امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شاه شهیدپرور؟!

در کتاب شاه شهیدپرور، عنوان کتاب متناقض نما و سئوال برانگیز می نماید. شاید هم به مذاقِ متعارف ما خوش نیاید. شاه و شهیدپروری؟! و این پرسش، آغاز یک تأمل است. تأمل در مناسبات فرهنگی و اجتماعیِ ناکارآمد حاکم بر زمانه ی ما و بازخوانی تجربه ی درخشانِ کار فرهنگی اجتماعی در بستر انقلاب اسلامی...

 کتاب شاه شهیدپرور؟! خلاف نوشته های ژورنالیستی دیگر که به اقتضای خود ضعف هایی دارند، دچار ضعف های مشابه نیست و رشیدی کوشیده است تا از دام سطحی نگریِ ژورنالیستی بگریزد و در این تلاش، موفق بوده است. در این کتاب، دسته بندی مناسبی از مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره را ملاحظه می کنیم که می تواند به عنوان تجربه ی قابل اعتنای کار مطبوعاتیِ پیوسته و هدفمند، مورد توجه باشد.

رویکرد غالب شاه شهیدپرور، انتقادی است با زبانی صریح و گزنده اما نویسنده ی این یادداشت ها، انتقاد را آلوده به بی اخلاقی و اتهام زنی نکرده و به موشکافی و تحلیل زوایای کمتر دیده ی شده ی مسائل پرداخته است. یکی از خطوط ثابت نوشته های رشیدی، تقابل با جریان تحجر و مقدس مآبی است؛ از سوی دیگر، تکیه بر ادبیات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نیز به طرز مشهودی وجود دارد.

"شاه شهیدپرور" اگرچه مجموعه ای از یادداشت های ژورنالیستی در موضوعات متعدد است، اما همه ی این یادداشت ها، واجد روحی واحد با رویکردی انتقادی اند. نویسنده ی این یادداشت ها، روزنامه نگاری تجربی ست که در یک دهه ی گذشته، انبوهی از مسائل اجتماعی و فرهنگی را در قالب یادداشت های کوتاهِ انتقادی مورد توجه قرار داده . بنابراین، این مجموعه را می شود مروری سریع بر صورت مسأله های متنوع و متکثر محلی و ملی دانست. مولف آنچه که در این کتاب جمع شده است را حاصل یک تجربه ی پانزده ساله ی رسانه ای می داند که ریشه در دوران مدرسه و فعالیت فرهنگی در مسجد محل دارد. 

مجموعه "شاه شهیدپرور" تالیف روح الله رشیدی، مجموعه ای از نقدهای درون گفتمانی است که همواره باید مورد توجه اهل آن قرار بگیرد؛ حال آنکه به نظر می رسد یادداشت های مربوطه برای گروه هایی نظیر ژورنالیست ها، فعالان فرهنگی اجتماعی و متولیان امور، از حیث تقویت توانِ سوژه یابی و پرداخت انتقادی به سوژه ها مفید خواهد بود.

گزیده کتاب شاه شهیدپرور؟!

شنیده بودیم - از رسانه های وطنی- که شهرهای مدرن اروپایی و آمریکایی، به واسطه ی هزاران دستگاه دوربین مداربسته، کنترل می شوند و هیچ زاویه ای، از دید این دوربین ها مخفی نیست. پلیس، به مدد این دوربین ها مراقب حرکات روزمره ی شهروندان است. تمام فروشگاه ها ، معابر، مجامع عمومی و خلاصه هرجا که ردپایی از بنی بشر باشد، تحت کنترل چشمان تیز دوربین هاست.همه هم می دانند که چنین است؛ پس مواظب هستند تا دست از پا خطا نکنند. چرا که قطعا چندلحظه بعد، گزارش تخلفشان ، به نزدیک ترین گشت پلیس منعکس شده و ...

صفحات کتاب :
242
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR8345
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬8/862
کتابشناسی ملی :
3814815
شابک :
978-964-531-845-9
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه شاه شهیدپرور؟!