امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 1,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان

کتاب سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان نوشته شهریار زرشناس توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. نویسنده در این کتاب، آراء داریوش شایگان را به نقد کشیده است.

گزیده کتاب سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان 

حیات فکری داریوش شایگان را به عنوان یک روشنفکر می توان به دو دوره کلی تقسیم کرد: الف. دوران سال های دهه 1350ش تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که تبلور تئوریک آن را می توان در کتاب «آسیا در برابر غرب» و نیز کتاب «بُت های ذهنی و خاطره ازلی» مشاهده کرد. شایگان در این دوران تا حد زیادی تحت تأثیر تفکر دکتر سید احمد فردید بود؛ هرچند که در برخی موارد مهم، تفاوت هایی میان اندیشه های فردید و آرای شایگان در کتاب «آسیا در برابر غرب» دیده می شود.

ب. سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شایگان به طور تامّ و تمام در مسیر ترویج غرب زدگی مدرن، سکولاریسم اومانیستی و سرمایه داری و دموکراسی نئولیبرال حرکت می کند. شایگان در این دوران، برخی تعلّقاتش به آن چه که خود «تجربه معنوی تمدن های آسیایی»، «زمینه مشترک تفکر آسیایی» و «راه حل آسیایی» می نامید را کنار گذاشته و مخاطبانش را به تسلیم شدن و تلاش برای «وارد شدن به باشگاه جهانی» دعوت می کند.

اگر چه تفاوت های چشمگیری میان آرای شایگان در این دو دوره وجود دارد، اما نقاط محوری مشترکی نیز دیده می شود که زمینه استمرار سیر فکری او را از جایگاه یک «روشنفکر مروّج معنویت سکولاریستی به اصطلاح آسیایی» به جایگاه یک «روشنفکر نئولیبرالیستِ مدافعِ مدرنیته با برخی دلتنگی ها برای معنویت ممسوخ سکولار» فراهم می کند.

صفحات کتاب :
72
کنگره :
‏‫‬‮‭BBR1374 /ش2ی86‏‫‬‮‭ 1392
دیویی :
‏‫189/1‭‮‬
کتابشناسی ملی :
3136210
شابک :
978-964-531-475-8‮
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه سیری انتقادی در آراء داریوش شایگان