کتاب روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان

کتاب روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان نوشته شمس الدین حسینی و الهام آرام نیا است که توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است. اگر می خواهید فرزندی داشته باشید که در بزرگسالی حتی اگر شکست هم بخورد، خودش را باور داشته باشد و با قدرت به راهش ادامه دهد، پس خواندن کتاب روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان را از دست ندهید! شمس الدین حسینی و الهام آرام نیا شما را تشویق می کنند تا با احترام گذاشتن، عشق ورزیدن و درک کردن، نیازهای روانی و عاطفی کودکتان را تأمین کنید و به او احساس ارزشمند بودن در زندگی بدهید.


ریشه های عزت نفس سالم و خودباوری در نوزادی شکل می گیرد. کودکی که نیازهایش به صورتی مناسب و مداوم برطرف شده است، ساعت زیادی را با والدین صرف می کند، در آغوش گرفته می شود، متناسب با نیازهایش تغذیه می شود و هنگامی که ناراحت و آشفته است، والدین او را آرام می کنند. محیطش به او احساس آرامش، شادمانی و امنیت می دهد که این آرامش به تدریج بخشی از وجودش می شود.


کودکان وقتی می توانند خود را بهتر بشناسند که به آنان توجه و محبت کنند و به نیازهای آنان پاسخ داده شود. وقتی به صورت مداوم والدین فرزندشان را در آغوش می گیرند، به او توجه می کنند و ... پس از مدتی کودک متوجه می شود که ارزشمند است. هنگامی که نیازهای کودک به طور مداوم برطرف نشود، او می آموزد که به خودش اعتماد نکند. ممکن است سردرگم شود و به این نتیجه برسند که شاید کارهایش مفهوم درستی ندارند؛ زیرا هرگز مطمئن نیست که به او پاسخ می دهند یا نه. درحالی که تقصیر او نیست که کسی به واکنش هایش پاسخ نمی دهد، در نتیجه احساس می کند بی اهمیت و بی ارزش است.


این تاثیرات اولیه، در رشد سریع مغز کودک نقش دارد. نوزادی که با احساس امنیت و خوب بودن وارد دوره ی کودکی می شود، این مرحله و تاثیرات آن، بخش ذاتی زندگی اش می شود. در نتیجه، عزت نفس و خودباوری خوبی پیدا می کند و رفتارش را با حفظ این احساس خوب بودن سازگار می نماید.


به طور حتم، این کودک گاهی به لغزش دچار می شود یا بعضی از آن ها به دلیل موقعیت یا ابهامات شخصی خودشان ممکن است با مشکلات قابل ملاحظه ای در دوران کودکی روبه رو شوند؛ اما به دلیل عزت نفس سالم و خودباوری مثبتی که در دوره ی اولیه ی زندگی شان بنا شده است، به احتمال زیاد می توانند از عهده ی مشکلات خود برآیند. کودکانی که این احساس امنیت و خود ارزشی را ندارند، مشکلات بیشتری خواهند داشت و در طول دوران رشد همواره نیازمند پاسخگویی به خواسته هایشان هستند و در نهایت احساس می کنند بر زندگی و اهدافشان کنترلی ندارند.


کودک با عزت نفس سالم و خودپنداره ی مثبت به توانایی هایش اطمینان دارد. به این ترتیب می آموزد حتی اگر شکست نیز بخورد، هنوز ارزشمند است. او به فرصت هایی نیاز دارد که بتواند موفقیت و شکست را در محیطی امن و حمایتی تجربه کند و این بستگی به شما دارد که محیطی مثبت در کنار خانواده، دوستان و حتی غریبه ها فراهم کنید تا او احساس آسودگی کند و بتواند با چالش های جدید مواجه شود. شما در نقش پدر و مادر باید شرایطی را برای فرزند خود فراهم کنید که احساس شایستگی و ارزشمندی نماید. برای به وجود آوردن این احساس راه های متفاوتی مانند آموزش به بچه ها برای برگزیدن هدف، انتخاب های مناسب، ایجاد راه هایی برای رسیدن به استقلال و ... وجود دارد.


هیچ گاه نباید نقش خود را در شکل دهی و پرورش اعتماد به نفس و عزت نفس فرزند خود نادیده بگیرید و باید تمام تلاش خود را بکنید تا فرزندانی سالم تربیت کنید. این را بدانید که کودکان بهبود پذیرند، یعنی به راحتی می توانند تغییر و از نو آغاز کنند. باورها و عقاید بچه ها در یک روز، یک ماه یا یک سال شکل نمی گیرند آن ها از شما توقع دارند تا در موقعیت های مختلف به صورت سنجیده و صحیح رفتار کنید.


گزیده کتاب روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان


افرادی که عزت‌نفس پایین دارند، قادر به دیدن خودشان نیستند. آن‌ها پیوسته ضعف‌های خودشان را بزرگ‌نمایی می‌کنند و توانایی‌هایشان را دست‌کم می‌گیرند. نتیجه‌ی معمول چنین واکنش‌های تحریف‌شده‌ای، این است که به‌ شدت احساس بی‌کفایتی می‌کنند؛ زیرا خودشان را با محیط اطرافشان مقایسه می‌کنند و دیگران را نسبت به خود بسیار مناسب‌تر و لایق‌تر می‌بینند. از آن‌جا که از میزان و ضعف دیگران آگاه نیستند، در قیاس خود با دیگران، آن‌ها را افرادی طبیعی و خود را به‌شدت غیرطبیعی می‌دانند.

عزت‌نفس خودتان عاملی مسلم در چگونگی ارتباطتان با فرزندتان، چگونگی توجهتان به نیازهایش و چگونگی رفتارتان با اوست. بنابراین خودتان را نیز با روش‌های مثبت رشد عزت‌نفس پرورش دهید و الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید. برای پرورش عزت‌نفستان، بسیار ضروری است که تصورات قدیمی و تحریف‌شده‌تان را دور بریزید و بیاموزید به‌ طور صحیح و مناسب نقاط قوت و ضعفتان را درک کنید. 

صفحات کتاب :
184
کنگره :
‏‫‬‭BF697/5‭ /ع4‭‬‏‫‬‭ح53 1395
دیویی :
‏‫‬‭158/1
کتابشناسی ملی :
3905768
شابک :
978-964-236-665-1
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه روش های افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان