تنها با من، که در این بیست سالِ بعد از شهادت مرتضی تقریباً با هیچ کس. هیچ کس یعنی آن کسی که بعداً بخواهد نتایجِ گفت وگویش را جوری منتشر کند.

همسر مرتضی، دخترانش، پسرش، برادرانش، خواهرش، پدرش، شوهر خواهرش که دوست نزدیکش هم بوده، پسردایی و دختردایی اش، بعضی از همکاران نزدیکش و.... و این کار را بسیار سخت می کرد. اما خیلی ها هم بودند که یا قبلاً صحبت هایشان منتشر شده بود و یا فرصت گفت وگو را در اختیار من گذاشتند... .


گزیده کتاب زندگی زیباست

ساعت از یک گذشته. مرتضی کاغذ را تا می‏‌کند و در گوشه ای می گذارد. عینکش را بر می دارد و به اتاق می رود. چند وقتی است که انگار خسته نمی شود ...


یکشنبه، 28 بهمن 1358 / سه ماه بعد


نود روزی می شود که قرن پانزدهم هجری آغاز شده است. حال و هوای تهران، در اولین سالگرد انقلاب، حال و هوای خوبی بود و راهپیمایی بیست و دوی بهمن، دوباره همه را به یاد آن زمستان گرم انداخته بود. تا اینکه همین دو سه روز پیش، از اخبار خبر تلخی اعلام شد؛ سیل خوزستان ...


مرتضی و سهیل و یکی دو تا از بچه‏ ها هم که از همان مستند «شش روز در ترکمن صحرا» با هم قرار گذاشته بودند در اتفاقات اینچنینیِ کشور، به روز حاضر باشند و حوادث را پوشش بدهند، حالا بی‏درنگ آمده اند تا در نگاهِ دوربین‏ها، ثبت کنند سیل خوزستان را ...


همین که آفتاب در آمد، کار بچه ‏های امدادی و جهادی شروع شد برای ادامه عملیات امداد و نجات. نزدیک ظهر است. پیرمرد آفتاب سوخته‏‌ی اهوازی، با دشداشه خاکی شده و چفیه ای بر سر، مشغول گشتن میان خرابه های خانه خراب شده‏‌اش شده تا احتمالاً کسی یا چیزی را که گم کرده، پیدا کند. و زیر لب واویلا می‏خواند. تا اینکه یک آن نگاهش به سهیل می‏افتد که از کمی آن طرف تر، با دوربین بزرگی بر دوش، مشغول فیلم گرفتن از پیرمرد است.


صفحات کتاب :
367
کنگره :
‏‫DSR1626‭‬‭‬ ‭/آ8‏‫‬‭س9 1393
دیویی :
‏‫‬‭955/08430922
کتابشناسی ملی :
‏3592758‬
شابک :
978-964-531-696-7
سال نشر :
‏‫1393

کتاب های مشابه زندگی زیباست